Jag började jobba med min häst den hösten hon var ett år, och då var hon i princip inte hanterad alls. Hon hade haft grimma på sig, men sprang oftast antingen lös efter mamman, eller så hade uppfödaren/dåvarande ägaren henne i en lång longerlina på släp mellan stallet och hagen, och det var väl i princip den hantering hon fått. Hon hade stått på egen box bredvid mammans om nätterna sen hon var dryga halvåret, men diade fortfarande, och de gick i samma hage om dagarna = varken helt avvand eller inte alls avvand.
Jag började med att ta in henne tillsammans med mamman, binda upp henne i gången och borsta och börja lyfta hovarna. I början stod mamman i ena gången och hon i den andra, sen kunde mamman börja stå i sin box istället och till slut kunde jag ta in bara henne och lämna mamman kvar i hagen. Nu var ju min lite äldre än din, så hon mognade rätt fort och allt tog lite mindre tid än vad det kanske normalt sett gör. När jag hade jobbat med henne ungefär en månad började jag kunna promenera henne lite, första gången kanske 50 meter bort på grusvägen från stallet, vända och gå tillbaka, och efter ytterligare en månad en normal promenad på kanske 30-40 minuter. Om du har tillgång till paddock/inhägnat område utan andra hästar hade jag kanske provat någon form av ledarskapsövningar där innan jag hade gett mig ut med den i naturen.
Vi vande av min permanent, med egen hage och annan hästkompis, två månader efter att jag började jobba med hästen, i samband med köpet. Det var aldrig några som helst problem. Hon stod kvar i sin box bredvid mamman under den våren av praktiska skäl, det fanns helt enkelt inte någon annan box att byta till just då, men efter sommarbetet fick hon egen (större) box i andra änden av stallet, tillsammans med min andra häst som hon gick med om dagarna. Jag och gamla ägaren stod alltså i samma stall. Det var aldrig ens några som helst problem att lämna henne ensam i hagen medan den andra reds, eller när den andra hästen fick en hovböld och var tvungen att stå inne några dagar. Hon var stencool med det direkt, även om vi givetvis började med att hon fick gå ut först om mornarna, och bara vara ensam medan man gick tillbaka in i stallet och hämtade den andra hästen.