När räknas en häst som tjock?

Sv: När räknas en häst som tjock?

Ja precis! Folk tyckte jag var galen som bantade henne - hon var ju så "grov" - det skulle inte bli något kvar av henne.
Hon gick ner 70 kg från bild 1 till bild 5. 530-460 kg. Hon väger runt 480 när hon är välmusklad och i bra hull.

Jag tycker också att hon är mycket fin på sista bilden, hon reds ju då och tränades.
Numera är hon bara lurvig och har en liten på G = hängmagad nordsvensk. :d

Det är bra hon har en på G då ;), en av mina kompisar var helt övertygad om att hennes häst (döl) var dräktig och fodrade därefter. Och jo, nog växte fölet. Men när våren närmade sig så tyckte hon stoet såg lite konstigt ut, hon var så tjock upptill också. ULa och där fanns inget föl, hästen var bara väldigt fet. Hon hade ju ätit för två hela vintern. :D

Haha. Ja men det är faktiskt något man får tänka på också. Man kan inte stirra sig blind på magen och buken på en häst.

Här hade nog många utropat fet häst och stirrat på magen. Men titta på halsen, bogbladen, ryggen och rumpan?
Dräktiga ston ska dessutom vara rundare för att vara i rätt hull.
(Nu är hon ju även inpackad i TJOCK vinterpäls. Benhåret är 5-6 cm långt...)

st.jpg

Jag tycker det är viktigt att kolla på helheten, och då menar jag inte bara fysiskt utan träningsmässigt, hur mkt foder osv.
Jag menar, en häst i lång vila är ju ofta lite pluffsigare i kroppen och det är ju förståeligt, men det är ju kanske inte okej att en häst i hårdträning är det.

Magen är det sista jag kollar på (förutom om buken är uppdragen eller revbenen syns, då är den såklart för smal).
Min förra häst hade förmågan att se superfet ut när "magen var i vila" så att säga men så fort hon rörde sig så blev den perfekt. :p

Det låter som att din häst har depåer, dvs en fettansamling vid länden, vilket många hästar får när de är för tjocka.
Man ska i de flesta fall kunna känna revbenen när hästen är i bra hull. Den ska inte ha fettansamlingar runt sin svans,
den ska inte ha fett på länden, mankammen ska inte kännas som en korv! Den ska smalna av. Vissa hästar - som min
samlar mycket fett i bogen. Ryggraden ska inte vara inbäddad i två limpor av fett på vardera sida.

Okej, så att han är lite "utbuktad" över länden är fett? Han är inte fet över rumpa, hals eller rygg. Kan det vara så att han helt enkelt samlar fett över revbenen och länden? Precis som människor kan väl hästar lagra fett på olika områden? :)

Min får likadant när hon är fet, men det syns bara i vissa vinklar. Har sett många dressyrhästar som
en valk med fett bakom sadeln, så det är inte så ovanligt.

Oj, det där har aldrig jag sett. Tyckte nästan det såg ut som deformation i skelettet. Kanske är som kamelens fettpuckel. :p

Som sagt, JAG tycker. Och jag håller inte på med FT/galopp. :)

Har bara sett FT hästar på låg/medel nivå, de har varit slanka men inte haft synliga revben i vila. Hur de som går de högsta klasserna i FT eller stayers på galoppbanan skall se ut tänker jag inte uttala mig om, det är inte mitt område.

Du får dock gärna utdjupa varför de skall vara så smala smala medan en promenadhäst inte får vara det? Mindre belastning på benen? Lägre fettprocent pga hård aerob träning?

IronWill svarade väldigt bra "Min veterinär tycker att alla hästar utom dräktiga ston och de som har lätt för att falla ur rejält borde vara "fälttävlanssmala" för att må
så bra som de kan. "
Det är ju mycket större påfrestning på en fälttävlanshäst/galopphäst än en promenadhäst. Jämför med människor, de som går kortlöp och de som går långlöp.. Nu är jag hästskadad, heter det verkligen så? :o

Jag antar i alla fall att galoppörer och fälttävlanshästar usätts för större påfrestningar än en häst som går i hagen. ;)

Hon sa även; hellre lite lite för smal än lite lite för fet att hästar gott och väl kunde vara för att må bäst i sina kroppar.
Hon fick verkligen upp ögonen på mig när det gäller hästars hull. Jag har tidigare gått och matat min häst på tok för
mycket - det var ju så man gjorde i stallen jag växte upp i.

Och detsama gäller väl även hundar vad jag har hört från olika veterinärer. :)

Problemet med den inställningen är ju att det är helt omöjligt att genomföra för en häst som inte är svårfödd eller tränas extremt hårt. Då får man regelrätt svälta hästen med vad det innebär av risker för kolik, magsår och beteendestörningar....

Är som sagt absolut inte för att hästarna ska övergödas men man får inte bli extrem åt andra hållet heller, det innebär också stora risker. Jag vill påstå att det är farligare att ge för lite grovfoder än att en annars frisk häst är en 5a på denna skalan; http://www.thehorse.com/pdf/nutrition/bcs-poster.pdf

Den hästen är ju inte bara kraftigt överviktig, den har ganska säkert IR också. Står tom och avlastar sina framhovar.... Stackars häst.

Ja den hästen mår verkligen inte bra. Man får väl hoppas att veterinären tog tag i det efteråt.

Nej och ägaren tycker den skall vara så... stocky...

Tror engelskmännen är värst av alla, deras showklasser belönar hästar som är alltför tjocka. Show condition kallas det. ^^ Är den inte fet får den lägre poäng. Gäller då ffa cob klasserna, en hack vill man gärna ha lätt och elegant så de göds inte på samma sätt. Jag googlade show cobs; https://www.google.com/search?q=sho...tm0GaX24QTp2JFk&ved=0CC0QsAQ&biw=1366&bih=576 Vissa ser ju ut som belgian blue. :crazy:

Och kraftfoderproducenterna som tycker de flesta hästar skall äta 3 kg pellets per dag... Stackars min häst som arbetar 1,5-2 timmar om dagen och bara får grovfoder. :p

Senast ändrad:

Problemet med den inställningen är ju att det är helt omöjligt att genomföra för en häst som inte är svårfödd eller tränas extremt hårt. Då får man regelrätt svälta hästen med vad det innebär av risker för kolik, magsår och beteendestörningar....

precis. Tyvärr hålls ju många hästar "i fint hull" genom att dra ner grovfodermängden till ett minimum :(
Är ju inte direkt ovanligt att stora hästar står på 7 kg hö, eller ännu värre silage. Stackars hästar.

Jag ser personligen hellre att min häst är något i överhull och står på en vettig foderstat än att den är normal och får pyttelite foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka