När och hur lasta föl

Tagliabue

Trådstartare
Har funderat lite på hur man ska bete sig angående lastning .. mitt sto har under dessa 5 år jag haft henne, alltid varit supertöntig att lasta, men när hon väl står på finkan är det inga som helst problem, hon har oftast också väldigt brottom ut. Nu på senare år har hon dock skärpt till sig och blivit bättre med lastning då vi tävlat och åkt mkt transport helt enkelt.

Givetvis vill jag inte att fölungen ska lära sig sin mors "olater" att transporten är farlig osv .. denna lilla fölunge är tuffare och helt orädd, till skillnad från sin mor som står minst en meter ifrån det farliga och fnyser.

Men när kan ja lastträna? Hur ska jag göra? Kommer givetvis ha hjälp av andra som är med.

Min transport är bred, har sidodörr på höger sida, nedre delen av mellanväggen är typ mjukplast (alltså som tyg fast plast), både fram och bakbommar är bommar, alltså ingen dörr eller så det går att sänka bommen så den passar märrn bra i höjd(russ).

Ska jag ta ut rubbet och sätta fast märrn på ena sidan av transporten när både föl och mamma är på? Kan man ha mellanväggen i och sätta fast märrn? Hur tusan ska jag göra .. fölungen är en månad gammal, van att stå uppbuden på sidan samt på stallgång och ledvan.

Sv: När och hur lasta föl

Skulle inte lastträna en fölunge innan jag åker men ingen mellanvägg bind upp stoet och lägg några balar halm eller hö längst fram i transporten och fölisen skall vara lös .

Säkra framdörren så den absolut inte går att öppna .

Vid lastningen så går fölungen lite före eller före så brukar stoet följa med , dvs satsa på att lasta fölis först .
Lastar du stoet först och fölis inte är med inne så kommer stoet kasta sig ut så puff in med fölis.

Se till att den som ska hjälpa dig med lastningen är med på samma *lastningsplan* så blir det inga problem :).

Mia

Om du inte ska ut och åka med sto och föl finns det ingen anledning att lasta fölet. Vänta isåfall med lastträning tills fölet är avvant, van att ledas i grimma och stå uppbunden.

Varför ingen idé att lasta fölet? Min tanke med det hela var att fölungen ska bli van de, alltså att det är OK medans hon ändå är så pass tuff å orädd? Jag är livrädd att hon ska bli lika som sin mor.

Har du en bra mamma och lasta och köra med så det blir något positivt ?
Då blir det en positiv sak.

Ett sto som är tråkig och stressad så blir det en negativ sak ...

En unghäst efter avänjning har heller inga förutfattade meningar om hästtransporten och brukar inte vara några problem med att lasta och ge mat och gosa med i transpoerten för att få en positiv upplevelse därinne .

Så du väljer själv vilken *risk* du vill ta och det är alltid lättare att lasta en häst och dessutom ett litet russ ...;)
Mia

Jag har ett sto som har varit mycket krångligt att lasta, allt under två timmar har varit snabbt. Hon har fått fyra avkommor, den äldsta är sex år den yngsta ett år. De har aldrig lasttränats innan de vants av, de åkta alla med mamma åtnminstone två gånger.
En enda av dem har krånglat lite men långt ifrån på samma nivå som mamma men det gick enkelt att vänja av vid det.

Jag tror att du oroar dig i onödan.

och jag har råkat ut för precis tvärt om. Världens mest lättlastade och lugna mamma där fölet blev nästintill omöjligt att lasta.

Tror du att det hade blivit bättre om du lasttränat den som föl vilket ju är det TS är ute efter?

Det är bara lastningen som märrn är krånglig med, hon står som ett ljus och mumsar på sitt hö när hon står inne.

Min är precis likadan, hon vill inte gå in men när hon väl är på plats står hon som ett ljus.

Tror du att det hade blivit bättre om du lasttränat den som föl vilket ju är det TS är ute efter?
Nix fölet åkte med son mamma till station och visning men den blev inte bättre för det. Den hästen tycker helt enkelt inte om att åka. ;)

Men jag har också haft hispiga ston som fått coola fölungar som stått själv i transporten och väntat medan vi kämpat för att få på morsan :D

Mitt sto är helkrånglig, både att lasta och att åka. Detta efter en olycka. Hon åker numera alltid med shettissällskap. Av den anledningen lasttränade vi inte fölis innan hon var avvänjd, däremot fick hon nosa och gå in och ut när tillfälle gavs. Men det var egentligen helt överflödigt.
Vi tog istället med shettisen när det var dags för tur till frysmärkningen, och både lastning och resa gick utmärkt. Därefter har hon åkt både med sällskap och ensam, nu som ettåring till bete, och reser som en prinsessa :love:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 159
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 939
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka