När man säljer en häst?

S

sejen

Jag har funderingar på att sälja min häst men undrar nu lite.
Har hört att när man säljer sin häst så har köparen rätt att lämna tillbaka hästen inom några år. Är de så??
Vad är de för villkor? Kan man hitta sån fakta på nätet?

Sv: När man säljer en häst?

Är det inte bara vid dolda fel eller om de vill sälja tillbaka hästen?

Antar att du är privatperson (inte företag med hästar).

Då är det köplagen som gäller, finns att googla på nätet.

Dolt fel kan reklameras inom två år. Om hästen har ett dolt fel har alltså köparen rätt att lämna tillbaka hästen inom två år. Och få ersättning för utlägg köparen haft under den tid de haft hästen, samt köpeskillingen.

*KL*

Vill bara påpeka att konsumentköpslagen och den här dolda fel lagen som alla känner sig så trygga i INTE är en öppet köp lag! (som nu många verkar tro att man kan använda den som)

Köpare tror att de kan lämna tillbaka för vad som helst. Tro mig, det ingenting som är lätt på något vis! Prosessen blir lång och dyyyyyyyr och det finns inget som sägeratt man vinner fallet.

Bra försäkring mot ev skador, gott hästkunnande är det som gäller när man köper häst. Funkar det inte sedan så är den lättaste vägen att sälja hästen....

Bra försäkring mot ev skador, gott hästkunnande är det som gäller när man köper häst. Funkar det inte sedan så är den lättaste vägen att sälja hästen....

Och inte minst att inse att köparen har undersökningsplikt - som skall fullgöras innan ovanstående diskuteras ;)

Givetvis måste säljaren uppge vad den vet, men köparen har som sagt åtaganden den också.

Så det är köparen som ska stå för ev. vet.besiktning? Jag har svarat att köparen själv får bekosta och genomföra besiktning de gånger jag sålt häst, men så var det en som hävdade att det var jag som säljare som skulle stå för det. Nu gjorde jag inte det eftersom h*n ändå inte bestämde sig om h*n ville ha hästen, men jag blev osäker på vad som gäller.

Det är helt fritt mellan parterna att göra upp vem som ska stå för veterinärbesiktningen.

DÄREMOT kan det bli problem för köparen om säljaren står för veterinärbesiktning. Vid en eventuell tvist kan det framföras att köparen inte fullgjort sin undersökningsplikt då köparen inte anlitat någon veterinär.

Det är så jag tänkt när jag inte velat stå för det. Att det kan bli tjafs om att jag skulle "fuskat" till ett bra utlåtande.

Det kan det nog inte bli.

För om köparen inte varit på plats och heller inte valt veterinär, så kan den nog inte anses har uppfyllt sin undersökningsplikt.

I kontrakten man kan köpa på t ex ridsport så finns en ruta där man kan "ta bort rätten till återköp vid dolda fel". Den bör vara juridiskt giltig eftersom kontraktet är utformat av en advokat.

Unghästar kan man ofta dolda-fel försäkra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama