När MÅSTE man stalla in hästarna?

Sv: När MÅSTE man stalla in hästarna?

Sen tycker jag att om det bara handrlar om grästillväxten så e de lite konstigt, eftersom man kan fodra med fri tillgång på hö?

Det handlar inte om att hästarna ska äta färskt gräs. Det handlar om temperatur. Som någon annan skrivit, grästillväxt sker när dygnsmedeltemperaturen är över fyra plusgrader (ungefär). När det är kallare än så, anses hästarna behöva tillgång till ligghall.
Det är enklare att se om gräset växer än att räkna ut dygnsmedeltemperatur.:grin:

Det är enklare att se om gräset växer än att räkna ut dygnsmedeltemperatur.:grin:

Jasså, där ser man. Så att man säger grästillväxten är helt enkelt bara för att man ska ha koll på temperaturen och inte för att hästarna behöver äta för att kunna hålla värme och liknande?

Det blir ju också väldigt fel eftersom att kylan inte bör vara det avgörande om hästaran behöver ligghall.

:o Naturligtvis! Skyller på felräkning pga trötthet.
Har aldrig haft det här problemet eftersom min häst går ute jämt, men 8 timmar inne är ju betydligt mer än 4 som jag förvirrat fick det till. Då måste man ju i princip ta in hästen över natten om den ska slippa stå inne alla ljusa timmar på dygnet. Inte längre lika smidigt som min hjärna fick det till igår kväll...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 847
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
3 164
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: cactuspower
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar