När körs travare in?

Sv: När körs travare in?

Du säger mycket bra saker men:
Jag tror att det hjälper hästen att mogna om man på ett försiktigt och klokt sätt kör in hästen i unga år. Jag tror också att det stabiliserar kroppen på hästen och vänjer den lite sakta vid belastning.
Här behöver du inte tro. Det har gjorts massor av studier som visar att det ÄR så.
Alla hästar mognar (även de mest larviga, valpiga och fegaste och försiktigaste) med utmaningar. En nybliven tvååring (januari) är som en 6 årig ridhäst i mognad och utveckling (framförallt dess skalle) tackvare tidig inkörning och "lekträning" i ett par månader.

Om jag någonsin skaffar mig en unghäst så skall den köras in som ung, när jag bedömer att den är mogen för inkörning och i ett tempo som passar hästen och mig.
Tyvärr så blandar många in personliga känslor i sina hästar, framför allt de unga, som ju ochså är lite spettiga,tittiga och försiktiga. Att då ha förbehållet att hästen måste vara "mogen" kan förhindra att just den hästen får en tidig start i livet. Många gånger är det så att det är just dessa hästar som behöver den där stimulansen och träningen för att bli en harmonisk individ. (de som inte är eller bedöms som mogna menar jag)
Sedan är det mindre väsentligt om det är som ettåring eller som ett och ett halvtåring... när det passar helt enkelt. Just därför att min erfarenhet är att det är bra för hästen att bli inkörd tidigt.
För en ung häst är det naturligt att lära av de äldre och det kan ju vi utnyttja och skapar då en trygg inlärning för den unga individen.
Visst ska det vara så, även om min/vår erfarenhet är att lär sig hästen att tryggheten sitter och håller i tömmarna så blir hästen lugn och lättövertalad.
Jag tycker riktigt man känner att hästen blir starkare och tryggare för varje gång den låter sig övertalas och gå förbi något läskigt själv. Men det gäller att kusken har rejält med pondus och inger förtroende.
Lycka till med nästa häst!
gulan

Visst ska det vara så, även om min/vår erfarenhet är att lär sig hästen att tryggheten sitter och håller i tömmarna så blir hästen lugn och lättövertalad.
Jag tycker riktigt man känner att hästen blir starkare och tryggare för varje gång den låter sig övertalas och gå förbi något läskigt själv. Men det gäller att kusken har rejält med pondus och inger förtroende.
Lycka till med nästa häst!
gulan

Helt rätt, för vad du gör är att stärka hästen i att använda sin "tänkande" del av hjärnan, istället för att ge utrymme för att den använder den andra delen där flyktinstinkten sitter ,i allt för står utsträckning.

Och vi kommer också se till att lämna bort våra hästar händanefter för inkörning under en period, för att inte låta känslorna ta över, helt enkelt klippa navelsträngen då vi inte vill stå ivägen för hästens utveckling. Är det curlingförälder det kallas :angel:

Senast ändrad:

Du säger mycket bra saker men:

Här behöver du inte tro. Det har gjorts massor av studier som visar att det ÄR så.

Studier eller inte. Det är min tro, min övertygelse det handlar om - att den tron baseras på studier är en annan historia. Alla som är källkritiska vet att studier presenterar en massa fakta, en massa teorier och en massa antaganden. Utifrån dessa underlag kommer man fram till en slutsats. En mer eller mindre välgrundad tro med andra ord.

Jag läser sådana rapporter men har också i bakhuvudet att man inte kan veta hur en häst tänker. Men man kan göra en hel massa antaganden utifrån hästens agerande naturligtvis.

Tyvärr så blandar många in personliga känslor i sina hästar, framför allt de unga, som ju ochså är lite spettiga,tittiga och försiktiga. Att då ha förbehållet att hästen måste vara "mogen" kan förhindra att just den hästen får en tidig start i livet.

Jag håller ju helt med dig i och för sig, men min reservation för mognaden ligger kanske i lite andra kriterier än de du tror. Med mognad menar jag bland annat rent fysiskt, en häst som befinner sig i en extrem växtfas skulle jag inte vilja köra in, där tror jag att även den lilla belastning som blir vid körningen kan medföra viss skada. En häst som är väldigt otrygg skulle jag nog träna på helt andra saker länge - med målet att det ska bli inkörning förvisso men det känns knappast meningsfullt att försöka genomföra tömkörning på ett mer seriöst sätt med en häst som blir helt upprörd för att den lämnat sin flock. Individerna är olika och det medför att tidpunkten för inkörning för min del, enligt min uppfattning, varierar...

Dessutom är jag nog av uppfattningen att den dag jag slutar blanda in personliga känslor i mitt hästliv - då tänker jag börja samla frimärken i stället. Det skulle inte längre vara meningsfullt för mig att pyssla med hästar om inte känslorna fanns där - och det gör de i alla aspekter av det jag gör med hästar.

Jag vill ha etablerat ett förtroende långt innan det är dags för inkörning. Återigen mitt sätt att göra det hela på. När jag känner hästen och hästen känner mig kan jag bedöma när hästen är vad jag kallar mogen för olika utmaningar.

Just därför skulle jag inte vilja lämna bort för inkörning, jag vill vara med. Däremot vill jag ha/behöver jag ju hjälp, gärna av någon som kan mer om själva inkörningen än jag kan.

delvis KL

Jag håller med gulan här, det är faktiskt enklare att köra in en ung häst som man inte har skapat en för "förtrolig" relation med då de på ett helt annat sätt respekterar mitt individuella space om de inte känner mig så väl eller om de lärt sig att respektera mitt personliga rum.

Och att de faktiskt mognar med uppgiften. :idea:

Problemet med småhästar där ar att det rör sig så otroligt mycket i skallen och kroppen på dem, blir de rädda vill de ha skydd/tröst och då han bara en så enkel grej som tömkörning bli ett helvete. Eller om de får för sig att de ska leka/mucka/testa om det går att klättra i rang under inkörningen.

Kellies svar om curling stämmer väl in där.

Jag hade oerfaren inkörningshjälp när jag körde in min senaste häst, vilket resulterade i att vi första gången hästen var fastspänd lyckades dråsa ner i ett dike, vagnen först (jag hade hunnit ur) och hästen efter. Man skulle kunna tycka att en sån sak skulle sätta sig i huvudet på hästen men eftersom vi selade på vagnen och fortsatte direkt blev det inte något bakslag alls i inkörningen.

Jag läser sådana rapporter men har också i bakhuvudet att man inte kan veta hur en häst tänker. Men man kan göra en hel massa antaganden utifrån hästens agerande naturligtvis.
Nej det är mycket svårt att veta hur en häst tänker, och antaganden kan stödjas med många års erfarenhet från många olika personer.
Med mognad menar jag bland annat rent fysiskt, en häst som befinner sig i en extrem växtfas skulle jag inte vilja köra in, där tror jag att även den lilla belastning som blir vid körningen kan medföra viss skada.
Ok. Här tycker och tänker vi olika. Enligt oss mår hästarna bra av kontrollerad träning även under svåra växtperioder. Enstaka fall kan behöva någon veckas vila (sker ofta runt nov-feb). En del hästar kan ha långa perioder av olika växtperioder och att då låta dem vila sig ur den och avbryta kontinuerlig träning är inte av godo.
med målet att det ska bli inkörning förvisso men det känns knappast meningsfullt att försöka genomföra tömkörning på ett mer seriöst sätt med en häst som blir helt upprörd för att den lämnat sin flock.
Jag har varit med om alla varianter. Det är för oss människor det underlättar om unghästen är väl hanterad. Det blir ingen skillnad på hästar som varit utom sig av oro, förvirring den första tiden och hästar som i lugn och ro fått vänja sig vid allt. Efter några veckor är de båda lika härliga att arbeta med. Allt handlar om rätt hanteringen oavsett tiden man ger unghästen att vänja sig vid saker.
Dessutom är jag nog av uppfattningen att den dag jag slutar blanda in personliga känslor i mitt hästliv - då tänker jag börja samla frimärken i stället. Det skulle inte längre vara meningsfullt för mig att pyssla med hästar om inte känslorna fanns där - och det gör de i alla aspekter av det jag gör med hästar.
oj vilket missförstånd. Jag menar att många gånger så blandar man in mänskliga personliga känslor i sådan som för hästen är totalt förvirrade...ett praktexempel är lastning av hästar. Jag har hanterat...jag vet inte hur många travare, och varit på travbanor och sett tusentals travare bli lastade....inte en enda gång har jag sett havrebunkar,linor eller hästar som vägrat gå in.
gulan

Jag håller med gulan här, det är faktiskt enklare att köra in en ung häst som man inte har skapat en för "förtrolig" relation med då de på ett helt annat sätt respekterar mitt individuella space om de inte känner mig så väl eller om de lärt sig att respektera mitt personliga rum.

Och att de faktiskt mognar med uppgiften. :idea:

Det jag har opponerat mig mot i den här tråden är "det är faktiskt". Din erfarenhet är att det är enklare.

Jag vill känna en häst som jag ska göra något med, måste inte känna den utan och innan men jag vill känna den så pass att jag gjort mig till en person som den har anledning att lita på.

Kanske är det en uppfattning jag kommer att ändra på med ökad erfarenhet men så känner jag och du delar inte uppfattningen - och det är ju förstås ok. Alla får ha sin uppfattning.

Men genom att skriva saker som "det är faktiskt" så väljer man att meddela omvärlden att man själv minsann vet bättre än den som skrev inlägget man "rättar". Och i den här tråden handlar det om ett utbyte av erfarenheter och egna upplevelser till största del. Det är det jag opponerar mig mot, allas erfarenheter har ett värde.

Grunden för min inställning är att jag inte vill att det ska spöka så mycket i huvudet på dem. Jag vill att de skall känna sig trygga, tidvis lite förvirrade förstås men i grunden trygga. Det förutsätter enligt min uppfattning att de vet att människan som hanterar dem är en trygg person (högre i rang och begär lagom samt vet något om vad den kan förvänta sig för reaktioner från hästen).

Fullt möjligt att jag har "fel" enligt "vedertagen praxis" men det är lik förbask-t min uppfattning och mitt sätt att vilja arbeta på.

Jag hade oerfaren inkörningshjälp när jag körde in min senaste häst, vilket resulterade i att vi första gången hästen var fastspänd lyckades dråsa ner i ett dike, vagnen först (jag hade hunnit ur) och hästen efter. Man skulle kunna tycka att en sån sak skulle sätta sig i huvudet på hästen men eftersom vi selade på vagnen och fortsatte direkt blev det inte något bakslag alls i inkörningen.

Ja det var tråkigt att det skulle gå så. Fast jag förstod inte riktigt relevansen eller vad det relaterade till? Jag skulle nog gjort exakt lika i den situationen, selat ut och gett mig ut igen. När en olycka inträffat får man ju ofta bara en chans att rätta till, många hästar kan ju efter en olycka bli till exempel bakskygga men oftast går det ju bra om man tvingar både sig själv och hästen till att ge sig ut på en gång igen.

Det blir ingen skillnad på hästar som varit utom sig av oro, förvirring den första tiden och hästar som i lugn och ro fått vänja sig vid allt. Efter några veckor är de båda lika härliga att arbeta med. Allt handlar om rätt hanteringen oavsett tiden man ger unghästen att vänja sig vid saker.

Det är de veckorna jag inte vill ha. Veckor av förvirring och oro. Det är inte alltid man kan undvika dem genom att känna hästen men jag vill gärna försöka.

oj vilket missförstånd. Jag menar att många gånger så blandar man in mänskliga personliga känslor i sådan som för hästen är totalt förvirrade...ett praktexempel är lastning av hästar. Jag har hanterat...jag vet inte hur många travare, och varit på travbanor och sett tusentals travare bli lastade....inte en enda gång har jag sett havrebunkar,linor eller hästar som vägrat gå in.
gulan

Jag har sett hästar som inte varit särskilt lättlastade på travbanor. Det är dock inte alls vanligt.

Däremot förstår jag inte alls hur det här hänger ihop med det du citerade om känslor faktiskt. Vill du utveckla din tankegång?

Det är de veckorna jag inte vill ha. Veckor av förvirring och oro. Det är inte alltid man kan undvika dem genom att känna hästen men jag vill gärna försöka.
Jag vill inte heller ha de där veckorna, därför är jag ute och gullar med fölungarna, lär dem tidigt att gå i grimma, lyfter fötter och borstar, ställer in dem en stund och skiljer av från kompisar osv.
Men det jag menar är att det inte blir någon skillnad i tillit eller förtroende till människan, på mina unghästar och andras, -de som inte har fått samma hantering som mina, utan mest gått med med kompisar (ännu värre med mamma) och gått den brutala vägen och bara blivit lastad (påföst) på trailer, påtvingad en grimma, och får sele och huvudlag på sig fjärde dagen de är på nya stället. Efter några veckor går det inte att säga...man ser ju vem av hästarna som fått en lugn start i livet.
Jag har sett hästar som inte varit särskilt lättlastade på travbanor.
Självklart!
(varför har aldrig jag sett någon:confused:..som jobbat med trav i 20år och åkt på så mycket trav att jag tappat räkningen?)
Däremot förstår jag inte alls hur det här hänger ihop med det du citerade om känslor faktiskt. Vill du utveckla din tankegång?
Eftersom en häst blir jävligt stark så måste den tidigt inse att det inte lönar sig att tro att den kan "komma"undan om jag får vara så byrsk.
En tidig hantering innebär ofta att unghäst får flera chanser att prova sin styrka (vid påsättande av grimma som föl, vid påselning första gången och vid förspänning för första gången). Hos travarna så sker det när de är i en ålder då människokraft kan hejda den från att spring ifrån det jobbiga. De lär sig tidigt "det är inte lönt att försöka komma undan". Ridhästar får ju denna träning lite senare (tyvärr)
En person med "fel" känslor dvs mänskliga känslor tycker bara genom att läsa denna text -å.. nääää stackars häst. De vill att hästen ska få göra percis som de själva (människorna) få göra när de är rädda. Dvs. gå fram och lukta, titta,
vänja sig vid det "farliga". Många som har hästar som är problematiska vid lastning har uppfattat hästen som rädd och osäker (det kanske den blev till slut också), när de istället skulle ha överlåtit hästen åt någon med mer pondus och noll personliga känslor för hästen att lasta den.
gulan

Ju mer jag läser av det du skriver så inser jag att vi säger exakt samma sak. Men vi uttrycker oss olika.

Eller ja, inte exakt samma sak, finns ett par mindre punkter där vi har olika uppfattning (givetvis) men i det stora hela.

Och det är egentligen inte så konstigt, jag har ju inte travare själv (låååååångt ifrån faktiskt) men har mest stått i travstall och är säkert rätt influerad. Det jag har avsett att opponera mig mot från början i den här tråden var egentligen sågningen av de som TYCKER annorlunda - en åsikt måste man få ha. Och det faktum att så många bemötte de som framförde avvikande åsikter med det lite nedlåtande "ja men nu är det faktiskt så att" eller liknande ordval.

För visst finns det fakta, mycket av de fakta som finns är dock slutsatser som man dragit från hästars beteende etc. (nu menar jag inte att hästar måste tränas som relativt unga där man genom mer kliniska studier kan visa att så är fallet utan det som framförts i hanteringsbitarna). Dessutom finns det en massa tyckande och kännande och det är ju upp till var och en att dra sina slutsatser.

Jag blir bara lite kinkig när tonen blev lite nedlåtande -that´s all... :D

Sorry att jag skrev "det är faktiskt", sämre ordval. Även om jag bara varit med och kört in 15-20 hästar (de är nästan inga alls om man jämför med många här) varav de första kördes in lite efter det resonemang du för avseende mognad så får jag väl formulera om mig till "enligt mina erfarenheter". Vissa av dessa tidiga exempel blev helt enkelt inte inkörda pga för sen påbörjan av inkörningen. Förvisso knepiga individer men jag är övertygad om att de blivit inkörda om man börjat i tid.

Episoden med den lilla var ett exempel på att det kan hända rätt stora grejer som inte blir ett dugg traumatiska för hästen så länge den inte kommer loss.
Och om jag tänker ett varv till - ju yngre häst, ju lättare att hålla. :idea:

Och "lära känna-biten" får jag i vissa fall nöja mig med att säga "hej" till hästen eftersom jag hjälper till med att köra in en del hästar av annan ras också. Ändå litar de nästan mer på mig än ägaren - vilket i bland underlättar... Hästar är smarta djur, de känner om den som leder det hela har koll på läget och de ser att jag i de fallen är över deras husse/matte i rang. :p

Senast ändrad:

Det var främst den hårda ton som fanns i tråden medan Jonaz skrev här som jag reagerade på, även om jag även reagerade på ditt ordval förstås. Och argumentet om att hästen känner att du är trygg i din vägledning av hästen köper jag helt och fullt, även om jag inte känner så (möjligen på grund av att jag inte är så trygg i rollen).

I vart fall så tror jag att kontentan har kommit fram rätt bra nu att vi har olika uppfattningar och att det inte är så givet att man kan säga att någon annans uppfattning är fel...

Det var främst den hårda ton som fanns i tråden medan Jonaz skrev här som jag reagerade på, även om jag även reagerade på ditt ordval förstås. Och argumentet om att hästen känner att du är trygg i din vägledning av hästen köper jag helt och fullt, även om jag inte känner så (möjligen på grund av att jag inte är så trygg i rollen).

I vart fall så tror jag att kontentan har kommit fram rätt bra nu att vi har olika uppfattningar och att det inte är så givet att man kan säga att någon annans uppfattning är fel...

Jag är övertygad om att tonen varit betydligt trevligare om Jonaz gett 17 i att anklaga oss för att tvinga hästarna till div, medan han själv klappade sig på bröstet och ansåg att han minsann fick hästar att lägga sig utan tvång.
I min lilla bubbla vet en person som jobbar utan tvång att det går utmärkt att få hästar att utföra saker utan tvång, det verkade Jonaz inte riktigt förstå.

Man får svar som man frågar.

Och nu är han säkert helt övertygad om att travfolket är snälla allesammans :rofl:

Oj, jag missade nog att vi är här för att vara trevliga mot alla oavsett hur de är mot oss, men topp nu vet jag :idea:

För min del får han gärna tro vi är elaka allihopa, för jag tror inte han skulle tillföra travet något med varken sin attityd eller sin tro på att man måste tvinga hästar istället för att få dem trygga och själva vilja..

KL. Måste bara inflika att jag uppskattar många av inläggen och önskar att "vi" (ridfolk) kunde lära oss lite mer om hantering och hållbarhet av "travfolket". Jag blir så sur på de (vissa, inte alla) som inte har någon inblick i travsporten bara antar att man pressar och plågar hästarna. Nu vet jag inte men jag antar att man säkert kan ringa någon travtränare i närheten och be att få hälsa på i stallet för att man är nyfiken på trav, om man vill få sina fördomar krossade.

Sen betyder det ju inte att alla travmänniskor är superduktiga eller att alla ridmänniskor är dåliga. Men jag tror vi ridmänniskor tänker för mkt på att hästen ska få vara bebis och var häst. Självklart ska den få vara det, umgås med andra hästar, vara ute osv. Men så länge vi hade tänkt använda hästen så är det ju vitalt att vi också förbereder den för det. På samma sätt som vi själva går i skolan som en förberedelse långt före vi är vuxna.

Jag har ett halvblod, en åring som jag tänker köra in / lämna iväg för inkörning just för att jag vill få en hållbar häst. och sen i framtiden ge den variation precis som vissa travhästar rids för allsidighetens skull. Och vad gäller hästens inställning så kommer hon nu fram och är intresserad när hon ska tas in från lösdriften till skillnad från i våras när hon inte "jobbade". Då var det måttligt intressant att hanteras.

Så trevligt att det finns ridfolk som fattar att vi travfolk (majoriteten iaf) inte "kör livet" ur våra hästar.
:bow:

tror fler skulle fatta det om det inte var lättare att peka på någon annan del av sporten och kunna säga -de är värre än jag! istället för att se om sitt egna hus... tyvärr. Men på många sätt är det ju bra att en person som TS som inte vet kan fråga och få svar. Jag älskar sådana här forum just för att man kan få större inblick i de olika sporterna! :D

Och den större delen av den här tråden lyser ju faktiskt med kärlek och respekt för hästarna och sporten i sig.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 110
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka