när ni träffar en hund första gången

M

Mirela

Ja, om ni ska kolla på en hund, första mötet. Hur hälsar ni på hunden?

Sv: när ni träffar en hund första gången

Jag hälsar inte på hundar. Om hundarna vill så får de komma fram och hälsa på mig (och då märker man oftast lätt om de vill bli klappade, kliade och i så fall vart eller om de bara vill nosa).

Inte alls faktiskt... Jag tittar knappt på främmande hundar. När hunden tar kontakt kan jag hålla fram handen och säga hej ungefär sen läser jag av hunden och den läser mig. Sen är det klart.

Ska jag göra nåt med hunden, om jag tex har kurs och ska hjälpa föraren så använder jag hundens namn och sätter mig ner och säger hej till en mindre hund. Sen tar jag jycken och gör det jag ska.

Undviker alltid att stressa upp andras hundar och hatar klängande och hoppande.

om jag ska hälsa på en hund sätter jag mig på huk (om det inte är en riktigt riktigt stor hund, då står jag hellre :) ) och låter hunden komma fram själv och söka kontakt. i så fall sträcker jag fram handen och låter vovve lukta, visar den tecken på att vilja bli berörd kliar jag den lite under käken. brukar funka utmärkt :)

Jo, jag har inte reflekterat över då jag heller inte brukar hälsa på främmande hundar. Men nu är det så att jag ska kanske åka och hälsa på en specifik hund. en hund som kanske en dag framöver får följa med mig hem.. :angel:

Och jag är såklart helnipprig och glömt allt var bruks, kommunikation och beteende är för nått :D (skämt å sidor) men det är annorlunda nu känns det som. fast igentligen kanske jag inte ska göra så stor deal av det?.

Nä, gör inte det. Jag har en omplacering, som iofs är väldigt lättillgänglig, men jag kom hem till dem, åt, pratade med förra ägaren och sen tog jag henne med mig bara. Nemas problemas, vi åkte tåg tillsammans i 8 timmar :)

+ ni andra

Jag önskar verkligen att fler gjorde som ni (vi) gör.
Mina hundar är oerhört signalkänsliga, dessutom vaksamma och ganska skeptiska till nya personer, och de flesta människor som ska/vill hälsa gör en helt annan variant:
De tar direkt kontakt med hunden, står upp, böjer sig över den och med en vid armrörelse siktar de på att klappa hunden på huvudet.

Det går liksom inte att göra så med mina hundar om du inte redan har etablerat en relation med dem... :(
Visserligen tränar vi en hel del på oöm hantering, men ändå.

+ ni andra
Mina hundar är oerhört signalkänsliga, dessutom vaksamma och ganska skeptiska till nya personer, och de flesta människor som ska/vill hälsa gör en helt annan variant:
De tar direkt kontakt med hunden, står upp, böjer sig över den och med en vid armrörelse siktar de på att klappa hunden på huvudet.

Så är det här med. Jag får ständigt påpeka för folk att inte börja klappa på huvudet på någon av dem och inte böja sig över gammeltiken. (Unga dåren kan man böja sig över hur som helst, gamlingen backar.)

Mina är inte skeptiska till nya personer, men de bryr sig inte om dem och om någon då rusar fram och "kastar sig över hundarna" så backar de och tycker att det är jobbigt. Jag har därför börjat göra så att jag, om jag kan, hindrar folk från att hälsa på hundarna och först när de fått ett OK från mig berättar jag hur de ska hälsa. Det är ju lätt att undvika trassel när det gäller främmande, men när man får besök hemma så blir det ständiga påminnelser om allmänt hundvett.

Jag har ju hundar själv och hoppas att jag vet hur man ska uppföra sig, men om jag i ett socialt möte träffar på en social hund och ingen (matte eller husse) sagt något annat går jag gärna ned på huk och blir överöst med pussar/uppmärksamhet som i gengäld besvaras med klappar eller pälsrufs.
Kort sagt blir jag rätt förtjust när jag träffar allehanda djur, och om de initiellt vill ta kontakt med mig bjuder jag mer än gärna in dem. Det skäms jag inte för.

Anar jag däremot viss reservation i djuren får det vara så, och då anpassar jag mig givetvis.

Folk som kommer hem till oss får gärna gå ned på marken och locka på hundarna om de vill (det här med att huka sig ned verkar komm amer naturligt när man har små hundar? ) - och hundarna får gärna hälsa på gästerna - men det blir sällan ett särskilt engagerat möte de första gångerna.
Valpen är rätt reserverad och terriern checkar av om de har godis. Annars finns där inget stort intresse av klappar. ^^

Så i mitt fall blir det lite 'don efter person (hund)'.

Alltså, mina hundar är vana vid allt... Jag skonar oftast dem från att hanteras av andra, de är inte så intresserade. Men skulle någon annan behöva hantera dem så kan de göra vad som helst med dem i stort sett, jag är sällan eller aldrig orolig för vuxna människors hantering av dem.

Ska man till exempel ställa ut sin hund gäller det att ha vant den vid allsköns idioter. Jag har ganska svårt för folk som säger "min hund är så rädd för folk i hatt för det hade en domare då sommaren 97 och då blev Fido rädd..". Jaha, då hade jag fanimej haft hatt på mig ända tills hunden hade vant sig, inte mer med det.

Så, det är den fördel om hundar klarar mycket, vardagen blir lättare då:D

Jag får ständigt påpeka för folk att inte börja klappa på huvudet på någon av dem och inte böja sig över gammeltiken.

Jag är så tacksam att Coy med sitt temperament fullkomligt älskar att bli klappad och kliad på huvudet :D
Om någon böjer sig över honom så lutar han sig bakåt och visar obehag, men inte mycket mer än så (längre...).

Narmo tycker inte om något men tål allt.

Min stora formligen älskar folk! Om dom lutar sig över honom, klappar honom på huvudet eller liknande bryr han sig inte alls om, bara dom tittar och tar på honon är han nöjd. Lilleman får alltid välja själv om han vill fram eller hälsa, han är inte intresserad utav random människor på stan, ffa inte på det sätter som stora vita är, tandvisning är te x inga problem, men domaren får inte vara finkänslig, han skulle hoppa upp i knäet på direkten om han fick :o

Senast ändrad:

Jag är så tacksam att Coy med sitt temperament fullkomligt älskar att bli klappad och kliad på huvudet :D

Det gör mina med, men inte om de inte fått hälsa på personen först :p När de sedan bekantat sig lite med människan de möter så kan människan göra vad som helst - och det mesta uppskattas i alla fall lite.

min lufs hinner man knappt klappa på huvudet innan han har slängt baken till å trycker sig mot benen, så de som försökt sätta sig på huk för att gosa med honom har snabbt suttit på ändan med en 50 kg kluns i knäet. :D

Jag brukar säga att de bör stå rakt och stadigt om de inte vill ligga på marken å bli överöst av pussar. :angel:

*kl*

Lånar tråden (ursäkta TS) och spinner vidare lite på det här med att hälsa på hundar.

Hur vill ni att någon som ska hantera er hund rent fysiskt, tex veterinär, fysioterapeut, massör, trimmare osv ska hälsa på era hundar?

Typ säga hej. Stå rätt upp och ner och kanske sträcka fram en hand, sen säger jag varsågod och de får snusa. Sen har jag bestämt att personen är godkänd och hunden får finna sig i hanteringen:)

*kl*

Lånar tråden (ursäkta TS) och spinner vidare lite på det här med att hälsa på hundar.

Hur vill ni att någon som ska hantera er hund rent fysiskt, tex veterinär, fysioterapeut, massör, trimmare osv ska hälsa på era hundar?

För mig fungerar det bra med vad som helst så länge man inte tar på huvudet direkt. Det allra bästa är om mina damer först får nosa på personen och sedan sätta igång och då med att man klappar lite på ryggen eller någonstans "på mitten" innan man går till huvudet.

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
742
Senast: cassina
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
603
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
422
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25