När man förlorar sin bästa vän

rubytoo

Trådstartare
Ja nu måste jag fråga om råd.

Mitt barn har haft en oskiljaktig vän på förskolan och de är med varandra i princip hela tiden och mitt barn är mycket fäst vid kompisen liksom han är fäst vid min son.

Nu idag fick vi alla reda på att det var hans sista dag på förskolan och jag kände direkt stor sorg när jag fick reda på det.

Funderade på hur och vad jag skulle säga till min son!

Jag behövde dock inte säga något för när vi kom och hämtade honom idag så berättade den ena förskoleläraren att kompisen skulle flytta och att han inte kom på måndag. Min son gick fram till kompisen och de kramades och sa hejdå.

Nu vet jag ju att de inte förstår att det är för alltid utan jag tror att min son förstod att han inte kom på måndag men jag tror inte att han förstår att han aldrig mer kommer att träffa kompisen.

Detta är jättesorgligt och även förskolelärarna sa att de var lite oroliga över hur pojkarna skulle ta detta.

Så hur gör jag nu? Vad säger jag?

Kan tillägga att min son är 3år

Sv: När man förlorar sin bästa vän

Hur långt ska de flytta? Finns de ingen möjlighet att styra upp så de kan ses ändå? Brevväxla med hjälp av er föräldrar, kam de vara ett alternativ så pojkarna kan hålla kontakt?

Tyvärr blir det nog väldigt svårt att hålla kontakten :(

Första bästa kompisen!

Jag kan nog inte ge något generellt tips.

Vi flyttade när Ella skulle till att fylla 3, hon hade en riktig superbästis på den gamla förskolan och dom lekte jämt. När vi flyttade fick vi det sista gruppfotot med oss och i början tog vi fram det ofta och pratade om "gamla" förskolan och kompisarna. På Ella märktes det inte så mycket, hon pratade lite om förra förskolan några veckor bara.

Kompisen som blev kvar vars föräldrar oroade sig lite då E flyttade hade också pratat om E några veckor, men sedan är det glömt och dom finner nya polare att hänga med.

Sa var det för oss ocksa, Emilia hade precis fyllt 3 ar när vi flyttade. Hon hade en bästa kompis men hon har knappt pratat om honom sen vi flyttade.
Pa nya förskolan har hon träffat tva nya kompisar och framförallt en blev hon snabbt bra kompis med, nu har det varit sommarlov i nästan tva manader och dom har inte träffats. Hon har nämt kompisen namn ngn gang men inte mer än sa.

Det kanske beror på hur gammalt barnet är? Jag hade en bästa kompis på dagis när jag var fem, och henne kommer jag definitivt ihåg, tror vi höll kontakten i ett år ungefär efter det att vi slutade gå på samma förskola, det är ju ganska länge när man är liten.

Ja givetvis är det beroende på både ålder och säkert individ också. Jag upplever iaf att 3:åringar rent generellt lättar byter umgänge än 5:åringar.
Med åldern kommer ju leken utanför förskolan också. Hittills har inte min dotter lekt med förskolebarn (där vi inte känner föräldern sedan innan) utanför just förskolan, men nu börjar det komma mer och mer (E är 3½ nu).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 195
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 774
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 217
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka