Sv: När körs travare in?
Du säger mycket bra saker men:
Alla hästar mognar (även de mest larviga, valpiga och fegaste och försiktigaste) med utmaningar. En nybliven tvååring (januari) är som en 6 årig ridhäst i mognad och utveckling (framförallt dess skalle) tackvare tidig inkörning och "lekträning" i ett par månader.
Sedan är det mindre väsentligt om det är som ettåring eller som ett och ett halvtåring... när det passar helt enkelt. Just därför att min erfarenhet är att det är bra för hästen att bli inkörd tidigt.
Jag tycker riktigt man känner att hästen blir starkare och tryggare för varje gång den låter sig övertalas och gå förbi något läskigt själv. Men det gäller att kusken har rejält med pondus och inger förtroende.
Lycka till med nästa häst!
gulan
Du säger mycket bra saker men:
Här behöver du inte tro. Det har gjorts massor av studier som visar att det ÄR så.Jag tror att det hjälper hästen att mogna om man på ett försiktigt och klokt sätt kör in hästen i unga år. Jag tror också att det stabiliserar kroppen på hästen och vänjer den lite sakta vid belastning.
Alla hästar mognar (även de mest larviga, valpiga och fegaste och försiktigaste) med utmaningar. En nybliven tvååring (januari) är som en 6 årig ridhäst i mognad och utveckling (framförallt dess skalle) tackvare tidig inkörning och "lekträning" i ett par månader.
Tyvärr så blandar många in personliga känslor i sina hästar, framför allt de unga, som ju ochså är lite spettiga,tittiga och försiktiga. Att då ha förbehållet att hästen måste vara "mogen" kan förhindra att just den hästen får en tidig start i livet. Många gånger är det så att det är just dessa hästar som behöver den där stimulansen och träningen för att bli en harmonisk individ. (de som inte är eller bedöms som mogna menar jag)Om jag någonsin skaffar mig en unghäst så skall den köras in som ung, när jag bedömer att den är mogen för inkörning och i ett tempo som passar hästen och mig.
Sedan är det mindre väsentligt om det är som ettåring eller som ett och ett halvtåring... när det passar helt enkelt. Just därför att min erfarenhet är att det är bra för hästen att bli inkörd tidigt.
Visst ska det vara så, även om min/vår erfarenhet är att lär sig hästen att tryggheten sitter och håller i tömmarna så blir hästen lugn och lättövertalad.För en ung häst är det naturligt att lära av de äldre och det kan ju vi utnyttja och skapar då en trygg inlärning för den unga individen.
Jag tycker riktigt man känner att hästen blir starkare och tryggare för varje gång den låter sig övertalas och gå förbi något läskigt själv. Men det gäller att kusken har rejält med pondus och inger förtroende.
Lycka till med nästa häst!
gulan