När sitta på unghäst?

Ä

Ängslig

När satte ni er för första gången på eran unghäst? (ålder på hästen alltså?)
Hur gick det?

När anser ni att det är ok att sitta på den första gången? (inte rida alltså, utan bara sitta)

En vän till mig satt på sin häst när den var alldeles nästan 2 år.
Bara satt, och tog ett kort. Hästen var välvuxen för sin ålder och verkade inte bry sig det minsta. Hon satt upp från en pall så det var inget "kravlande" inblandat.
Vad anser ni om det?
Jag ser inget egentligt fel med det faktiskt, även om hästen kanske är något ung. Men hon väger inte så mycket, och hon satte sig mjukt och försiktigt (hästen är väl tränad och hanterad mycket, sadelvan m.m.), och satt bara där i knappt en minut.

Sv: När sitta på unghäst?

Jag satt upp o skrittade runt lite i paddocken två veckor efter det att jag fick hem min unghäst. Innan hon kom till mig hade hon i princip bara gått i hagen med sin mamma o sina hästkompisar. Hon var 3 1/2 när hon kom till mig och har aldrig protesterat mot någonting faktiskt. :laugh: Tycker inte att det är något märkvärdigt med att din kompis satt upp på sin 2-åring. Det passar kanske inte alla hästar men vid den åldern börjar ju tex galoppörer att tränas under ryttare. Hoppas det blev ett fint kort

Vi har inte suttit på våra 2åringar (blir 3) ännu, men ska börja hänga så smått på dom i dagarna. Dom ska sen ridas in i vinter för att vara klara till 3 års till våren.
Sitta på dom tycker jag man kan göra vid 2-2½ års ålder.

Min var 2,5 år när jag satte mig upp första gången och skrittade.
Hade inga direkta mål som att få honom klar till 3-årstestet eller dylikt utan vi har tagit det lungt. Hade sedan tidigare hängt och klängt lite runt honom så han reagerade inget alls faktiskt vid uppsittning.

Tycker det hela beror på hästen, har man en sent utvecklad individ så tycker jag man bör vänta annars är det bara att köra på när man tycker den är redo. Runt 2-2,5 år tycker jag är helt okej.

Min var typ 2 år och 7 månader. Satt upp barbacka och ledde till grannen (300 m) och tillbaka.

Nästa uppsittning ledde till nästa granne (800 m) och svängde lite lös o gjorde ngn halt-igångsättning på väg hem. Gick då även förbi deras busande hästar i hagen varpå min travade lite vid sidan av mamma som ledde men vi gjorde ingen affär av det.

Tredje uppsittnignen red jag rakt ut i skogen själv. Travade lite på vägen och svängde/stannade lite.

Fjärde uppsittningen red vi lite på ett fält, travade lite volter o så. Fortf barbacka och i remontgrimma (bettlöst alltså).

Sedan tyckte jag insittningen var klar. Pålle skadade sig "lämpligt" nog när han ändå skulle vila från ridning och efter det så började jag rida in honom "på riktigt" med sadel och träns. Då hade han redan lärt sig att med matte på ryggen uppför man sig, inga hopp o skutt tillåtna så det var direkt fokus på form och bjudning.

Jag tycker det är onödigt tidigt. Säkert inte skadligt men varför? Förstår inte poängen faktiskt. Men vill man ha ett kort när man sitter på sin häst under 2 år gammal så visst, det skadar som sagt säkert inte.

När satte ni er för första gången på eran unghäst? (ålder på hästen alltså?)
Hur gick det?

När anser ni att det är ok att sitta på den första gången? (inte rida alltså, utan bara sitta)

En vän till mig satt på sin häst när den var alldeles nästan 2 år.
Bara satt, och tog ett kort. Hästen var välvuxen för sin ålder och verkade inte bry sig det minsta. Hon satt upp från en pall så det var inget "kravlande" inblandat.
Vad anser ni om det?
Jag ser inget egentligt fel med det faktiskt, även om hästen kanske är något ung. Men hon väger inte så mycket, och hon satte sig mjukt och försiktigt (hästen är väl tränad och hanterad mycket, sadelvan m.m.), och satt bara där i knappt en minut.

Hej!

Jag satt på min egen exakt på nyårsafton då han blev officiellt 3 år. Dock var han "på riktigt" bara 2,5 år. Sedan satt jag, och blev ledd runt, 5 minuter, tre dagar i veckan, fram tills dess att han fyllde 3 år "på riktigt". Då började jag inridningen och ja, han var väl insutten ;)

Jag har ridit in galoppörer innan de fyllt 2 år, men de har ju inte blivit utbildade utan bra insuttna, samt start och stopp, i princip.

Jag kan förstå känslan av att man inte kan hejda sig, och jag tror nog att din kompis häst klarar av att hon sitter lite, men jag vet att jag inte ville börja så tidigt med min, för han växte så konstigt som 2 åring, men det är ju mycket individuellet. Jag har fått många komentarer att jag började tidigt med min häst, men det tycker inte jag.

jag satt på min tjej när hon var 1,5 år MEN I HÖGT VATTEN. Altså blev det ingen tyngd. satt max 5 sek sen hoppade jag av. men första gången jag satt på riktigt var när hon var strax över 2 år. då hoppade jag upp å satt å sen hoppade av inget ansträngande för henne..

Jag brukar titta på individ och vad dom har för kroppstyp, om dom "vuxit till sig" och det beror häst till häst.

Men unghästen jag har nu som är 2½ sitter jag på i boxen, brukar sitta på henne 3ggr i veckan utan större problem.

Ska även skrittas lite nån dag:)

Nu är hon väldigt fin i kroppen och ser inte ut som att hon är 2½år iaf, ska bli kul att börja rida in henne. Fasar lite för tempramentet dock.

Men som svar: Det beror på individ...

Jag satt på min häst första gången i augusti samma år hon fyllt 2. Så hon var ungefär 2,5 år då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar