Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns mängder med forskning och mängder med teoretiker som anser att detta är av högsta vikt.
Tänker rent spontant på Winnicot tex.
Winnicott was certainly insistent that 'I know that babies and children scream and bite and kick and pull their mothers' hair';[47] and at one point provided '18 reasons why a mother hates her children, among which is "He is ruthless, treats her as scum, an unpaid servant, a slave"'.[48] Nevertheless, what has been called 'his identification with an ideal mother'[49] could perhaps lead to a derivative idealisation of family life: indeed, arguably, with 'the theoretical icon of the mother and child Winnicott sometimes uses psychoanalysis to redescribe a traditional theology...psychoanalysis was incorporated into a Christian empiricist tradition'.[50] Related to this may be the way 'Winnicott's work has been described as a flight from the erotic'.[51] While Winnicott's stated aim was to give 'young mothers...support in their reliance on their natural tendencies',[52] in practice idealisation of what he insisted was only the good enough mother might perhaps become another perfectionist yardstick for parents to be found wanting by.
Jag kan överhuvudtaget inte känna igen mig i artikeln. Våra barn gråter inte vid lämning, de kommer knappt ihåg att vinka!
Det irriterar mig också att sådana här artiklar överhuvdtaget inte nämner antalet timmar barnen spenderar på förskolan. Från 0 till 44 h på förskola för en 3-åring tror jag är en större omställning än från 0-18 h för en 2-åring.
Det som passat för oss har varit att barnen börjat vid 1,5 års ålder och sedan gått halvtid el. just över halvtid. Vi har också varit nöjda över antalet pedagoger per barn samt ålderssammansättningen på förskolan. Samt tyckt att både vi och barnen haft gott om tid att "bonda".
Hade vi istället väntat till 3- ,4-årsåldern med att börja på förskolan hade vi inte kunnat använda oss av kvarvarande föräldradagar utan troligtvis varit tvungen att låta barnen gå längre tid än vi önskat.
De första jättarna inom psykoanalysen är naturligtvis intressanta ur ett historiskt tidsperspektiv, men jag tycker inte de är intressanta för att faktiskt diskutera psykologi och människor eller barn eller kvinnan eller "raser" för den delen... De ska ha en eloge för att ha startat upp ett nytt fält, lagt grunden i en ny vetenskap. Men det mesta av deras åsikter, åsikter mer än forskning, o teorier är rejält obsolet nu.
Gah! ja jag rådissar Freud! och psykoanalysen rädd att jag tycker det är på gränsen till pseudovetenskap (faktum är att jag trodde ingen tog honom på allvar idag). Sorry, men vi tycker nog helt enkelt bara väldigt olika på den här punkten.
(och 25 barn på tre fröknar, på vilket dagis då? 15 barn på tre är väl gränsen.).
På vår avdelning är det totalt 22 barn på 3 fröknar. Om den där gränsen finns, så är det absolut ingen självklarhet ...
Jag tyckte mig se på den äldsta att hon öppnade upp sig för omvärlden strax innan tvåårsåldern och klev iväg från tryggheten hos mamma. Då kändes det helt ok att lämna bort till andra och hon började 15 h på dagis då hon blev två.