När man inte orkar mer..

Satis

Trådstartare
Vad gör man när man känner att man inte orkar mer? Jag har en 6årig islandshäst med ett 3månadersföl(som är sålt). De har båda två fått bärrandsröta (stoet kraftig) som jag pysslar om så gott det går men jag tycker det ser hemskt ut på hovarna. Hästarna står på andra sidan stan med dåliga bussförbindelser och det tar 40min att cykla enkel väg.

Jag går fortfarande på gymnasiet och mina föräldrar bor lång, långt härifrån(flyttat hemifrån). Min syster, som bor här, har borderline och försöker ta livet av sig hela tiden, häromdagen hängde hon sig själv i en snara och förra veckan tog hon en överdos av sömntabletter. Hon börjar även bli alkolist. Jag orkar inte mer.

Funderar massor på vad jag ska göra med min häst, jag tar ju hand om henne nu, men hur länge orkar jag? Jag kan ju inte sälja henne innan fölet har blivit avvant, och vem vill köpa en häst med stora hålväggar? Inte heller kan jag tänka mig att någon skulle vilja ha henne som foderhäst med dessa hålväggar.

Är det någon som har några funderingar eller tips att ge mig?

Sv: När man inte orkar mer..

Men gud vad jobbigt för dej..:(
hoppas du löser det på något sätt!!'
alla lycko önskningar till dej!!

Hej!
En tung situation du befinner dig i...Jag antar (läser mellan raderna) att du inte är i behov av råd och tips ang. själva hovproblemen. Kanske hänger hästsituationen ihop med din livssituation? Det har bara blivit för mycket för att du ska orka. Det är väl knappast någon tröst i nuläget att en del personer som lider av Borderline blir bättre när de blir lite äldre. Det är tungt att vara anhörig till människor som lider av detta. Jag hoppas bara att du har stöd av övrig familj samt vänner. Finns det där du bor anhöriggrupper i psykiatrin eller andra frivilligorganisationer? Ibland kan det vara skönt att prata med personer som befinner sig i en liknande situation. Har inga goda råd att ge när det gäller din häst. Kanske går det att flytta hästen lite närmre? Om det inte finns lämplig fodervärd, kanske det kan vara möjligt att hitta en delfodervärd eller medryttare så att du i alla fall kan få lite avlastning? Skickar styrke- och tröstkramar! Kom ihåg att din syster själv ansvarar för sitt liv och de beslut hon tar. Känn ingen skuld.

KRAM

Jag känner med dig, du verkar inte ha någon lätt situation. Jag kan alltid försöka tipsa, även om det väl mest är sånt du redan har tänkt på:
- Kan du flytta hästarna närmare där du bor, eller till något ställe med bättre bussförbindelser? Eller kan du själv flytta närmare hästarna? Att ha ork betyder ibland också att ha tid, och när transporter tar såpass mycket tid antar jag att du måste prioritera ner annat.
- Kan du få någon annan i stallet att ta dina hästar en eller flera dagar i veckan, mot att du tar deras eller fixar mockning/fodring osv? Då slipper du ju transportera dig de dagarna. Men det kanske är för mycket pyssel med bärrandsrötan för att det ska gå?
- Bärrandsrötan i sig är ju ett stort problem, tyvärr vet jag inte så mycket om det. Du låter som om behandlingen inte fungerar, har du kontakt med veterinär/hovslagare så att du har en rimlig chans att få bort det? Rötan kan väl delvis bero på hagarna, så det kan väl vara ett skäl att fundera på om du ska flytta hästarna?

Som din situation är idag, måste du, börja att tänka på dig själv, ingen annan gör det.
Jag är väl insatt i din systers sjukdom, och du kan inte ta ansvar för henne, utan där måste kommunen gå in och hjälpa henne, vilket dom med stor säkerhet redan gör.
Att det är din syster är både hemskt och jobbigt, för det är hennes sjukdom du kämpar emot inte mot henne som person. Och du har ingen chans.
Dina hästar, det är där du tankar energi, för att orka med denna situation som du lever i.
Men det känns säkert som om hästarnas problem är droppen som får bägaren att rinna över, eller hur.

Du kan ALDRIG ändra någon, du kan bara ändra på dig själv. Ta dig tid och fundera igenom var du skall sätta gränsen för din syster. Du kanske skall hälsa på henne varannan dag istället för varje. Eller bara måndag, onsdag och fredagar, resten är tid för dig.
Börja att tänka på DIG.

Annars kommer du själv att gå under.

Behöver du prata eller så, hör av dig. Jag har alltid ett hörande öra.

Lotta

Dryfeet brukar man ju använda till strålröta, fungerar kanske till bärrandsröta också? Prata med hovis?
Jobbig situation, men i längden kan man inte ta på sig andras problem. Då drar man bara ner sig själv också. Man kan hjälpa och stötta (som man såklart gör med folk man bryr sig om) men att inse att det som händer händer, man kan inte ALLTID hjälpa till, och man kan inte styra andra människor. Om DU är trygg med det och känner dig stark, då kommer du också kunna vara ett bättre stöd. Kan du inte det kanske det är bra att försöka komma bort ett tag? Inte behöva känna ansvar för det? Borde ju finnas någon annan som kan "ta hand om" din syster ett tag? Andras problem blir bara ens eget problem om man låter det (med vissa undantag, är det någon med "makt" över en så blir man ju påverkad, t ex föräldrar när man är omyndig, chefer som missbrukar sin makt osv).

Nog tror jag säkert någon skulle ta emot en häst med bärrandsröta. Vet man att man har bra hagar och en bra hovslagare ska det ju inte vara några problem att få hovarna fina.
Om det är en trevlig häst tror jag nog det finns många bra villiga fodervärdar åt din häst, jag skulle inte tveka :idea:
Du kanske kan behöva hjälp med dem ett tag när livet känns tungt. Eller så kanske du kan hitta någon delfodervärd?
Om du går in på SIFs forum kan du annonsera där och se om du hittar någon intresserad.

Hoppas livet snart blir lättare för dig!
*styrkekramar*

Tack för alla vänliga svar!
Jag ingår i en samtalsgrupp för anhöriga till personer som har borderline. Det känns bra att få prata av sig, men problemen kvarstår ju fortfarande tyvär. Min syster har kämpat med sin borderline i 8år nu och det blev bättre ett tag men när vår kusin dog i en bilolycka i sommras så blev allt mycket värre igen.

Jag älskar min häst och hon har givit mig så mycket men nu med den här bärrandsrötan känner jag att jag snart inte orkar mer. Jag har kontakt med min hovlagare och han har verkat upp hennes hovar två gånger. Jag tycke rinte han verkar så kunnig och tar så lätt på det här med hålväggarna. Han tycker det räcker med att göra rent med vatten/jodopax 3ggr/v vilket jag gjorde i början när jag ännu inte visste ngt om vad bärrandsröta var. Självklart blev allt mycket värre och rötan har spridit sig som sjutton. Känner inte att jag har något stöd från min hovslagare:(
Jag har läst på internet om det här med bärrandsröta och tvättar nu hovarna dagligen med klorin. Vet inte vad jag mer ska göra.

Jag ska kolla om ngn skulle kunna tänka sig att vara medryttare på Snotra men jag kan ju knappast begära att de ska hjälpa till att skrubba hennes hovar? Som tur är kommer jag 1a december att flytta närmare hästarna men det är ju ett tag dit.

Jag tror säkert att du skulle kunna kräva av medryttaren att skrubba hivarna det är ju en del i skötseln. Om du inte har "ekonomiskaproblem" så kanske medryttaren inte behöver betala så mkt eftersom hästan har dom problemen den har men då ska ju personen i fråga självklart skrubba hovarna.

Vet inte om jag har så mkt att säga!
Men nassor med *styrkekramar* till dej. :bump::banana:
Och jag vet att det k'nns dummt att tänka så nu Men det kommer att bli bättre så småning om bara du ger det den tiden det behäver...

Nä ekonomin går runt bra, det känns skönt. Jag ska ha ut en tjej för provridning nästa helg, känns så dumt bara att be en 13åring skrubba ens häst hovar med klorin:( Hade inte tänkt mig att hon skulle betala ngt, isåfl halva hovslagarkostnaden när rötan är borta.

Ringt en istruktör iaf som ska komma ut 2ggr i veckan och ha privatlektioner för mig i hoppning/dressyr. Tänkte att jag kanske får upp suget och glädjen om jag gör något roligt med min häst så allt inte bara känns tungt. :smirk:

Det låter bra det där.
Du tror inte du kan testa att hitta en annan hovslagare som du vet är utbildad och duktig?
Hästen är inte skodd som jag förstår det? det var någon annan här på buke som hade sin häst barfota och hade mycket problem röta. Det blev visst kanonbra när hon skodde hästen. Kanske något att testa? :idea:

Jag hade bärrandsröta på en ponny jag hade för några år sedan,den hade det när jag fick hem honom.Smittan finns i jorden sa hovslagaren,han skar rent och la in en sudd med kopparsulfat och väteperoxid i hålet som blev.Sedan skulle det ligga i tre dagar eller till tussen trillade ut,efter det tvättade jag varje dag med alsolsprit som torkar ut och dödar bakterier,det läkte ut altteftersom hoven växte ut igen och gav inga problem,vid nästa verkning var hoven helt bra.
Tror att du skulle byta till en mer erfaren hovslagare,behandlingarna är säkert varierande men det ska ju bli bättre hela tiden och inte sämre!Lycka till!!!

Hej, hoppar in här helt plötsligt. Ang bärrandsrötan har min häst likadant. Fast inte jättemkt, men det verkar inte ge sig. Hon har haft det genom 2 verkn/skoningar nu. Fick instruktioner av min superduktiga hovslagare att spola rent från lera, ta klorin o typ borsta, fungerar kanon med en tandborste;) Sen bluespray gentuian (?) över. Helst ska det vara 2 ggr per dag.

Hoppas allt löser sig för dig, kan ju vara skönt med lite avlastning. jag tycker itne alls det är för mkt begärt att medryttare/fodervärd tar hand om hoven, det ingår ju liksom!
Lycka till!

Nu har jag hittat en bra medryttare som ska hjälpa mig att rida och sköta hovarna 2-3dagar/vecka. Känns jättebra.. däremot har mitt hästpass, registreringsbevis, vaccinationsintyg och signalementbeskrivning blivit stulet! :( fattar ingenting.. vem vill ta ngt sådant och vad gör man nu? Jag har polisanmält det hela, men vad behöver jag egentligen ha av alla dessa papper? Hästpass är ju klart jag måste ha, men hur är det med resten? Är dessutom dags för vaccinering snart här.. behöver jag ha hennes vaccinationsintyg för att få vaccinera henne eller kan jag få ett nytt bara(tävlar ju inget)?

Kontakta den förening som lämnat ut hästpasset och hör vad som gäller! Låter skitskumt att någon har stulit pass etc.

Vad gäller din hästs hovar tycker jag att du skall försöka finna en hovslagare som är van vid "sjukhovar" - då kanske du kan få rätsida på det problemet lite snabbare än om du har hjälp av en hovslagare som inte riktigt har koll... dessutom kan det ju inte vara bra för hästen att gå med detta elände längre än nödvändigt.

Du behöver inte vaccinationsintyget för att få vaccinera. De ger dig ett nytt. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 569
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar