När ni väljer avelsston..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sweet_extraa
  • Startdatum Startdatum
S

sweet_extraa

Ja, tänkte det kunde vara roligt och disskutera lite om hur ni går till väga när ni väljer avelsston?

Går ni på vad dom själva presterat, hur de är premierad eller stammen?

Skriv gärna om ni avlar för er egen skull, om ni har verksamhet eller om ni bara ser att sälja?

Sv: När ni väljer avelsston..

Viktigast är mödernet, stammen och prestation. Allt hänger ihop men mödernet är viktigast!

Jag tittar så klart på stammen, fölet ska vara säljbart.

Nu avlar jag främst hopp men trevliga grund gångarter är viktigt.

Stoet får gärna vara av "medel storlek" eller lite mindre då dagens hingstar är så stoooora :D Mellan 156-168 cm är lagom tycker jag.

Sen vill jag ha ston med tecken :love: Det är faktiskt lättare att sälja föl med tecken än en 50 öring i pannan...

Stoets temprament är viktigt, ska ej gått till avel pga dålig hållbarhet eller dyligt. Ej sadeltvång på märren!

Att hon själv har gjort något, minst 120 hopp och lika i dressyr. Även om många kan kravla sig över det så är det liksom en fingervisning att gå efter.

Sen ska så klart kemin stämma, en häst som man gillar ska det vara! Sen är ju så klart smaken som baken!! :p

Jag avlar ridponnyer och tittar på temprament (bra för barn men tillräcklig go för tävlingsbanan), härstamning (i första hand för prestation men kombinerad med sund exteriör), typ (för ridbarhet, hållbarhet och utstrålning). Sedan vill jag inte låsa mig vid hopp- eller gångartstalang utan vill kombinera dessa egenskaper.

Jag avlar på stoets härstamning och prestationer, det ena stoet är plac 140-hoppning, har flera syskon i Svår klass. Hon blir själv ELIT i år, har lämnat diplom ston i hoppning som jag betäckt som 3-åring och i år ett sto som 4-åring, samt avk klass1 på kvalbed och avkomma som är plac alla årgångschampionat som 4,5 och 6-åring samt final i år i 7-års champinatet. Mormor till dessa avkommor är ELIT.

Unga ston som jag sätter i avel skall vara diplom ston eller klass 1, gamla ston som tävlat skall ha plac i lägst 140 hoppning, samt ha en mkt meriterad och intressant härstamning som gör att fölen är attraktiva och säljbara redan som föl beroende på vilket hingstval jag har gjort...

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 807
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund
  • Uppdateringstråd 31