Jag är i en stor svacka just nu när jag inte känner att livet känns så kul, att jag får panik att det ska vara såhär i typ 40 år till... Det är en jobbig period för mig på jobbet med stress just nu, ett styrelseuppdrag som tar mer än det ger och träning som känns väldigt tung och det mesta värker i kroppen. Jag försöker härda igenom och göra sånt jag mår bra av, skära ner på så mycket som går som stressar mig, men känner att jag behöver lite tips på hur man får tillbaka livsgnistan. Gör du något särskilt när livet känns motigt för att göra det lite lättare/roligare? Kanske någon aktivitet? Unna sig något?
Jag har haft det tufft i perioder, har analyserat vad det är som gjort att jag mått som jag mått och ändrat på det som gått. Det innebar bland annat att ändra mitt sätt att se på saker och ting. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det i text, mer än att kontentan blir "rom byggdes inte på en dag".
Det tar tid att vända runt livet och det kommer vara tufft, vissa dagar värre än andra, vissa bättre osv.
Det som fick mig att må dåligt var ingen partner, inga vänner, dålig ekonomi, en bil som krånglade, en skadad häst, arbetsmiljön på jobbet och en massa annat.
När jag blev tvingad att köpa ny bil och helt plötsligt råd att köpa en soffa, ändrades det lite till det bättre ett tag, ekonomin var fortfarande dålig men den höll sig flytande och jag gick runt. Jag började umgås med några få vänner lite oftare. Hästen fick avlivas och det var tufft, men ekonomin bättrades kraftigt. Nu på jobbet stationerades lastbilen på annan ort och arbetsmiljön förbättrades.
Jag har försökt hålla mig positiv trots att det var väldigt lätt att halka ner i dom onda cirklarna. Det har tagit mig 4 år att va där jag är idag och jag känner mig nöjd med livet. Jag satte upp små målstolpar och peppade mig själv, jag vet fortfarande inte riktigt hur jag bar mig åt för att ro det i land.
Redan i tonåren när jag stod på perrongen på väg ut framför tåget flög en tanke genom huvudet "men vad händer om 10 år?", den tanken lever kvar än idag. Jag inbillar mig inte att hela livet kommer va skit, det blir vad jag väljer att göra det till. Det jag kan påverka påverkar jag, det jag inte kan påverka det får jag göra det bästa av istället. Allt för att vända det till något positivt.
Jag må verka lite "chill", men jag tar varje dag som den kommer har fortfarande bitar kvar att jobba på. Å andra sidan utvecklas vi hela livet. Har läst en del böcker, nu senast läste jag Magnus Carlson's bok "Jag är inte färdig" och den fick mig att fundera lite över mitt liv och min situation. Har även varit på en föreläsning med Johanna Lassnack (ryttarinspiration), som var riktigt bra.
Jag har många gånger tänkt på de orden hon sa "jag kan, jag vill, jag ska" och de har bland annat motiverat mig att förändra mitt liv och min situation.
Sen är det inte säkert att det som jag gjort fungerar för någon annan. Tycker det är svårt att sammanfatta i text på vad och hur jag gjort.
Oavsett så tror jag inte att ditt liv kommer se ut som det gör nu och den enda som kan påverka ditt liv är dig själv. Vi andra kan peppa och stötta dig på vägen, men du måste göra jobbet. Jag tror på dig, du kommer fixa det. Kan jag, kan du. Ge inte upp hoppet, det är det sista som lämnar människan sägs det.
Hoppas det inte blev allt för rörigt i textformat. Sänder en stor e-kram och ett stort lycka till på din resa.
heart