Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det ändå låter som om de flesta argumenten som kommer för dagis tidigt är i stil med "vi behöver andrum, jag måste få egentid/jobbet för att orka vara förälder, samt att "de behöver stimulansen för att inte gå bärsärk hemma!"
Om man tar det helt och hållet ur barnets perspektiv så kanske de argumenten inte håller. Som det stod i Eva Ruszartikeln så är det väl barn under två år det pratas om?
De kliver ju upp och går ändå, och playdoh och pussel har väl de flesta hem.
Lusidor skrev:Jag tyckte mig se på den äldsta att hon öppnade upp sig för omvärlden strax innan tvåårsåldern och klev iväg från tryggheten hos mamma. Då kändes det helt ok att lämna bort till andra och hon började 15 h på dagis då hon blev två.
En normaltrygg 1-2 åring på ett bra dagis (dagis behöver inte alls innebära skrik och kaos) verkar klara 6-7 timmar per dag på dagis utmärkt, utan att anknytning eller trygghet påverkas negativt alls.
Det finns någon studie på att förskola inte är bra för de minsta barnen om förskolan är dålig och/eller grupperna är för stora. Men det säger väl sig själv?
Man kan ha sina barn på förskola mycket och ändå ha en fantastisk relation med sitt barn, lika som att någon kan ha sitt barn hemma jämt och vara helt värdelös förälder. Jag tror inte man kan mäta det i antalet timmar på fsk.
Jag tycker det är bättre att barnen är på fsk och leker än sitter hemma och tittar på tv. Jag tror att många barn borde leka mer och titta mindre på tv och erbjuds leken i förskolan så är det väl så.
Lagom är bäst och vad som är lagom får variera från familj till familj. Vi har två livliga barn och det är mycket bråk och konflikter hemma. Våra barn och vi vuxna mår inte bäst av att de är hemma 168 timmar i veckan. De får gärna tillbringa 24 timmar utanför hemmet utan oss så vi också orkar. Men nu går de 30-35 timmar i veckan.
Kortfattat handlar det ju om den trygga hamnen, den trygga basen. Ett tryggt barn kan i föräldrarnas närhet utforska världen. Ett tryggt barn blir ledset när föräldrarna inte finns tillgängliga, det låter sig inte tröstas av vem som helst. Ett tryggt barn stämmer regelbundet av med föräldrarna, är detta okej? Det trygga barnet kan använda föräldrarna som resurs och som stöd. I en påfrestande situation vänder sig det trygga barnet till föräldrarna och låter sig tröstas.
Ja, här hoppar jag in och gästspelar i tråden. Apropå det ni diskuterar om anknytning så blir jag lite *letar rätt ord* ... fundersam när jag läser i tråden om alla trygga barn som lika gärna tröstas av farmor/mormor/vänner och fröknar på dagis från de är i 1årsåldern. Min fundersamhet består i att jag jämför med våra barn (såklart).Kortfattat handlar det ju om den trygga hamnen, den trygga basen. Ett tryggt barn kan i föräldrarnas närhet utforska världen. Ett tryggt barn blir ledset när föräldrarna inte finns tillgängliga, det låter sig inte tröstas av vem som helst. Ett tryggt barn stämmer regelbundet av med föräldrarna, är detta okej? Det trygga barnet kan använda föräldrarna som resurs och som stöd. I en påfrestande situation vänder sig det trygga barnet till föräldrarna och låter sig tröstas.
De där teorierna har jag också läst, men det handlar inte om att det beror på huruvida barnet gått på dagis eller inte. Kategoriseringen sker på basis av hur barnet interagerar med föräldern, det är föräldern som avgör hur anknytningen blir genom sitt sätt att interagera med barnet, och det som teorin förklarar är hur barnet påverkas av förälderns agerande. Det är en teori för relationen mellan förälder och barn, helt enkelt.
Inte hur barnet påverkas av dagis eller ej.
De experiment teorin baseras på är såvitt jag vet inte ens gjorda på dagisbarn, utan yngre barn.
Fast det är ju en enorm skillnad att låta sig tröstas av vem som helst, och att låta sig enbart tröstas av föräldrarna.
Jag skulle tro att de flesta tvååringar inte kvalar in i någon av grupperna. Mitt barn t ex låter sig definitivt inte tröstas av vem som helst, men inte heller enbart av oss. Sina tre dagisfröknar har han ju träffat fem dagar i veckan i snart ett år, de är verkligen inte vem som helst för honom, han känner dem och de känner honom. Likadant med mormor, hon kan trösta, men inte en främling på stan (som förmodligen skulle skrämma mer än trösta).
Nu har vi aldrig testat att låta honom vara utan någon vuxen han känner och är trygg med, men gissningsvis skulle han tycka det var lite småläskigt. Han vill gärna se att man är där, framförallt i en främmande miljö. Och då kollar han regelbundet att man är kvar, och att allt verkar ok. Precis som du beskriver att ett tryggt barn agerar.