När räknas en häst som tjock?

Sv: När räknas en häst som tjock?

Fast har man rätt foder till hästen så behöver den inte svälta. Min har aldrig fått svälta för att gå ner i vikt! :)
Det finns ju silage med 5 MJ per kg foder.

Ja tyvärr är det fortfarande så på vissa stall, särskilt hopphästar hålls slimmade vid att ge för lite hö, inte för att det tränas så hårt.

Det är inte realistisk att tro att en häst som tränas medel eller lätt skall ha FT-hull, det går liksom bara om den är svårfödd.

Nu vet jag att du sa Estivuz att det gällde hästar i hård träning som galopphästar och FT hästar på hög nivå, och inte vanliga hopp/dressyr/promenadhästar, mest en reflektion över veterinärens åsikt om att ALLA hästar utom dräktiga ston skulle vara FT-smala.

Man får inte bli fanatisk åt något håll :)

Men Stella är ju inte vad jag skulle kalla FT smal på någon av dina bilder? Hon är normal/slank, fint hull. FT smal är i mina ögon något helt annat.

Jag och du/din veterinär kanske har en annan uppfatning om vad begreppet innebär, för mig är det en rejält slimmad (men musklad) häst där man lätt kan se revben och hela hästen är kantig. En väldigt låg fettprocent.

Senast ändrad:

Höll på att säga vad det är för hö som har så lågt näringsinnehåll, men såg nu att du ju skrev silage. Ja, det är ju givetvis ett sätt att kunna ge mer mat, men frågan är hur det blir ändå, med tanke på minimumsgiva TS? Silage ligger väl runt 40-60% TS? Jmf med hö som är runt 90%.

Mitt hö tex har 1,78 Mcal/kg foder vilket om jag räknat rätt är 7,4 Mj. Ängshö.

Halm går ju att ge fast då blir det oftast knasigt med proteinet, samt att det i många områden av landet är omöjligt att få tag på halm av ätbar kvalite.

Har man då en häst som inte kan tränas så mkt och är väldigt lättfödd så förstår jag verkligen att folk sliter med att få ihop det.

Nej jag påstår inte det heller. Men om Stella kan äta 12 kg silage (TS 65) och 2 kg halm och hålla den vikten så tror jag inte
att det är några problem att få en storhäst att hålla FT-vikt på 12-14 kg av "samma typ" av silage.

Hmm visst men om den absoluta minimumsgivan (för en häst som vilar) är 1,5 kg TS per 100 kg häst så blir det 9 kg TS för en 600 kg häst tex. Orkar inte regna hur mkt silage det blir nu :p men går det upp med 12-13 kg då?

Är inte minimum 1 kg TS per 100 kg häst? Men att det är önskvärt med 1.5?

Hö brukar väl vara runt 84% TS?

Jag har gett ett silage med MJ 5.7 och 75% TS också.

Jag är sämst på att räkna TS men jag tycker att 14 kg silage (65) och 2 kg halm borde täcka någorlunda bra?

Senast ändrad:

1 är minimum om man vill följa 'lagen'. Ger man mindre vanvårdar man sin häst. Mao så om man bara ger 1 så ger man knappast en bra giva.

1.5 är rekommenderad giva, ger man mindre än så bör man komplettera med exv halm. Rids hästen ska man heller inte gå under. 1
/1.5 rekommendationerna är till för hästar i vila.

Sen tycker jag det är lite missvisande att räkna på det, eftersom folk har en förmåga att följa det blint och aldrig gå över. Tiden mellan fodringar och hästens tuggtid måste ju tas hänsyn till också. Ju längre tid mellan fodringar desto mer måste de ju ha.

Kanske? Jag har alltid läst 1,5 men möjligt att det är idealet. Beror nog på hur torrt det varit vid pressningen, mitt är 92% TS.

Blir ju 16 kg foder iaf så jo, det räcker nog kanske? Jag använder ju aldrig annat än hö så är inte van att räkna på silage öht.

Nyfiken fråga, hur många MJ får din när hon inte är dräktig, inte bantar, men upprätthåller sin idealvikt? :)

Jag är sämst på att räkna TS men jag tycker att 14 kg silage (65) och 2 kg halm borde täcka någorlunda bra?

Det där är väl ungefär 10 kg ts så det är säkert helt okej. ;)

Jag brukar själv ligga på ca 2 kg ts/100 kg häst pga att vi har så långt mellan våra fodringar.
Och ingen av mina hästar har (trots vila) blivit feta av det.

Åh det har varit så olika. Ju äldre hon blir desto mer mat behöver hon, hon är ju strax 18 år. När hon var ung så åt hon mycket
mycket mindre än vad hon behövt i år. Nu i vår åt hon säkert 75 MJ när hon reds, och nu i sommar föll hon ur när hon blev
dräktig - även om de inte ska behöva något extra förens i månad 8:a så ligger hon på över 85 MJ nu utan att vara fet.

När hon var ung så åt hon runt 62 MJ och reds och tävlades, vilket brukade hamna på 8 kg silage och vårat silage köptes
till hästar som behövde runt 6 MJ per kg (6x8= 48) 2.5 kg halm (5.5x2.5= 13.75) 48+13.75= 61.75 + lite sojamjöl. TS på runt 70.

När hon var på bantning så vet jag inte vad hon åt i MJ väg. Fritt på halm och inte alls många kg silage.

precis. Tyvärr hålls ju många hästar "i fint hull" genom att dra ner grovfodermängden till ett minimum :(
Är ju inte direkt ovanligt att stora hästar står på 7 kg hö, eller ännu värre silage. Stackars hästar.

Jag ser personligen hellre att min häst är något i överhull och står på en vettig foderstat än att den är normal och får pyttelite foder.

Så resonerar jag oxå. Det är stört omöjligt att få tag i grovfoder med tillräckligt lite energi och tillräckligt mycket protein för att min häst ska tugga sig nöjd utan att få i sig för mycket energi i förhållande till den motionen han får. Detta resulterar i en något knubbig häst. Men som sagt för mig är det viktigare att han mår bra i huvudet och magen än i kroppen.

Hej!

För mej är de flesta hästar jag ser lite tjocka och så även min.

Min bantar "ständigt", vilket innebär halm i mängder och silage på det med högt proteinvärde (tur att vi ha en bra höbonde!). Eftersom skrället (hästen, inte bonden) vilar sen september pga skador kan vi inte banta på annat sätt än med kosten. Innan hon åkte på rehab fick hon 6 kg silage (ts 55) per dag och 4-6 kg halm på det.

Nu gissar jag att hon får 4 kg silage (ts nånstans på 70) och 4 kg halm/dag (supervärden i nya silaget). Enligt mina beräkningar klarar hon utan problem 1 kg ts/ 100 kg pålla (hon ska inte väga mer än 450 kg) och tyvärr måste jag hålla henne nära lägstagränsen för att hon inte ska bli sjuk, utöver skadorna. Dessutom gissar jag att skadorna läker fortare utan 50 kg extra belastning.

Jag har hellre en smalare häst än en rundare, min pålla har redan hovproblem, jag vill inte lägga fång och belastningsskador på det.

Fetto i vintras: (Matte skäms)
IMG_0062.jpg

Bild på fettot i våras:
IMG_0107.jpg

Efter mycket bantning men på bete, fortfarande lite rund och dallrig i fettet, men klart bättre. Reds ca 2 timmar/dag.
IMG_0059.jpg

Inte på en enda av bilderna känner man revbenen.. Sista bilder kunde man ana dom med ett ordentligt tryck..

/Lavinia, vars pålla endast äter grovfoder

Det är en arab eller hur? Skulle man inte tro på första bilderna. :p Är hon IR? Om hon är det så kvittar det hur hårt du bantar om du inte drar sockret ner rejält. Kanske du redan gjort, just saying. :)

Jag räknade på Ironwills silageförslag och med halm på 5 MJ (värdena jag hittar är mellan 4-7 per kg foder) så blir det 90 MJ totalt. Jmfvis så får min 85 MJ nu och då måste han tränas ordentligt hela tiden för att inte bli för tjock. Och han är ju som sagt stor, 178 cm och 600 kg enligt viktband (aldrig vägt på våg). Har lite visset gräs i hagen visserligen men utgör nog inte så många extra MJ. Enligt min fodertabell så behöver en häst i den stl och arbetsmängden 121 MJ... Då hade han nog rullat fram :p

På plussiden så behöver vi inte ruinera oss på foder!

Tror engelskmännen är värst av alla, deras showklasser belönar hästar som är alltför tjocka. Show condition kallas det. ^^ Är den inte fet får den lägre poäng. Gäller då ffa cob klasserna, en hack vill man gärna ha lätt och elegant så de göds inte på samma sätt. Jag googlade show cobs; https://www.google.com/search?q=sho...tm0GaX24QTp2JFk&ved=0CC0QsAQ&biw=1366&bih=576 Vissa ser ju ut som belgian blue. :crazy:
p

Den första bilden jag såg var denna

rwhscob5.jpg
:crazy:

Tycker det är vanligt även i Sverige att många hästar som visas på utställning är väldigt feta. Har varit på åtskilliga kallblodsutställningar och mängden feta hästar har varit helt överväldigande, ffa bland stona. Ston som är ca 3-4 år och feta som gödsvin, kan knappt trava ordentligt.

Inte under några av dessa utställningar/premieringar har domarna påpekat hästarnas hull vilket jag tycker är synd. Tycker inte det är mer än rätt att man får poängavdrag om hästen för för fet..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka