När märker man om skada uppkommit?

M

Mayara

Hur lång tid efter ett "trauma" typ omkullridning tycker ni att man bör märka om hästen har skadat sig? En bekant menar att det kan dröja lång tid, i detta fall 6 - 8 veckor innan man märker något. Jag för min del har svårt att tro att hästen efter fallet är helt ohalt och lika mjuk som vanligt att böja och flytta sidvärts etc. Dessutom har han fram tills nu gått bättre än någonsin i t.ex. galoppen. Nu har han i snart en vecka kännts ofräsh i bogarna, och jag har svårt att tro att detta beror på omkullridningen i våras, att det skulle märkas först nu, menar jag. Möjligtvis har något hänt nu i hagen och detta tillsammans med en mindre spänning/skada från "olyckan" har blivit droppen...
Vad har ni för erfarenheter?

Kommer att ta ut alternativbehandlare till pållen, vad ska man se upp med/tänka på när man gör det? Några intyg, försäkringar etc. som man skall se till att de har?

Mayara

Mayara

Din bekant har helt rätt, en sån omkullridning kan ge små små spänningar som med tiden visar sig i olika skador...det kan t om ta når år innan man ser något...efter såna saker brukar jag vänta 4-5 dagar sen får man ta det med en typ kiropraktor/massör för att se om något hänt.

Hej!

Min tjej "gick omkull" i en penicillinchock. Spänningarna kom smygande, lite selare i ena varvet, ville inte riktigt jobba ordentligt. Efter ett år var hon klart halt i bak och sen tog det ytterligare ett år att hitta en veterinär som inte ansåg att det var nån slags kotledsinflammation(hon fick en låsning mellan länd och kors)./ Lavinia, som numera är mycket uppmärksam om pållan går omkull..

Så det tar tid innan det visar sej.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar