När märker man skillnad på hästens hull?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare j0nnah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 797
J

j0nnah

Hej, jag har en sköthäst sen snart ett år tillbaka som nu på hösten rasade ner i vikt utan någon som helst anledning. Hon har under tidigare år stått still och levt på hö och gröna hagar då ägarinnan blev gravid med tvillingar. Under den tiden blev hon aldrig plötsligt mager eller något liknande men denna hösten rasade allt. Mina vänner som även de är hästkunniga trodde det är en "ny" hö-skörd men det är samma som vi haft sen vi lastade in i våras. Det har gått soppas illa nu att revbenen syns och höftbenen lika väl. Det ser illa ut och jag mår själv väldigt dåligt utav det eftersom jag ändå varit där och borde ha kunnat förhindrat det bättre. Vi har nu satt henne på extra tillskott med luzern och vetekli för att se om någonting händer. Min fråga är hur lång tid skall det ta innan man ser några framsteg? Jag menar, så man vet att det verkligen är fodret det är fel på och inte själva hästen som blivit sjuk. Hon har dock inte visat några andra tecken på att må dåligt. Hon är fortfarande lika pigg och glad men jag har däremot inte kunnat rida henne den senaste tiden pga att hon står i ett litet stall utan varken paddock och ridhus (hemma hos ägarna). Som sagt, det jag vill ha svar på är hur lång tid tar det innan man märker någon skillnad på hästens hull? tar det månader? Veckor?

Sv: När märker man skillnad på hästens hull?

min gick helt plötsningt också ner drastiskt i vikt. du kunde räkna alla revben på honom på långt håll =( skämdes värkligen för å visa honom. eftersom han blir lätt lös i magen fick han hö som han max år 4 kg av om dagen (fick 10 kg). nu får han hösilage å äter ca 12 kg om dagen å e kanon i magen. så fort han fick hösilage å massor av lucern å kraft grov så började han gå upp men den största skillnaden märkte jag när vi började rida honom igen. vi vågade ej rida honom eftersom han var smal men kom fram till att han håller hullet mkt bättre när han rids mm. de har tagis sedan i juni till nu å få upp honom i normal hull =/ Dock så såg man förändring efter 1 mån men de tog lång tid men vad gör man inte för sina älsklingar =)

Senast ändrad:

Eftersom det tar tid för hästen att ta upp allt den äter, skulle jag räkna med ca 2 månader innan skillnaden syns. Man ska iallafall vänta minst 1 månad innan man ska bedöma läget tycker jag.

oj då, ja man ser inte hennes revben så där jätte mycket på avstånd, det är värre med hennes höftben. det roliga är att hon har alltid varit en så gro häst. Innan jag fick veta att hon var ett sto överhuvudtaget så trodde både jag och min tio år äldre syster att det var en vallack eller hingst när vi såg henne på avstånd. Det kom bara så plötsligt och jag skäms jätte mycket för det. ja, självklart. man gör verkligen allt för dessa fyrbenta älsklingar :) Så jag får helt enkelt vänta :)

Tack.. :bow:

okej, tack så mycket. skall genast lägga det på minnet och sätta fram ett datum då jag får granska henne lite noggrannare..

tack så mycket! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka