När lär man sig galoppombyten?

B

beate

Jag har, som ett kanske inte alltför blygsamt mål för min ridning satt upp galoppombyten... Det ser helt enkelt så roligt ut. När ungefär i utbildningsskalan lär man sig det? Hinner jag före pensionen? :D Närmar mig 50 och rider två gånger i veckan på ridskola på nivå ridborgare. Hur ser mina utsikter ut att klara mitt mål om jag ligger i? :rofl:

Sv: När lär man sig galoppombyten?

:D Ja, du borde ha goda chanser tycker jag! Bara det att du har satt upp ett mål ökar chansen att du kommer nå det.

Men sedan är frågan hur du tänkt dig dina träningsmöjligheter i framtiden. Nu var det visserligen länge sedan jag gick på ridskola, men under det dryga decennie jag harvade runt så var galoppombyten aldrig aktuellt. Lyssna med din ridlärare om det finns grupper som tränar galoppombyten på ridskolan och hur länge det kan dröja innan du har avancerat dit.

Annars finns kanske andra alternativ - tex att senare börja rida privatlektioner på någon välutbildad häst. Någon omöjlighet ska det inte vara i alla fall, men som alltid gäller att man ska lära sig att gå innan man börjar springa.

Lycka till med ambitionerna!:bump:

Rent tävlingsmässigt (och tävlingsklasserna följer utbildningskalan) så kommer galopp ombyten i MSV klass. Dvs ganska högt upp. Men hopphästar brukar lära sig det rätt fort redan i lätta klasser. Så hittar du en hyffsat välutbildad hopphäst bör du kunna göra lite bytan på den. Vill du göra "riktiga" dressyr byten så är det högre utbildning på hästen, trologtvis har dem inte så högt utbildade hästar på ridskolan. Men har du bara en häst som kan så ska väl du också kunna lära dig det innan det är för sent :) Tänk på Ulla Håkansson som rider Grand Prix, hon är sjuttio år! Så du är ju bara barnet :)

Jag rider lite på ridskola utöver mina två hästar hemma. Vi håller på och försöker oss på galoppombyten just nu. Började rida på ridskola när jag var 8, sen fram till 16 års åldern så red jag där (med ett års vila därifrån). Vid ca 20-21 års åldern så började jag igen, och fyller nu 24. Så vid min ridskola tar det ca 10 år innan man börjar med galoppombyten :D

Så, om din ridskola håller samma tempo som min, så borde du hinna med galoppombyten innan pensionen! :banana:

Det brukar ta många år innan ridskolorna tar in galoppombyten. På min ridskola red jag i samma grupp som de som ridit ca 12 år och då tränade vi inte byten.

Tack för ditt positiva svar! Du fick mig att tro att jag faktiskt kommer att fixa galoppombyten en vacker dag:). Dessutom var ditt svar omåttligt lösningsinriktat - om man söker lösningar och inte hinder så kanske drömmarna slår in:bow:

Tack ni andra också för era svar! Jag återkommer med rapport från träningen;)

Så klart att du kommer att fixa galoppombyten! Fast några delmål på vägen vore nog klokt....... Som någon sa tidigare - galoppombyten ligger en bra bit upp på utbildningsskalan.

Åh, vilken bra inställning du har! Jag ska minsan också tänka till när det gäller målsättning! Jag velar och harvar mig fram på lagom låg (läs trygg!) nivå. Går in i grupper där jag alltid är "bäst i klassen"......... Ingen utveckling alltså!

Jag får väl också fundera på vad som ser kuligast ut och gå för det....... Hmmm. Tack för inspirationen! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 273
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar