När man är ensam med åringen

Sunny

Trådstartare
Tjena! Tänkte höra om ni har lite tips på övningar man kan göra med åringen när man är ensam i stallet? Är där ca 5 ggr i veckan och ensam ca 4 av dem. Hon är 9 månader och bor fortfarande med mamman och lämnar inte hagen om inte hon följer med ännu. Så något kul man kan göra i hagen kanske? Vi är ganska nära varandra och hon följer gärna efter mig i hagen o så (inom rimligt mamma-avstånd). :)

Jag hade börjat med att träna henne att vara med dig utan mamman, är man nio månader så klarar man det.
I boxen kan man träna att backa henne, gå fram lite, flytta sig för tryck, lyfta ben och mycket annat. Bara man gör allt med sunt förnuft så brukar det fungera utmärkt.

Jag tycker inte att man ska göra mer än att lära dem bli ledda, stå uppbundna, bli borstade och lyfta fötter.

Om den fortfarande går med mamma är avvänjning nästa steg. Sen låta den acklimatisera sig efter det och bli trygg utan mamma. När åringen är det kan man börja ta den på kortare promenader för att lära den bli trygg utan andra hästars sällskap.

Härligt med så snabba svar :) det kan jag göra. När det gäller avvänjningen går det lite långsamt. Hästarna står på lösdrift o mamman ska stå kvar där. Men det är absolut inga problem att ta ut henne, det gör jag varje gång jag är där, ca 1-2 h har jag mamman borta från hagen då. När vi är ute o går med dem i skogen kan lillan gå först och då ganska långt före utan problem. Men att gå långt ifrån i eller ut ur hagen - no way!

Då tycker jag inte att du ska göra något mer.

Det finns människor som har otur när de tänker som leker med föl och unghästar och inte tänker på att de kommer bli vuxna hästar med olater. Hästar måste lära sig från början var gränsen går mellan människa och häst. Jag har en 25-åring som utan uppfödarens vetskap fick lära sig att stegra som föl och som fortfarande gör det när hon protesterar.

Vad vi gjorde med hästar under 1 år:
Vande dem vid grimma, ledas, stå på gången (dock i bara ett grimskaft). Lastas.
Borstas, lyfte hovarna, bli berörda överallt samt stå utan mamma i egen box.

Det fick man igen rätt fint senare. Mer gör jag inte för de är inte en "leksak".

Okej, tack för svar :) det var väl ingen som trodde jag menade att hon är en leksak? Bara för att jag skrev "något kul man kan göra i hagen"? För så menade jag inte i alla fall. Klart som sjutton att hon inte är en leksak :)

Tjena! Tänkte höra om ni har lite tips på övningar man kan göra med åringen när man är ensam i stallet? Är där ca 5 ggr i veckan och ensam ca 4 av dem. Hon är 9 månader och bor fortfarande med mamman och lämnar inte hagen om inte hon följer med ännu. Så något kul man kan göra i hagen kanske? Vi är ganska nära varandra och hon följer gärna efter mig i hagen o så (inom rimligt mamma-avstånd). :)

Börja med avvänjningen innan du gör något annat, annars får du problem.

Se till att du kan separera dem åtminstone delar av dygnet, i varsin box eller i varsin hage. Kan någon av dem "flytta hemifrån" ett tag?
Är stoet inte dräktigt på nytt finns risk att den naturliga avvänjningen inte sker om de inte flyttar från varandra.

Nästa steg är att lära sig stå uppbunden, (enklast att göra när de är så små som möjligt) lyfta fötterna osv. Inget av dessa är jättelämpligt att göra ute i hagen med en oavvand fölunge.

Okej, tack för svar :) det var väl ingen som trodde jag menade att hon är en leksak? Bara för att jag skrev "något kul man kan göra i hagen"? För så menade jag inte i alla fall. Klart som sjutton att hon inte är en leksak :)

Tips: Släng in en boll åt henne ;) Våra hade en jollyboll de älskade och slogs om ibland :)

Bättre skilja dem åt på nätterna på boxar. Sen ha dem ihop i hagen. Så gjorde vi i början.
Mindre risk de river tråd mellan hagar :)
Ska kolla mer om det här, de går ju i lösdrift men det finns ju ett stall. Så hur som helst ska jag se till att de delas lite mera så hon vänjer sig :)

Jag brukade börja med att låta mina ha egen box på natten. Men de går kanske på lösdrift?
Japp, de gör ju det. Det finns ju ett stall dock. Men jag ska fundera och diskutera med farsan (det är hans hästar) :) men vi kan hur som helst dela dem lite mer, i nuläget går de ju tillsammans förutom när man är ute med mamman. Och då är det inga som helst problem.

Jag började jobba med min häst den hösten hon var ett år, och då var hon i princip inte hanterad alls. Hon hade haft grimma på sig, men sprang oftast antingen lös efter mamman, eller så hade uppfödaren/dåvarande ägaren henne i en lång longerlina på släp mellan stallet och hagen, och det var väl i princip den hantering hon fått. Hon hade stått på egen box bredvid mammans om nätterna sen hon var dryga halvåret, men diade fortfarande, och de gick i samma hage om dagarna = varken helt avvand eller inte alls avvand.

Jag började med att ta in henne tillsammans med mamman, binda upp henne i gången och borsta och börja lyfta hovarna. I början stod mamman i ena gången och hon i den andra, sen kunde mamman börja stå i sin box istället och till slut kunde jag ta in bara henne och lämna mamman kvar i hagen. Nu var ju min lite äldre än din, så hon mognade rätt fort och allt tog lite mindre tid än vad det kanske normalt sett gör. När jag hade jobbat med henne ungefär en månad började jag kunna promenera henne lite, första gången kanske 50 meter bort på grusvägen från stallet, vända och gå tillbaka, och efter ytterligare en månad en normal promenad på kanske 30-40 minuter. Om du har tillgång till paddock/inhägnat område utan andra hästar hade jag kanske provat någon form av ledarskapsövningar där innan jag hade gett mig ut med den i naturen.

Vi vande av min permanent, med egen hage och annan hästkompis, två månader efter att jag började jobba med hästen, i samband med köpet. Det var aldrig några som helst problem. Hon stod kvar i sin box bredvid mamman under den våren av praktiska skäl, det fanns helt enkelt inte någon annan box att byta till just då, men efter sommarbetet fick hon egen (större) box i andra änden av stallet, tillsammans med min andra häst som hon gick med om dagarna. Jag och gamla ägaren stod alltså i samma stall. Det var aldrig ens några som helst problem att lämna henne ensam i hagen medan den andra reds, eller när den andra hästen fick en hovböld och var tvungen att stå inne några dagar. Hon var stencool med det direkt, även om vi givetvis började med att hon fick gå ut först om mornarna, och bara vara ensam medan man gick tillbaka in i stallet och hämtade den andra hästen.

Tack @Kiwifrukt för långt och givande svar! Flickan jag tar hand om är ju yngre, men hon är mycket mer van vid olika saker, hon kan ledas och borstas och stå uppbunden och så. Men jag känner att jag fick en hel del bra tips från ditt inlägg :) inhägnad utan andra hästar har jag tillgång till.

Japp, de gör ju det. Det finns ju ett stall dock. Men jag ska fundera och diskutera med farsan (det är hans hästar) :) men vi kan hur som helst dela dem lite mer, i nuläget går de ju tillsammans förutom när man är ute med mamman. Och då är det inga som helst problem.

Vad går det mer för hästar där?
Min är född och uppvuxen på lösdrift och när han vandes av så separerades han och mamman först på dagtid. I varsina hagar då, men trygga kompisar i respektive hage och avstånd mellan hagarna. Kräver ju dock bra stängsel, underlag och sällskap. Sen på natten gick de ihop i samma hage igen, och separerades på morgonen igen.

Men hagavvänjning passar inte alla hästar och som du fått svar om är det lättare med box nattetid. Men skulle det vara bökigt att ordna så behöver det inte vara kört för det - beroende på om man kan erbjuda två flockar osv.

Jag skulle som övriga sagt avvänja nu. Då han är van vara kvar med de andra när stoet rids borde det inte vara så stora problem :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur