När ni börjat rida på kandar

E

ecila

..har ni då märkt någon skillnad på hur hästen går på tränsbettet?

Sv: När ni börjat rida på kandar

Nej inte på min tävlingshäst, han är väldigt van vid att gå med kandar. Men i somras hade jag en försäljningshäst hemma och han blev väldigt stel dagen efter jag ridit med kandar så jag fick lägga ner och ställa igenom honom väldigt mycket.

ja, i perioder har det varit skillnad - han blev då lydigare även på träns, särsk när vi precis börjat arbeta på kandar.
numera är det ingen skillnad, men rider väldigt sällan på kandar åxå, tycker att han är bättre på träns hemma (ingen skillnad på tävling).

Jag får en helt annan häst på kandaret. Han går mycket mycket bättre på det. Dock rider jag alltid med hängande stångtygel.
Effekten kommer ändå.
Tom tränaren är överraskad av skillnaden, som syns från steg ett från det man sitter upp. Otroligt.
Fast jag rider sällan på kandaret. Använder det i princip bara på träning.
Fast det är klart att hästen går bra även på tränsbettet, men han höjer sej ännu flera snäpp med kandaret.

Ja, annars hade jag inte använt det...:angel:

Red min förra häst nästan enbart på stångbett (pelham eller kandar)en period för att öht kunna få något gjort.

På tränsbett var hon orolig i munnen och kunde inte koncentrera sig riktigt, men på stångbett var hon betydligt lugnare och jag kunde få henne mer lyhörd för sits- och skänkelhjälper.

Sedan gick jag tillbaka till tränsbettet och kunde rida henne på ett helt annat sätt, med betydligt mindre hand och på en mer fokuserad häst.
T.o.m på 2-delat bett, något som från början nästan resulterade i skenturer...:o

Kanske ska tillägga att detta var en travare modell hetare och med ett ganska komplicerat förhållande till tränsbett...

min förra häst hatade kandar
super fin, mjuk, lyhörd och hög fin form... på kandaret kändes han som han svalt en planka!
det gick aldrig bort... red han på kandar sista gången när han var 18...
vi brukade tävla msv b klasser som man får ha träns på, det gick bra då!

men den andra hästen var super fantastisk på kandar... typ som på trän men lite bättre... lite mer lyhörd och mjuk!

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
595
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30