När på dygnet

Glamoroza ox

Trådstartare
är det vanligast att stona fölar ?

Finns det någon som har koll på sådant..?

De 3 som blivit födda här har kommit på förmiddagen (har jag för mig:o )

Sv: När på dygnet

Var glad du!! Här har de en hemlig pakt om att föla fram på småtimmarna. Oftast mellan kl. 01 till 05 på morgonkvisten. ;) Men ingen regel utan undantag. Vår ena förstföderska fölade halv tio på fm i år....

Gira :banana:

99% av de ston som jag varit med om att föla har fått fölet mellan 03.00-07.00 på morgonen.
Ingen har fått på eftermiddagen, men för två år sedan fölade Connemara-stoet kl 23.30 på kvällen. Det är enda gången jag varit med om att det inte blivit mitt i natten eller på morgonen.

Min uppfödning kom kl 00:15 på natten.

Får se nästa år vilken tid damerna behagar föla då...

Första fölningen som vi missade kom på förmiddagen, men annars har det varit mellan 21-01 som de fölat (efter MÅNGA nätter i stallet med oregelbunden sömn för en själv) så i år hoppas jag att hon fölar som hon brukar ;)

Här är det mellan 23.00-05.00 som gäller, oftast mot det senare.
NATTVAK är det som gäller, pust.

Här har vi haft alla möjliga tider för fölningarna.

3 st är födda mellan 00.30- 05.00
1 st är född på fm
2 st födda på em
1 st född 20.30

En erfaren uppfödare sa till mej att dom flesta fölningar inträffade före 11 på Fm eller mellan 02-06 på morgonen.

Dock stämde de inte heller på mitt sto som fölade runt 23,45.:smirk:

Det finns ju undantag till allt.

Föltider hos oss har varit:
17 st på natten(oftast mellan midnatt och 4),
1 st på morgonen (vid 9.00)
och 1 st 14.00.

*lånar*

Här har våra ston nästan undantagslöst fölat på förhållandevis behändiga tider..

Totalt är sju föl födda här sex av dem är födda mellan 21-22.30 och ett är fött 02.30.

Nattfölet var årets hingst som vi tyvärr förlorade....kanske blir det fler nattföl i år då allt verkar annorlunda för oss jämfört med andra år..

Okey !

Mycket nattpass alltså *gäsp*

Jag har lyckats ta semester 8-18 maj för att kunna vaka ordentligt.
Stoet är beräknad att föla nån gång mellan 7-11 maj, men det vet man ju hur det kan gå (det blir aldrig som man tänkt sig :angel: )

Hon verkar inte redo att klämma ur sig något idag så vi får väl hoppas att det inte kommer ut något medans jag är på jobbet iallafall.
Vill ju gärna vara med så att jag ser om hon behöver någon slags assistans.. Förstagångsföderska, -93 .

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 293
Senast: Bee
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke... 2
Svar
25
· Visningar
1 658
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024