När MÅSTE man stalla in hästarna?

stallhh

Trådstartare
Hörde av en kompis att det är lag på att stalla in hästarna den 15oktober om man inte har vindskydd el ligghall i sommarhagen? jag hittar inget om det när jag söker på nätet.... vet ngn? vi har stora fina hagar med skogs och ängsmark där det fortf växer gräs och det är varmt ute, de har dock tunna regntäcken som skyddar mot ev regn de dgr det förväntas regna.
hade tänkt ta hem dom till stall och vinterhage om ngn vecka om vädret fortsätter vara så här fint, men det är ju bra att veta om det finns ngn sån lag?

Sv: När MÅSTE man stalla in hästarna?

Jag har för mig att "så länge betestillväxt sker" så är det inget krav på ligghall :D Jag har aldrig hört något speciellt datum. Kolla jordbruksverkets hemsida annars. :)

har kikat på deras sida,men hittar inget.... el har jag missat det kanske?

Man får ha dom ute utan ligghall så länge betestillväxt sker. De kan ju inte sätta datum då det dels varierar inom landet men även från år till år.

där stod ju inget angående datum, men jag tror att det är mellan 15 oktober och 15 april man måste ha vindskydd/ligghall..

Men personligen anser jag att man klart kan gå efter vädret, (de kan ju vara sämre väder i början av okt än i slutet). Dock förstår jag att lagen måste finnas för de som inte bryr sig som andra kanske gör...

Då blir jag nyfiken på var du har fått datumen från? Jag har nämligen aldrig hört det och jag trodde att jordbruksverkets hemsida skulle vara komplett så att säga.

Det står inget datum angivet, som någon tidigare skrivit så varierar ju väder, vind och bete beroende på var i landet man bor.

utdrag från jordbruksverket.se:

"Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."

Det finns som sagt inga datum utan det är betestillväxten som styr. Är ju en viss skillnad mellan skåne och lappland...

Som flera andra har sagt så finns det inga bestämda datum. Sverige är ett långt land där vädret skiftar ganska ordentligt i norr och söder. Du får ha dina hästar ute utan ligghall så länge betestillväxtsker och gräset växer så länge dygnsmedeltemperaturen är över 4 grader.

KL
Lånar tråden lite, har kanske inte med saken att göra men lite iallafall. Varför är det skillnad på sommar och vinter? Får aldrig några svar på det.

En sommar kan ju vara hemsk med hur mycket regn och blåst som helst men då är det ändå tillåtet att ha hästarna ute utan skydd? Samma om det är sol så kan det ju utan tillgång till skugga bli otroligt varmt.

Då är det ju betestillväxten som avgör om jag fattat det rätt, men om dom har fri tillgång på hö då under vintern? Ger inte det lite samma funktion som betestillväxten? Det här med torrare liggplatser kan ju inte vara det avgörande med tanke på hur otroligt regniga sommrarna kan vara.

Jag kommer aldrig riktigt förstå logiken i det där. Det borde vara samma krav oavsett sommar eller vinter. Hästarna borde ju oavsett sommar eller vinter ha tillgång till torra liggplatser och skydd mot sol/regn/stormar etc.

jonas all mighty svarade på det, direkt kopierat. " Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga." det var på sommaren så dina funderingar är rätt.

till alla..

alltså, jag skrev ju att de INTE stod något om det.. men jag har hört många säga att de är den 15:e... och vad jag har hört det kommer jag inte ihåg, men det har jag hört, men de måste ju inte vara så att det är så bara för det..

Sen tycker jag att om det bara handrlar om grästillväxten så e de lite konstigt, eftersom man kan fodra med fri tillgång på hö?

Ja men då anses hästarna behöva ligghall/stall. För är det bara maten som styr kan ju hästarna gå ute utan skydd när det är +2 grader och snöstorm...

Hej!

Glöm inte att om det är torrt och varmt läänge (som vi hade i somras tex) så avstannar grästillväxten.. Enligt gällande lagstiftning behöver man då ta in hästarna?? Även om hagen är full med gräs- det bara växer inte??

/Lavinia

Ja, jag förstår inte varför dom ens gör skillnad på sommar och vintern. Sommarna är ofta tycker jag värre för hästarna än vad vintern är.

Håller också med om att sommaren nog är jobbigare för hästarna än vintern vad gäller tillgången på ligghall. Våra hästar går ute året runt och har en fin ligghall att gå in i. Den används flitigt under sommaren för att komma undan värme och insekter. På vintern går de endast in där för att dricka vatten sedan går de ut igen. Även i riktigt skitväder, typ snöstorm, väljer de att vara ute.
Och vill man ha sin häst ute mycket på vintern också och hästen trivs med det men man inte har tillgång till ligghall så behöver ju hästen bara komma in 4 timmar per dygn. Och de 4 timmarna behöver ju inte vara på natten, det kan ju vara på eftermiddagen tex.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 847
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mina hästar är extremt frusna av sig. Visste att det var stor risk för regn idag så jag la på fleece-fodrade regntäcken och släppte ut...
2
Svar
28
· Visningar
3 164
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: cactuspower
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar