När man inte orkar mer..

Yttik

Trådstartare
Februari förra året började min dröm när mitt första avelssto kom. Allt var toppen och kändes bra. Fick tag i bra ston och betäckte. Hösten kom med hästskador och elände. Fick ta bort häst bland annat. I november skadade jag mig och fick sälja min unghäst samt nyinköpta ridhäst jag tänkt ha och träna dressyr på.
Då började skitsnacket att jag var hästhandlare? För jag inte kunde rida mina egna hästar och sålde av direkt efter köp osv.
Sen blev jag av med mitt jobb och vi trodde vi skulle bli tvungna att avveckla då vi har småbarn och de går före hästarna så några ston gick ut på annons. Jag fick nytt jobb så tog bort annonserna. Då fick man skit för man var oseriös säljare som inte kunde bestämma sig..
Se gick jag in i väggen lite pga vissa vänskapsrelationer och orken dog ut. Har tröttnat på hästfolk och sk köpare etc..

Känner att jag behöver minska ner för orka och få tillbaka lusten. MEN vågar fan inte annonsera mer. Rädd att dömas vad man än för för jag psykiskt inte mår bra just nu och tar åt mig :(

Sv: När man inte orkar mer..

Om du behöver minska ner så säg till dina vänner och ev tränare inom hästeriet att du ska sälja den och den hästen och de får gärna tipsa andra som hästen i fråga kan vara intressant för. En tanke istället för att annonsera..

Livet är tungt ibland och vissa saker kan man inte styra över. Ta hand om dig, och du - du behöver inte förklara dig om någon frågar varför du säljer hästarna. Personliga omständigheter kan de få, men du behöver inte förklara dig och ditt mående. Det är lätt att glömma bort det.
*Styrkekram*

Kan du inte skapa en ny mailadress och lägga in på ex hastnet där du skriver avelssto säljes ex. Och ålder, färg oså.
Skriver din systers eller mans namn och så skriver du" för mer info eller bilder så ring/maila".

Ingen kommer känna igen din mail och du skriver inte ut ditt namn, hästarna kännns inte igen osv. Antar att de är dem i trakten som vet hur hästarna osv ser ut..

Eller så förklarar du varför du ångrade dig..
Men skriv då ut namn och mail så folk förstår dig.
Ex : var ute på annons när jag blev arbetslös men valde att behålla då jag fick jobb.
Men nu är planerna förstörda så ni som hört av er får gärna höra av er igen.

Eller liknande.. ? :)

Lycka till i allafall.

Jag förstår din känsla, just att man blir dömd av olika människor. Det var så jag kände när jag tog bort stora fuxen. Folk som inte vet bakrunden, folk som antar en jäkla massa. Det är inte kul o jag mådde väldigt dåligt där ett tag :(

Har du tittat på köpes annonser?
Annars tycker jag att du ska försöka strunta i folks åsikter o läga ut annonser igen. Du vet ju hur det ligger till.
Stort lycka till!

Vill eg bara skicka lite styrkekramar. :love:

Man vill ju säga att du ska strunta i vad folk pratar om, men det är lättare sagt än gjort.

Du fick bra tips om att sprida att du ska sälja bland folk du känner, som kanske har mer förståelse. Kan det vara en lösning?

Tack för era svar.
Tyvärr känner jag inga som vill ha avelshästar :( Enda jag känner sysslar med helt annan ras och har fullt upp som det är.
Vill inte hellre annonsera med falskt namn för man kollar ju ändå upp sto på blup och där står mitt namn ändå.

Vill ju kunna stå för att jag säljer men så trött på få skit vad man än gör :(

Men så är ju livet tyvärr. Det kommer alltid finnas människor som försöker slå ner dig i skorna.

ENDA sättet att komma från detta, är att sluta bry sig om vad andra tycker och tänker. De tycker och tänker oavsett vad du gör - gör vad du vill med ditt liv och låt de bittra sitta vid fikabordet och diskutera. Istället för att leva.

Det är inte roligt att tjafsa om folk som inte bryr sig. Eller som i värsta fall synar skitsnacket. Då slutar det vara roligt.

Mitt enda råd: lev ditt liv som du vill leva det, gör det du vill (inom lagens råmärken och vad din moral tillåter) och måste och låt andra oroa sig för resten.

Du kan inte gå genom livet och förvänta dig beröm från människor som inte känner dig! Dina vänner ska du bry dig om och de vet ju sanningen :)

Lär dig av detta att tro aldig vad som pratas om ngn i tredje hand och se framåt! Livet ska levas nu och det är bara du som kan leva ditt liv!

Förr har jag inte haft problem med det men tyvärr drabbats av depression och då tar man åt sig av allt :(
Vännerna man har håller mig på fötter men fy fan va ledsen man blir ibland av helt okända som MÅSTE ha åsikter.

ridtravare: Jag har aldrig trott på vad man säger om andra, jag bildar alltid egen uppfattning om folk. Tyvärr måste folk ändå lägga sig i.

Det går aldrig att förändra alla andra. Det går bara att förändra mig själv och min inställning.

Jag tror att en depression blir värre genom att tillåta sig ta in hela omvärlden i sitt vardagsrum. Gränsdragning är livsviktigt.

Jo det är så.

Just nu försöker jag annonsera en i taget så man inte får massa blickar på en och det ser ut som man förmedlar osv.

Suck! Hästmänniskor!
Man blir så trött, så trött på detta patetiska skitsnack som inte verkar ta slut, vissa verkar ha valt att syssla med hästar enbart för att snacka en massa goja.
(ja, det är kanske en hård generalisering, men det får vara så den här gången, vi är ju vissa kloka hästmänniskor också!)

Sätt dig ner, ta en funderare, vad tror du blir bäst för dig? Väg för och nackdelar, och sen kör du på enligt den planen.
Oavsett vad folk säger, så har du bestämt dig för att det är så du tror att det blir bäst att lösa problemet, och då är det också mycket lättare att borsta av sig struntpratet och bita ifrån om någon skulle komma med sin åsikt och slänga den i ansiktet på dig.

Lycka till med allt, och håll huvudet högt!

Folk kan inte lägga sig i om du inte tillåter det dem. Om det är en sk. kompis som säger till dig " den säger si och så" då kan du fråga din kompis varför den berättar det för dig? Får du höra det direkt av ngn så kan du förklara det för den personen om du vill, men du behöver inte det!

Du behöver inte främmandes gillande- du vet varför du gör saker och därför gör du dem...

Jag vet exakt vad du pratar om!
Själv blev jag ensam med 12 hästar i höstas efter en jättejobbig separation. Var ju tvungen att sälja av hästar pga att jag mådde dåligt samt pga ekonomin, dessutom är jag sjuk sedan tidigare i svår reumatism. Faktum är att det är folk i min närmsta umgängeskrets som varit värst att ha o göra med. Jag o mitt ex hade uppfödning o givetvis vart det avelsdjuren som först fått lämna. Idag har jag 3 hästar kvar o folk ifrågasätter varför just dessa 3 blivit kvar då de är stora o käkar mest. Samtliga djur har varit ute på annons o man säljer av det man får sålt, thats it!

Jag blir fortfarande ifrågasatt varför jag sålt just den eller den hästen.
För mig fanns inte ekonomi till att registrera fölen ens (prioriterade foder faktist), så dessa såldes av billigt mot att köparna stog för reg kostnaden, detta har jag fått höra till leda.

Jag har fortfarande en djup depression och mår dåligt av min sjukdom, vilket försvårar hanteringen av hästarna som är kvar, men jag gör så gott jag kan så länge de finns kvar.

Jag vet exakt vad du pratar om!
Själv blev jag ensam med 12 hästar i höstas efter en jättejobbig separation. Var ju tvungen att sälja av hästar pga att jag mådde dåligt samt pga ekonomin, dessutom är jag sjuk sedan tidigare i svår reumatism. Faktum är att det är folk i min närmsta umgängeskrets som varit värst att ha o göra med. Jag o mitt ex hade uppfödning o givetvis vart det avelsdjuren som först fått lämna. Idag har jag 3 hästar kvar o folk ifrågasätter varför just dessa 3 blivit kvar då de är stora o käkar mest. Samtliga djur har varit ute på annons o man säljer av det man får sålt, thats it!

Jag blir fortfarande ifrågasatt varför jag sålt just den eller den hästen.
För mig fanns inte ekonomi till att registrera fölen ens (prioriterade foder faktist), så dessa såldes av billigt mot att köparna stog för reg kostnaden, detta har jag fått höra till leda.

Jag har fortfarande en djup depression och mår dåligt av min sjukdom, vilket försvårar hanteringen av hästarna som är kvar, men jag gör så gott jag kan så länge de finns kvar.

Folk kan vara så elaka! Ofta verkar folk tro att liknande aldrig kan hända dem själva. Jag tycker det är strongt av dig att orka ta tag i det hela och faktiskt sälja av de djur du inte klarat av att ta hand om själv i längden. Och självklart är det RÄTT att prioritera foder. Det blir alltid ett sorgearbete att sälja djur som man inte planerat att sälja, det verkar ofta inte omgivningen förstå. 12 hästar är jättemycket att rodda ihop om man är själv om det, både skötselmässigt och ekonomiskt. Sånt klarar man ju ensam bara om man är så rik att man kan hyra in arbetshjälp!

Beklagar din situation.

Spontana tanken som kom upp är att du kan ju exempel göra på följande sätt.

1. Skriv i annonsen utförligt varför det är som det är
2. Skriv enbart det nödvändiga, ålder, osv och när de ringer/mejlar så berättar du hur det ligger till.

3. När spekulanterna kommer så kan du ju tala om att du har även dessa till salu och låt dem kika på dina andra.

Sen tyvärr så går det inte att komma ifrån allt skitsnack :(

Hoppas du kan lösa situationen

Vad är det för fel med hästhandlare? Är det ett skällsord i dina kretsar? Det är det inte i mina.
Lycka till

Jag håller med, vad är det för fel på att vara hästhandlare? Många hästhandlare är mycket mer omsorgsfulla om sina djur än vanliga hästägare.

Till TS

Jag har själv köpt och sålt en del hästar och då handlar det om hästar vars ägare tröttnat på dem och inte brytt sig om dem för fem öre. Så det där skitsnacket har jag också genomlevt.

Det är bara att bevisa motsatsen som gäller - att ta väl hand om sina djur och vara nogrann när man väljer köpare.

Inte behöver du ha dåligt samvete och därför bara annonsera en i taget ?

Sätt ut allihop och så får du helt enkelt behålla de som blir kvar.

Lycka till :) Det ordnar sig :)

Du kan väl skriva "säljes pga ändrad livs-situation" eller "pga ändrad ekonomi/sysselsättning" (vilket som passar bäst) och mer behöver du faktiskt inte specificera.

Ändrad livs-situation kan betyda precis vad som helst: du har inte råd att ha kvar hästarna, du är gravid eller sjuk, du har inte lust att ha häst längre, du har fått nytt jobb eller ska studera, någon i din familj har visat vara sig allergisk, hästen tar för mycket tid, du vill prioritera familjen.
Rent krasst så har ingen annan med det att göra.

Frågar någon du vill förklara för så förklarar du annars säger du bara att det är privat och ett beslut som du/familjen har tagit (underförstått personen som frågar har inte med det att göra).
För en köpare som inte känner dig så är ovan info tillräckligt, de vill köpa häst inte tvinga ur dig sånt du inte vill berätta som i alla fall inte har med själva häst-köpet att göra. Känner du att ev köpare verkar seriös så kan du ju utveckla varför så mycket som du själv tycker är lämpligt/har lust med om du tycker att det behövs.

Det brukar alltid finnas ett antal annonser där det antingen står pga ändrad livs-situation eller mer specifikt pga studier/sjukdom/graviditet etc. I mina ögon är det bara intressant gällande hurvida det betyder att hästen är i full kondition eller har stått ett tag pga tidsbrist och då i kombination med priset och att jag vet om hästen behöver utbildas/längre tid att komma i full kondition vvs vad jag vill ha den till (träna/tävla eller lättare ridning).

Strunta i vad andra säger - du måste göra vad som är bäst för dig och din familj. Förresten kan du ju lägga ut annons på 1-2 hästar men också skriva att det (ev) finns även andra hästar till salu. Resten av infon tar du på telefon med de som är seriösa och ringer.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 207
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar