När ser ni potentialen i unghästen? samt Vad gör man om man har en bra häst?

Sammet

Trådstartare
Ni med erfarenhet av att rida in unghästar och utbilda för tävling, när ser ni vad hästen har för potential?

Jag har en unghäst som i hagen rör sig fint. Mamman sägs ha mkt bra gångarter men vara svårriden, jag har aldrig sett henne så kan varken säga bu eller bä om det. (och bra gångarter hos mamman är ju inte en 100% garanti ändå).

Är själv inte kvalificerad att avgöra hur bra en islandshäst rör sig eller ens avgöra vad det är för ngt jag har. Hästen är 4 år. Är inte inriden ännu (var som en vildhäst när jag köpte honom i våras).
"Ganska liten" (om jag jämför med andra islänningar), kort och kompakt.

De "kunniga" jag pratat med häromkring säger att "ingen som äger en islandsunghäst vet vad de har". Stammen kan säga lite men inte allt enligt dom.

Famlar man så mkt i det blinda tills man ridit in en islandshäst?
*okunniga jag*

När kan jag avgöra vad det är jag har?

Låt säga att det skulle visa sig att hästen har SM-gångarter.
Vad skulle ni själva göra med den om ni inte har vilja att tävla den och vill att den ska få tävla (ta vara på gångarterna).

Sv: När ser ni potentialen i unghästen? samt Vad gör man om man har en bra häst?

Man famlar verkligen inte i blindo. Jag har vetat vad jag haft sedan han var två år, med lite down-perioder ibland när han vuxit konstigt!

Kan du inte slänga in lite bilder? Stam?

Om jag inte ville tävla själv skulle jag leta upp någon vettig tjej eller kille som behöver en unghäst till sin utbildning, typ hippologen eller strömsholm och som har ett "tänk" man själv gillar, som då får rida in hästen och känna efter under den tiden, och sen ha en dialog med tränaren kring framtiden, och efter det eventuellt lånat ut hästen eller öppnat ett samarbete om man vill rida själv dagligdags och rida lektion/kurser för tränaren som sedan tar över och rider tävlingssäsongen.
Men jag hade nog valt någon duktig, lite yngre som är "på väg uppåt" och inte direkt vänt mig till ett av stjärnskotten. Om inte hästen har VM-finalskapacitet förstås.

Sv: När ser ni potentialen i unghästen? samt Vad gör man om man har en bra häst?

Låt säga att det skulle visa sig att hästen har SM-gångarter.
Vad skulle ni själva göra med den om ni inte har vilja att tävla den och vill att den ska få tävla (ta vara på gångarterna).

Om jag inte själv ville ha den som ridhäst så skulle jag sälja, om jag fick en bra slant. Om pålle passade mig som handen i hansken skulle jag behålla och njuta av min fina häst. Bara för att man inte vill tävla så måste man ju inte ha en sämre häst. Så tänker jag iaf :laugh:

Han är alltså inte inriden och knappt longerad. I våras då han kom så var han i stort sett vildhäst, han är 4 år.
Bilder har jag inga just nu, men kanske skulle jag kunna få ihop en video på sikt? :)

Stammen:

E: Dugur frá Mosfellsbæ http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=26570
U: Raudhetta fra gudenådalen http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=116569

Sälja är inte aktuellt, han ska vara kvar.
Det jag söker är en ryttare som kan tävla honom Om han har potential.

Tillägg:

Följande står det om mamman:

"Mycket flott sto med bra gångarter och mycket vilja. Efter bedömda föräldrar (mamma 7,90 och pappa 1:a klass med tre nior). Lämplig tävlingshäst"...

Roligt om det skulle vara så att hästen har potential :)

men bara för att föräldrarna är bra så betyder det inte att avkomman blir det. mycket ligger åt slumpen. ex. tölt har låg arvbarhet (ca 0.3) , men mankhöjd har hög arvbarhet (runt 0.85 om jag minns rätt?)..

Lägg gärna ut någon liten film! :)
men jaga inte på hästen för mycket, för då blir alla hästar flotta .. ;) vill se naturliga rörelsemönstret.

Jag ska kolla om jag hittar en kamera.=)

mycket ligger åt slumpen. ex. tölt har låg arvbarhet (ca 0.3) , men mankhöjd har hög arvbarhet (runt 0.85 om jag minns rätt?)..
.
Det kanske inte beror så mycket på slumpen utan istället på hur hästen tränats och på bedömningskriterierna. Och vilken som gör urvalet.
Taktfast mjuk tölt kan faktiskt en erfaren avlare se till att få hög arvbarhet på genom sitt urval.

Mankhöjden är ju betydligt lättare att mäta.

-----

Det är alltid intressant att titta på föräldrarna. Men då istället se hur de rör sig "omanipulerat", vilket kan ge bra vägledning. Bedömningssiffrorna talar inte alltid så tydligt om vilken typ av tölt de ärver ner.

Jag tycker man mycket tidigt kan se vad en häst/ett föl går för. Men det krävs förstås att man sett ett antal föl växa upp och sett dem som färdiga ridhästar. En viktig del är också temperamentet hos hästen och samarbetsviljan.

Senast ändrad av en moderator:

Detta är väldigt intressant för bla en av de personer jag frågade om denna kunde koma ut och ge sin åsikt om min häst sa att det var ingen idé för det gick inte att se förens hästen var inriden. Denna person tränar och tävlar på hög nivå och har varit i USA (tror jag det var???) och tränat islandshästar på hög nivå och drivit företag.

Jag blev lite skeptisk till detta men tänkte att jaja denna kan ju sin sak. Det kanske är annorlunda jämfört med tex halvblod där du faktist på steget kan se om du har en bra häst eller inte (innan människor sitter upp och i värsta fall förstör steget genom felaktig ridning).

Skulle vara väldigt roligt att få lite åsikter om hästen då jag tycker han rör sig stiligt ( ;) ) i hagen...

Hur tycker ni en bra galopp ska se ut på en islandshäst? Min har väldigt luftigt steg jämfört med min gamla (som förvisso var en riktig skogsmullehäst) men jag kan verkligen Inget om islandshästarnas gångarter.
Som sagt, han valdes ut pga sin personlighet, som vildhäst. Inte som tävlingshäst. Men har jag en bra häst tänker jag inte slösa på en bra talang.

I veckan som gick så har jag hunnit med att arbeta honom vid hand (rider akademiskt) och vilken kille, helt oförstörd (eftersom ingen arbetat med honom ännu) och följer mjukt mina förfrågningar! :D

Det är tydligen bara i vissa åldrar man kan se det sk grundutförandet, och bedöma potential utefter det. Typ, 3 dagar, 3 månader, och 3 år. (Ett exempel)

Det kanske inte beror så mycket på slumpen utan istället på hur hästen tränats och på bedömningskriterierna. Och vilken som gör urvalet.
Taktfast mjuk tölt kan faktiskt en erfaren avlare se till att få hög arvbarhet på genom sitt urval.

Mankhöjden är ju betydligt lättare att mäta.

Tölt har fortfarande ingen hög arvbarhet.
Sen kan duktiga avlare som varit igång länge "se" vilka hingstar/ston som har högre eller lägre arvbarhet på ex. tölt än andra. Men generellt har tölt låg arvbarhet.

Sen tror jag att i stort sätt alla hästar, med en duktig ryttare kan få en ok tölt genom träning.

Nej alla har inte den möjligheten ens med träning, däremot de flesta.

*dl kl*

Finns det någon i "södra mitt" skåne som ni skulle rekommendera att jag kontaktade och bad om hjälp att titta på hästen irl?

Det är tydligen bara i vissa åldrar man kan se det sk grundutförandet, och bedöma potential utefter det. Typ, 3 dagar, 3 månader, och 3 år. (Ett exempel)

Är det så, eller är det något som vissa uppfödare anser?
Jag menar, om det nu är så, så måste det ju "stabiliseras" efter ett tag och bli konstant, det går ju inte att hästen flaxar från ridbar till oridbar vid en ålder av 5-6 år? Det skulle ju påverka dess ribarhet när den reds, markant.

Tölt har fortfarande ingen hög arvbarhet.
Sen kan duktiga avlare som varit igång länge "se" vilka hingstar/ston som har högre eller lägre arvbarhet på ex. tölt än andra. Men generellt har tölt låg arvbarhet.

Sen tror jag att i stort sätt alla hästar, med en duktig ryttare kan få en ok tölt genom träning.

Enligt min erfarenhet kan man se till att tölten har hög arvbarhet.
Så är man skicklig och erfaren väljer man de hästar som ärver ner en bra grund för en bra tölt. Vad sedan hästen får för poäng för tölt är upp till ryttaren/tränaren och kunnigheten om vad som ger poäng vid visning.

Ditt sista stycke säger just det att det är skillnad på en tölt som uppnåtts genom träning. Den är det ingen hög arvbarhet på - det säger sig självt. Och det är därför bedömningssiffror i större omfattning inte kan tala om vilken tölt avkommorna får. Vilket i sin tur ger statistiken att det inte är hög arvbarhet på tölt.

Senast ändrad av en moderator:

Är det så, eller är det något som vissa uppfödare anser?
Jag menar, om det nu är så, så måste det ju "stabiliseras" efter ett tag och bli konstant, det går ju inte att hästen flaxar från ridbar till oridbar vid en ålder av 5-6 år? Det skulle ju påverka dess ribarhet när den reds, markant.

Det är bara under uppväxttiden som det varierar.
När det gäller de riktigt bra och allsidiga hästarna är det faktiskt ganska konstant enligt mina erfarenheter, även om de kan ha mindre vågdalar. Man märker också snabbt vilken typ av temperament de har.

När hästen uppnått 5-6 års ålder så kan det inte slå från ridbar till oridbar. Förutsatt att inte hästen råkar ut för något. Eller har blivit totalt felinriden på ett sätt som hästen aldrig glömmer.

Uttryckte mig nog dumt, med oridbar menade jag inte att den kastade av eller var svårriden utan saknade bra gångarter. Sorry, jag skrev dumt.

*dl kl*

Finns det någon i "södra mitt" skåne som ni skulle rekommendera att jag kontaktade och bad om hjälp att titta på hästen irl?

Men hur viktigt är det för dig att någon tittar på hästen nu?
Kan du inte ta det lite pö om pö? Rida in hästen och se vartåt det går? Och om ni trivs ihop? Sedan kan du ju lättare avgöra vad du vill göra.

För din del är väl det viktigaste att hästens temperament passar dig?

Ja, det viktigaste är lynnet och vårt samspel.

Men... Hästen köptes in som projekthäst, den var i stort sett helt "vild" när jag köpte den. Gick inte ens att klappa på, människor kom inte i närheten osv. Jag arbetar med hästhantering och kroppsbaserad kommunikation, så för min del köpte jag inte en häst för att ha att rida och tävla utan för att utveckla en god kommunikation med och för att se hur bra jag kunde "omvandla" denna häst. Vi har kommit riktigt långt, så sent som i förrgår stoppade han ner mulen självmant i grimman som han vid inköp hatade! <3
Ska tillägga att förra ägarna var mkt snälla med honom så vitt jag vet, de köpte själva en vildhäst så jag Tror inte de gjort ngt fel. Hästen har "bara" fallit mellan stolarna, född på ett stort stuteri där han drunknat i mängden av andra som Vill komma fram, såld till en annan uppfödare tillsammans med ett stort parti andra hästar, vad jag förstod inte gjort med ngt där och sedan inköpt av säljarna. De har alltså inte behandlat honom illa!

Men... Om jag har en häst som är bra, lovande och som kan bli en tävlingshäst så vill jag relativt tidigt ha med en lovande ryttare som kan tävla honom som är med i hans utveckling.
Både för att de ska utveckla en kommunikation tillsammans och för att jag själv inte vill förstöra gångarter. Jag är inte islandshästryttare egentligen (även om jag haft islandshäst tidigare). Så om jag har en bra häst vill jag extra mycket inte sumpa dess gångarter.
Om jag har en bra häst så vill jag att han lär känna sin tävlingsryttare under en lång tid, detta då han är så pass speciell som han är och jag inte vill att han ska uppleva tvång eller att det ska bli väldigt fel, vilket det finns en stor risk för om jag skulle skicka iväg honom till random ryttare.
Jag vet ju inte alls vad jag har, en skogsmulle eller en VM-häst!? Troligast någonstans däremellan.

Ärligt talat så är det många gånger så att lovande tävlingsryttare vill ha mer färdigtränade hästar att tävla på. De vill inte vänta ett år eller två, utan vill komma igång efter ett halvår. Vilket ju är för snabbt tempo för en unghäst som behöver lugn och ro i sin utveckling.

Leta du istället efter en person som är en lyhörd islandshästryttare som använder små lätta hjälper och som samtidigt skulle kunna tänka sig att ta sig ut på tävlingsbanan om allt går bra.

Och är du lyhörd och lugn, varför inte fullfölja "projektet"? Hitta någon att ta regelbundna lektioner för som kan hjälpa er rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu har jag hittat honom, drömhästen! Jag har länge sökt efter en trevlig islandshäst, gärna 5gångare, gärna med en del power men h*n...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 285
Senast: Draumsyn
·
C
Avel Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ? Själva...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 897
Senast: Alva
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka