När körs travare in?

Sv: När körs travare in?

mina hästar är väldigt hanterade och vana vid mesta, bara att jag inte lär dem att gå framför mig med vagn när de är så små helt enkelt..

vi har helt enkelt olika syn på de hela.

Fast du baserar ju din syn på rent hitte på, du får gärna ha din syn, men basera den på insikt och fakta och inte på vad du tror och fått för dig.

Du får gärna komma och titta på när vi tömkör eller kör med vagn och sen kan du ha något att basera din åsikt på!

Jag hittar inte på, det är min SYN på det.. om du syftar på just orden tvingar så har du missuppfattat allting.. vi har olika syn på tvång.

Jag hittar inte på, det är min SYN på det.. om du syftar på just orden tvingar så har du missuppfattat allting.. vi har olika syn på tvång.

Ok, så när dina hästar väljer att gå framför, så är det bra, när våra gör det så är det din syn på tvång?
Imponerande!

Vad innebär tvång för dig då?
Jag brukar tolka språket enligt ordlistan, det blir ju jättekonstigt om du byter ordens innebörd och skriver på något tvärtomspråk utan att hänvisa till din egen uppslagsbok i frågan?

men snälla, det är väl olika om en häst väljer att gå framför när man går med grimma och grimskaft, än om man spänner på en vagn?

en hantering med ena hästen behöver inte vara ett tvång, men samma handling med en annan häst kan lätt vara ett tvång.. och med samma häst ocksåmen i olika situationer.. allt handlar om den enskilda hästen och den enskilda händelsen.

så jag kan inte säga att man tvingar hästen alltid, eller ibland eller si eller så.. utan de är helt och håller upp till hästen om den känner sig för pushad eller tvingad.. det är upp till den som är med hästen att kunna vara så duktig att se det..

ett exampel är om man tränar ligg med hästen.. jag kan lätt få min häst all ligga ner i princip alla situationer.. emn de finns många gånger då jag väljer att inte träna det för att hästen kan känna sig tvingad.. ÄVEN om jag inte ens nuddar hästen då han lägger sig ned..

så ett uppslagsverk skulle nog inte funka i denna frågan..

nu ger jag mig.

men snälla, det är väl olika om en häst väljer att gå framför när man går med grimma och grimskaft, än om man spänner på en vagn?
Jaha? Och vart ligger skillnaden i det valet då?
Du har läst hur det går till va?

Tror du att så fort en vagn kommer på så blir det full fart?

en hantering med ena hästen behöver inte vara ett tvång, men samma handling med en annan häst kan lätt vara ett tvång.. och med samma häst ocksåmen i olika situationer.. allt handlar om den enskilda hästen och den enskilda händelsen.
Ja, och därför läser man av hästen, det trodde jag var självklart, visste inte vi var på gräsrotsnivå här.
Man vänjer hästen som jag skrev.

så jag kan inte säga att man tvingar hästen alltid, eller ibland eller si eller så.. utan de är helt och håller upp till hästen om den känner sig för pushad eller tvingad.. det är upp till den som är med hästen att kunna vara så duktig att se det..
Och det är inte travfolk som kör in massa unghästar varje år?

ett exampel är om man tränar ligg med hästen.. jag kan lätt få min häst all ligga ner i princip alla situationer.. emn de finns många gånger då jag väljer att inte träna det för att hästen kan känna sig tvingad.. ÄVEN om jag inte ens nuddar hästen då han lägger sig ned..
Ligg?
Den mest utsatta position en häst kan hamna i? Är du duktig nog att klara det i förtroende, eller är det för din häst ger upp pga av allt tvång?

så ett uppslagsverk skulle nog inte funka i denna frågan..
Kan du läsa?
Vad innebär ordet tvång för dig?
Är det så du fick din häst att ligga förstår jag hur din värld ser ut och då är det svårt förstå att andra kan göra massor utan tvång överhuvudtaget!

nu ger jag mig.
Det skulle jag oxå gjort om jag var du!:crazy:

Vad använder du dina hästar till?

Har sett i annan tråd där han svarat att han verkat sin häst själv, så han verkar använda dem till att öva upp sina hovslagarkunskaper, för jag betvivlar att han är utbildad hovslagare. Låter mycket farligare än att vara tre personer som ger stöd åt en 1 åring....

Edit : De ett åringar jag kört in har aldrig visat större rädsla för inkörningen, det är ju jätte spännande tycker dom! Man kan nästan se hur de växer för varje gång de får göra det.

men du.. du vet väl verkligen inte hur jag verkar, eller om jag har verkar som ger mig all hjälp jag behöver och flera ggr i månaden kollar mina hästars hovar?

och det med ligg, det är just därför jag skrev att jag noga avväger när jag "ber" han om att ligga.. att min häst lägger sig ner, helt lös utana att jag nuddar honom gör han inte för att han helt gett upp, haha, skrattretande..

jag behöver liksom inte bara försvara mig här hela tiden, det jag ville säga att JAG tycker inte samma som, du ni eller hur många det än må vara.

vi tycker helt enkelt olika..

men du.. du vet väl verkligen inte hur jag verkar, eller om jag har verkar som ger mig all hjälp jag behöver och flera ggr i månaden kollar mina hästars hovar?

och det med ligg, det är just därför jag skrev att jag noga avväger när jag "ber" han om att ligga.. att min häst lägger sig ner, helt lös utana att jag nuddar honom gör han inte för att han helt gett upp, haha, skrattretande..

jag behöver liksom inte bara försvara mig här hela tiden, det jag ville säga att JAG tycker inte samma som, du ni eller hur många det än må vara.

vi tycker helt enkelt olika..
Nej, du skulle ju lämna, för du kan ju inte ens argumentera för dina åsikter eller besvara obehagliga frågor, du inte kan svaret på..

Du tycker det är skrattretande att jag frågade om du tvingade hästen att ligga, något som är så långt mer utsatt än att vänjas vid vagn, men vi ska acceptera att du inte tycker som oss, utan att ifrågasätta eller finna det något märkligt när du inte ens vet hur en inkörning går till?

Jag tycker verkligen inte som du, jag tror inte på tvång överhuvudtaget och då menar jag TVÅNG och innebörden av det enligt ordboken och inte din egen märkliga tolkning av ordet.

Du behöver inte sitta här och försvara dig, det är så enkelt att du bara låter bli att gå in här mer och skriva åsikter baserat på vad du fått för dig och inte lyssna på andra, för de åsikterna är fortsatt fel!

Nej, du skulle ju lämna, för du kan ju inte ens argumentera för dina åsikter eller besvara obehagliga frågor, du inte kan svaret på..

Du tycker det är skrattretande att jag frågade om du tvingade hästen att ligga, något som är så långt mer utsatt än att vänjas vid vagn, men vi ska acceptera att du inte tycker som oss, utan att ifrågasätta eller finna det något märkligt när du inte ens vet hur en inkörning går till?

Jag tycker verkligen inte som du, jag tror inte på tvång överhuvudtaget och då menar jag TVÅNG och innebörden av det enligt ordboken och inte din egen märkliga tolkning av ordet.

Du behöver inte sitta här och försvara dig, det är så enkelt att du bara låter bli att gå in här mer och skriva åsikter baserat på vad du fått för dig och inte lyssna på andra, för de åsikterna är fortsatt fel!
Ligg? Trodde vi var på travforum och inte på hundforum.....
gulan

[QUOTE jag har verkar som ger mig all hjälp jag behöver
[/QUOTE]
och du lär din häst ligg.. till åt mig att småle, fortsätta träna kommandon med hunden. förlåt hästen.

Jag anser att det är en mindre risk att skada/pressa en ettåring, än vad det är att det går åt pipan med en två eller treåring, som ska köras in, eller lära sig något.
Både när det gäller det fysiska och det mentala.

Är man lugn och flera stycken som hjälps åt med en ettåring som hanteras riktigt, är det både lättare och mindre riskfyllt att hantera nyfikna ettåringar, de är formbara på ett positivt sätt, mentalt. De behöver vänja sig när de är som mest mottagliga (innan de blir allt för stora/ starka och sturska,) då detta ökar på skaderisken samt olycksrisken får både människa och häst.

Detta går också hand i hand med det fysiska, de måste få möjlighet att träna inför sin uppgift, stärka ben, muskler och skelett, och "programmera cellerna" för rätt uppgifter, för att klara av sin uppgift längre fram i livet.

En väl förberedd ettåring, klarar en bra grund träning och uppträning, och med lite hopp klaffar det lagom till att köra premie. Därefter kan det ibland hända att tvååringar är extremt valpiga och inte mogna för större uppgifter på mycket länge.
En bra tränare vet vilka som är mogna, och vilka som behöver mer tid.

Det som jag också skulle vilja påstå är att det emellertid kommer ut treåringar till start, som med lite tur klarar kval, men som inte är väl föreberedda för uppgiften, och då skadar sig eller"går sönder". Då har man troligtvis slarvat med steg A och B, och gått för fort fram för sent, om ni hänger med :idea:

Fast man LÄR ju hästarna att gå först...i början i tömkörningen är ju alltid nån med o leder....efter nån/några veckor så drar man sig längre o längre bakåt som ledare och hästen får lära sig tömmen stället...allt går naturligt

En lektion i hästens fysiologi kanske skulle sitta bra ? Vem är mest hållbar, den som förbereds tidigt eller den man kräver av i högre ålder ?
men ärligt ....LIGG???? Varför lär man en häst att ligga och hur kan det vara bättre än att tömköra ??!!

En lektion i hästens fysiologi kanske skulle sitta bra ? Vem är mest hållbar, den som förbereds tidigt eller den man kräver av i högre ålder ?
men ärligt ....LIGG???? Varför lär man en häst att ligga och hur kan det vara bättre än att tömköra ??!!
Jag tror det är människans behov av att kunna behärska ett djur. Alla gör vi det på olika sätt, vi kör, endel rider, andra gillar cirkuskonster....och NH (minns ni det? Var länge sen jag såg den förkortningen)
gulan

Jag anser att det är en mindre risk att skada/pressa en ettåring, än vad det är att det går åt pipan med en två eller treåring, som ska köras in, eller lära sig något.
Både när det gäller det fysiska och det mentala.

Är man lugn och flera stycken som hjälps åt med en ettåring som hanteras riktigt, är det både lättare och mindre riskfyllt att hantera nyfikna ettåringar, de är formbara på ett positivt sätt, mentalt. De behöver vänja sig när de är som mest mottagliga (innan de blir allt för stora/ starka och sturska,) då detta ökar på skaderisken samt olycksrisken får både människa och häst.

Detta går också hand i hand med det fysiska, de måste få möjlighet att träna inför sin uppgift, stärka ben, muskler och skelett, och "programmera cellerna" för rätt uppgifter, för att klara av sin uppgift längre fram i livet.

En väl förberedd ettåring, klarar en bra grund träning och uppträning, och med lite hopp klaffar det lagom till att köra premie. Därefter kan det ibland hända att tvååringar är extremt valpiga och inte mogna för större uppgifter på mycket länge.
En bra tränare vet vilka som är mogna, och vilka som behöver mer tid.

Det som jag också skulle vilja påstå är att det emellertid kommer ut treåringar till start, som med lite tur klarar kval, men som inte är väl föreberedda för uppgiften, och då skadar sig eller"går sönder". Då har man troligtvis slarvat med steg A och B, och gått för fort fram för sent, om ni hänger med :idea:
Jag skulle inte heller utsätta mig eller häst om den var över 2½ närmare 3. Det har hänt att vi fått in 1½åringar i nov-dec. Det är redan då otroligt jobbigare och risken för skada på häst,människa OCH utrustning skulle jag påstå är över 100%
gulan

Är helt övertygad att det enbart finns två orsaker till att lära en häst sånt.

1. man vill imponera på andra människor

2. man har ett stort kontrollbehov

Och när jag går in på profilen så blir jag inte ens förvånad..:devil:

AM

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 110
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka