När ska barn börja förskola?

Sv: När ska barn börja förskola?

Debatten bör föras på samhällsnivå, inte föräldranivå.

Undantag finns alltid men det är väl ändå ytterst få föräldrar som sätter barnen på förskola om de känner att de vill och kan vara hemma längre.

Lustigt, är du säker på att ditt specialintresse är unga barn och inte hemmavarande föräldrar? För jag hittar mängder med forskning på att förskola är bra eller i alla fall ej skadligt för barn.

Kanske hitta annat specialintresse?

De som säger att det är skadligt brukar inte sitta på forskningsresultat enligt min erfarenhet utan är psykologer som tycker saker enligt vad de anser verkar rimligt.

En sak som är väldigt intressant med folk som anser saker om GODA föräldrar är att deras åsikter verkar lida av att argumenten bara håller när de pekar åt "rätt" håll.

Amning är bra! strunt i att forskningen inte kan hitta exakt vad skillnaden mellan bröstmjölk och ersättning skulle vara efter några år. Det stora argumentet Amning minskar allergier stämmer helt enkelt inte, det varierar från undersökning till undersökning om det är neutralt, ökar allergier eller minskar dem. (Det är en helt annan sak för tex hästar som inte har lika tät interaktion med sina foster i livmodern och inte för över antikroppar förrän med första mjölken) (och ja jag ammade i 10 månader.)

Dagis är dåligt! strunt i att forskningen säger att det inte är skadligt och till och med kan vara utvecklande. Kardinalargumentet från amningen är inte intressant här tydligen: Dagis före 1,5 års ålder minskar de fakto allergier. Men här struntar GODA föräldrar i argumenten eftersom de pekar dit de inte vill.

Så i vilken värld händer det på riktigt? Var i tiden, världen, historien? djurarter har det någonsin hänt att föräldrarna lägger allt åt sidan och är bara föräldrar? Bara servar en bebis?

Jag hävdar att storfamiljen är en naturlig del av vår historia. Där farmor, mormor, grannen, storasyster, storebror, kusin Agatha, barnsköterskan, drängen osv varit en del i ett barns uppväxt. För lämnas allt åt sidan svälter man ihäl medan huset faller ihop runtomkring en. Nu är dagis en del av storfamiljen. (och 25 barn på tre fröknar, på vilket dagis då? 15 barn på tre är väl gränsen.).

Ett hem är för litet för att kunna med energi skötas av en person. Med kor att mjölka, kläder att sy, tyg att väva, ost att ysta, sjukdomar att sköta var det en annan sak. Kvinnor blev alltså deprimerade i slutat av 1800-talet pga för lite att göra! Det var ett reellt problem! Det blev stora protester i USA. Som man tog tag i! och skapade hemmafruns uppgifter i ett försök att rädda upp situationen. Man lyckades inte. Kvinnor mådde dåligt på 50-talet, de togs in på psyket för att de inte klarade hemmafrusituationen. Hur bra är det för barnen :devil:

Finns mängder med forskning och mängder med teoretiker som anser att detta är av högsta vikt.
Tänker rent spontant på Winnicot tex.

Pratar vi alltså om Donald Winnicott som dog 1971, och föddes 1896?

Winnicott was certainly insistent that 'I know that babies and children scream and bite and kick and pull their mothers' hair';[47] and at one point provided '18 reasons why a mother hates her children, among which is "He is ruthless, treats her as scum, an unpaid servant, a slave"'.[48] Nevertheless, what has been called 'his identification with an ideal mother'[49] could perhaps lead to a derivative idealisation of family life: indeed, arguably, with 'the theoretical icon of the mother and child Winnicott sometimes uses psychoanalysis to redescribe a traditional theology...psychoanalysis was incorporated into a Christian empiricist tradition'.[50] Related to this may be the way 'Winnicott's work has been described as a flight from the erotic'.[51] While Winnicott's stated aim was to give 'young mothers...support in their reliance on their natural tendencies',[52] in practice idealisation of what he insisted was only the good enough mother might perhaps become another perfectionist yardstick for parents to be found wanting by.

(my bold)

Senast ändrad:

Man får gärna ange källa när man citerar något/någon, underlättar för diskussionen.
Jag är säker på att man kan hitta åsikter om de flesta stora teoretiker, det betyder inte att alla deras teorier har fel.

Varför skulle jag byta specialintresse bara för att du har en annan åsikt än mig?

Jag har aldrig menat att förskola är skadligt rakt av. Jag menar (som jag skrivit tidigare) att barn behöver sina föräldrar och att man bör sätta barnens behov först.

Jag läste en väldigt bra bok nyligen. Från interaktion till relation av Hart & Schwartz. Rekommenderas.

Jag kan överhuvudtaget inte känna igen mig i artikeln. Våra barn gråter inte vid lämning, de kommer knappt ihåg att vinka!

Det irriterar mig också att sådana här artiklar överhuvdtaget inte nämner antalet timmar barnen spenderar på förskolan. Från 0 till 44 h på förskola för en 3-åring tror jag är en större omställning än från 0-18 h för en 2-åring.

Det som passat för oss har varit att barnen börjat vid 1,5 års ålder och sedan gått halvtid el. just över halvtid. Vi har också varit nöjda över antalet pedagoger per barn samt ålderssammansättningen på förskolan. Samt tyckt att både vi och barnen haft gott om tid att "bonda".

Hade vi istället väntat till 3- ,4-årsåldern med att börja på förskolan hade vi inte kunnat använda oss av kvarvarande föräldradagar utan troligtvis varit tvungen att låta barnen gå längre tid än vi önskat.

Skönt att du skriver så jag slipper! ;) Vi har haft nästan samma upplägg, förutom att de började med 15 timmar i veckan och sedan gick upp till 20 h innan de började förskoleklass.
Vi har dessutom gett barnen sommarlov tillsammans med oss från midsommar till augusti, och är engagerade föräldrar när vi är tillsammans. Jag är helt övertygade om att för våran del så har förskolan enbart varit till godo då båda barnen har hittat vänner som de umgås med fortfarande trots att de numera går på en annan skola än sina dagisvänner.

Visst, men det var ingen komplicerad källa. Jag snabbgooglade killen och fick upp en som var född på 1800-talet. Det kändes inte som aktuell forskning.

Det är wiki såklart (med alla wikis för och nackdelar, men citat från personen tyckte jag allt borde varit disputerade om de varit felaktiga.).

De första jättarna inom psykoanalysen är naturligtvis intressanta ur ett historiskt tidsperspektiv, men jag tycker inte de är intressanta för att faktiskt diskutera psykologi och människor eller barn eller kvinnan eller "raser" för den delen... De ska ha en eloge för att ha startat upp ett nytt fält, lagt grunden i en ny vetenskap. Men det mesta av deras åsikter, åsikter mer än forskning, o teorier är rejält obsolet nu.

Som arkeologi från 1800-talet och tidigt 1900-tal, det är kanske kul att veta hur vetenskapen uppstod, deras fynd kanske man kan titta på. Men det är proppat av fördomar och romantik. Om jag läser en bok om historia eller arkeologi håller jag mig till 2000-talet i alla fall.

De första jättarna inom psykoanalysen är naturligtvis intressanta ur ett historiskt tidsperspektiv, men jag tycker inte de är intressanta för att faktiskt diskutera psykologi och människor eller barn eller kvinnan eller "raser" för den delen... De ska ha en eloge för att ha startat upp ett nytt fält, lagt grunden i en ny vetenskap. Men det mesta av deras åsikter, åsikter mer än forskning, o teorier är rejält obsolet nu.

Fast det stämmer inte. Visst att en del är utdaterat men det finns också mycket som är högst aktuellt och som går igen även i modern forskning. Bara för att det är gammalt är det inte automatiskt dåligt.
Och bara för att man inte köper precis allt som en teoretiker har skrivit betyder inte det att alla hans idéer är dåliga.

Och jag tycker nog att man bör läsa lite mer än nåt som står på wiki innan man dissar en stor och betydelsefull teoretiker.
Som om man skulle rådissa Freud bara för att han hade ett litet överdrivet sexualfokus eller vad man nu kan ha stört sig på :cool:.
Eller Bowlby bara för att han också är död sedan ett bra tag tillbaka :crazy:.

Det finns någon studie på att förskola inte är bra för de minsta barnen om förskolan är dålig och/eller grupperna är för stora. Men det säger väl sig själv?

Man kan ha sina barn på förskola mycket och ändå ha en fantastisk relation med sitt barn, lika som att någon kan ha sitt barn hemma jämt och vara helt värdelös förälder. Jag tror inte man kan mäta det i antalet timmar på fsk.

Jag tycker det är bättre att barnen är på fsk och leker än sitter hemma och tittar på tv. Jag tror att många barn borde leka mer och titta mindre på tv och erbjuds leken i förskolan så är det väl så.

Lagom är bäst och vad som är lagom får variera från familj till familj. Vi har två livliga barn och det är mycket bråk och konflikter hemma. Våra barn och vi vuxna mår inte bäst av att de är hemma 168 timmar i veckan. De får gärna tillbringa 24 timmar utanför hemmet utan oss så vi också orkar. Men nu går de 30-35 timmar i veckan.

Gah! ja jag rådissar Freud! och psykoanalysen :p rädd att jag tycker det är på gränsen till pseudovetenskap (faktum är att jag trodde ingen tog honom på allvar idag). Sorry, men vi tycker nog helt enkelt bara väldigt olika på den här punkten.

Jo det håller jag verkligen med om! och tror på.

Självklart är en dålig förskola hemsk för barnen. En grupp på 20 småbarn, 3 stressade unga pedagoger som bara dricker kaffe, ljudvolym i taket, pedagogerna jobbar ett halvår och byts. Allt man kan föreställa sig.

Men nu är det ju knappast på det stället jag har mitt barn. Mitt barn går på den där förskolan som den andra forskningen skriver om. Den med 15 barn som högst, 3 kollugna pedagoger/fröknar som jobbat där sedan urminnes tider (ålder jämförbar med min mammas) de åker gärna pulka! sitter inte i klump och dricker kaffe eller pratar, de är inte alla på samma ställe. Det är tyst och lungt, barnen får mat om de är hungriga (även om det inte är matdags), barnen får gå in om de vill, även om det är utelek. De ute mellan 8-11, lunch, sova, de får sova så länge de vill om inte föräldrarna begränsar och på somrarna utelek hela eftermiddagarna (bra för synen :laugh:). De har grupp en dag i veckan och får specialkul som att försöka klä på och av sig eller leka i vatten. Disco på fredagar (eller Iransk dans tex) på plats lagad mat. En grupp äldre barn som de delar ett rum och gård med. Utflykter varje vecka, ett "vasalopp" en gång om året :rofl: (ett varv runt förskolan på fötter eller skidor).

Och så alla verktyg man får med sig hem, som stopp! och klappa snällt osv.

Och jag tänker inte säga att han går korta dagar, för han går ibland långa. Nära fulltid direkt. (och ja, om jag varit hemma skulle jag inte orkat vara ute 5 timmar om dagen på vår trista gård och inte klarat leka lika mycket som hans små vänner, han har två bästa vänner.)

Senast ändrad:

Gah! ja jag rådissar Freud! och psykoanalysen :p rädd att jag tycker det är på gränsen till pseudovetenskap (faktum är att jag trodde ingen tog honom på allvar idag). Sorry, men vi tycker nog helt enkelt bara väldigt olika på den här punkten.

Ja vi får väl agree to diasagree helt enkelt.
Även om jag personligen tycker att det tyder på ganska stor okunskap att dissa någon som har haft så oerhört stor betydelse för psykologin och vars teorier har implementerats i de flesta skolbildningar inom psykologin, även KBT.

Jovisst, som jag skrev ovan så respekterar jag honom verkligen som grunden i en ny vetenskap som vi ska vara väldigt glada över! Men precis som man inte idag rusar in i en Egyptisk kungagrav, bär ut allt guldet och obducerar mumien inför publik av piprökare så har väl psykologi såsom arkeologin utvecklats de senaste nära 100 åren? Dvs super som grund men vetenskapen har utvecklats rejält (hoppas jag).

Precis som arkeologins grunder finns kvar i dagens forskning finns skelettet kvar från psykoanalysens barndom. De bitarna som visade sig hålla inför årtionden av forskning.

(Både Freud och hans kollegor byggde mycket på sig själva, hade favoritkvinnor som analysmodeller, enskilda personer de byggde teorier på som blev nästan kändisar på sina problem. Dessutom var synen på kvinnan en annan, synen på homosexualitet, på barn, på barnuppfostran, på raser osv. Folk trodde ju verkligen att små barn inte kunde känna smärta, att kvinnor var veka, att människor i olika färger var olika, att man kunde se brottslighet i ansikten osv osv det måste naturligtvis ha färgat även psykoanalysens grundare.)

(Och vårt lilla barn är med och utvecklar vetenskapen :p genom att ibland bli forskad på av postdocs på spädbarnslab)

Senast ändrad:

Jag säger inte att vetenskapen inte kommer framåt, men framåt betyder inte alltid att gamla hypoteser kastas omkull.

Men som sagt, man kan inte alltid vara överens ;)

KL

Intressant fråga tycker jag som sitter hemma med en åttamånaders och har en sexåring i förskoleklass.

Som reaktion på tråden hittills...

Det där med skadligt har väl mest med den mentala och känslomässiga biten att göra. Inte om de får större motstånd mot bakterier och allergier!?
Tex är det väl bevisat att det är bra för barn att bo på lantgård och att man sopar i stället för dammsuger hemma för att motverka allergier, men det är ju en annan fråga.

Jag tycker det ändå låter som om de flesta argumenten som kommer för dagis tidigt är i stil med "vi behöver andrum, jag måste få egentid/jobbet för att orka vara förälder, samt att "de behöver stimulansen för att inte gå bärsärk hemma!"

Om man tar det helt och hållet ur barnets perspektiv så kanske de argumenten inte håller. Som det stod i Eva Ruszartikeln så är det väl barn under två år det pratas om?
Och under två år behöver de väl knappast stimuli från utomstående och "pedagogiska verkstäder" för att utvecklas?
Det sprutar ju bara utvecklingsdriv ur en ettåring. De kliver ju upp och går ändå, och playdoh och pussel har väl de flesta hem.

Jag tror att förskola för de minsta är det offer vi måste göra för att få jämställdhet på arbetsmarknaden, om vi kvinnor vill ut och konkurrera på lika villkor.
Men om männen klev tillbaka och var hemma mer skulle kanske barnen slippa förskola innan två år.
eller om vi släppte konsumtionshetsen och slutade handla dyra grejer under de första åren.

Jag tyckte mig se på den äldsta att hon öppnade upp sig för omvärlden strax innan tvåårsåldern och klev iväg från tryggheten hos mamma. Då kändes det helt ok att lämna bort till andra och hon började 15 h på dagis då hon blev två.

Märkligt nog säger alla (ganska många) fsk-pedagoger jag känner att barn under tre år inte borde behöva vara där. och att det är beklämmande att se alla småttingar med långa dagar.
Jag lyssnar nog mer på dem som jobbar med barnen och ser dem dagtid än på föräldrarna som är på sitt jobb under tiden.

Tydligen är det nästan alla i storstadsområdena (sthlm) som lämnar på ettårsdagen. Många har inte börjat gå ens.
Jag vet inte men nog kan det kännas som ett stort offer att måste lämna bort sina så små barn för att konkurrera på arbetsmarknaden. Svår balansgång, svåra val och med rätta svåra samvetskval!

Jag tycker att det är en jättebra artikel som tar upp ett jätte viktigt ämne. Hur påverkas vi människor av den omsorg vi får tidigt i livet? Hur lever vi och hur tar vi hand om våra barn?

Om man skall se till barnets intresse så är det inte förrén barnet själv har behållning av andra barn som nyttan med förskola kommer in. Anledningen till varför de går på förskola är ju för att föräldrar måste/vill/ska ha möjlighet att jobba. Inte för att någon tror att så här små barn behöver en förskola.

Hur ser verkligheten ut?

En förskoleverksamhet för individer som är för små för att ha nytta av varandra. Behöver hjälp med precis allt (gärna samtidigt då, eftersom allt måste ske i grupp om personalresurser skall räcka till). Vad är meningen? Den enda anledningen jag kan hitta är att föräldrar behöver jobba samt att en del barn tyvärr förmodligen har det bättre där än hemma ...

"Barn behöver närvarande föräldrar"

Rent logiskt är det ju så att ju mer tid man har på en förskola, desto mindre möjlighet till närvarande föräldrar finns det. Dygnet har bara 24 timmar. Hushållet och allt annat nödvändigt ont kvarstår ju oavsett, det blir inte mycket tid kvar att vara närvarande på.

Vi anpassar oss efter den samhällsnorm som finns. Möjligheten till att skola in på förskola från 1 års ålder finns. Föräldrarpenning dagarna är anpassade till det. Många måste börja jobba efter ett år då ekonomin inte tillåter annat.

Därmed inte sagt att det är det bästa för barnen ...

På vår avdelning är det totalt 22 barn på 3 fröknar. Om den där gränsen finns, så är det absolut ingen självklarhet ...

Aha, my bad. Trodde de hade satt en gräns där. Men det kanske bara är lokalt på vissa kommuner eller är ett idealtal.

Egentid? Pappa mer hemma? Vi hade dagar till 6 månader var helt enkelt. Pappa hemma 6 månader. Försäkringskassan ökade inte antalet dagar för att pappan var hemma. Sedan var A hemma ytterligare 3,5 månad på semester, mormordagis (dvs mormor tog semester och var dagis), farmorvakt, osv.

Storstäder är dyra att bo i även utan konsumtionshets. En tvåa att hyra i en lagom stor stad (min) kostar 7500 i månaden, en liten tvåa i Stockholm kostar 3 miljoner att köpa.

Jag tyckte mig se på den äldsta att hon öppnade upp sig för omvärlden strax innan tvåårsåldern och klev iväg från tryggheten hos mamma. Då kändes det helt ok att lämna bort till andra och hon började 15 h på dagis då hon blev två.

Ja barn är lite olika och vissa kanske är intresserade av omgivningen lite senare. A var väldigt intresserad av omgivningen vid 15-16 månaders ålder. Han utökade gradvis från pappas och mammas trygghet (han är trygg hos båda föräldrar) till tryggheten hos mormor, farmor och 3 fröknar (och två väninnor till mig som aldrig passat honom men som han tydligt litar på). Han gillar dagis och biblioteket, försöker gå in om man går förbi och blir ledsen om han inte får. Han tog tidigt gärna kontakt med andra vuxna och äldre barn. Han är inte gränslös utan blyg i början och när han litar på någon så mindes/minns han den personen länge. Han fäster sig vid och känner sig trygg på platser också. (Vikarier på förskolan får inte göra "viktiga" saker som kräver tillit innan barnen känner dem.).

Vi har alltid försökt vara noga med att ge en stor trygghetssfär med många kända kära, trygga personer. Om något skulle hända, om någon extra person behövs så har vi en trygg stor bakgrund för A.

Senast ändrad:

Det finns säkert barn som av naturen är väldigt otrygga och osäkra, och av den anledningen behöver vara hemma med bara föräldrarna länge. Men för normaltrygga barn? Jag har faktiskt väldigt svårt att se hur dagis skulle kunna vara så fruktansvärt. Det är ju inte som att man sätter barnen på dagis och sen aldrig mer träffar dem (det skulle helt säkert inte vara nyttigt för anknytningen), man träffas ju fortfarande massor även när barnen går på dagis. Vi har bägge jobbat heltid sen vår son var 15 månader, och om man är två som kan dela på hämtningar och lämningar så är det som jag ser det inte ett jätteproblem. Däremot skulle det vara väldigt svårt att jobba heltid och inte få väldigt långa dagar om man var ensamstående, så då har jag full förståelse för att man behöver gå ner i arbetstid för att få ihop det. Men delar man på det, och har flexibla arbetstider (som ju många har idag), så ser jag inte riktigt problemet. En normaltrygg 1-2 åring på ett bra dagis (dagis behöver inte alls innebära skrik och kaos) verkar klara 6-7 timmar per dag på dagis utmärkt, utan att anknytning eller trygghet påverkas negativt alls.

Snarare ser jag det som en fördel att barnet får prova på fler miljöer, och fler människor, under trygga och ordnade former. Och jag tycker nog också att det är lite märkligt att människor som små ska gå före allt, få hela världen anpassad bara till sig, och sen så fort de är vuxna, så är det slut med det. Självklart har barn större behov än vuxna, men om barnet är friskt och normalt så ser jag inte riktigt varför föräldrarna skulle behöva sluta arbeta, träffa vänner och ha intressen utanför hemmet under de första åren för att barnet inte skulle ta skada.

Senast ändrad:

:bow:

Vi har gjort precis som Cattan. Vi har en utåtriktad tjej som leker med och pratar om sina vänner på förskolan när hon kommer hem. När vi går å lägger oss vill hon alltid att vi ska säga namnen på alla vi får träffa på Kotten (fsk) nästa dag. Hon vill alltid dit, hon pinnar alltid iväg när jag lämnar henne och vinkar, säger mamma jobba (och gör teckenspråk-tecknet för att jobba, för ja, de lär sig teckenspråk på hennes förskola, något jag aldrig skulle kunna lära henne...) och leker hela dagen tills någon i familjen kommer och hämtar henne. Hon fyller två om tre veckor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
962
Senast: Dunet
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 585
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
686
Senast: Badger
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 831
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar