Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mycket händer under de här månaderna. Jag tycker hästarna kan ändra kroppar nästan från vecka till vecka. Hästar som körs är förändringen helt enorm under aug-Dec. Det gäller även hästar som inte tränas eller är inkörda. Är de redan i gott hull efter allt gott sommargräs, så kan de lägga på sig bra mycket på bara några veckor. (man avmaskar, börjar stödfodra med hö och ev kraftfoder osv)Nja...vi har köpt en hel del ettåringar på auktion i okt som inte varit inkörda och det har gått bra varje gång...men såklart är det lättare om man börjar tidigare under förutsättning att hästen är mottaglig...
Du har PM. Släng lite gammalt skit är du snällHmmm ja, vi köpte en ettåring förra året som var KRAFTIG och ca 162 i manken i okt...nu är han 165 ..han vart lite bakrädd men nu är det inga problem....tur att han är snäll
Du har PM. Släng lite gammalt skit är du snäll
gulan
Jag köpte ju en ettåring sent på hösten, eller snarare pappa och där fick vi börja från noll med att bara gå i grimma, vi körde in henne på våren sen, hade inget bra ställe att köra in på på grund av all snö, men hon var kanonsnäll förutom att hon nån enstaka gång fick för sig att hoppa åt sdan över dikena, men dte hade hon nog gjort oavsett inkörningstid.
Jag vill ju köra in dem innan betena om möjligt, det ger så mkt.
Har inte stött på nån som inte tycker det är spännande, förutom nån enstaka som lagt sig eller surat på annat sätt, men där har det funnits bakomliggande problem.
Satt och bläddrade lite bland annonserna på Blocket och hittar rubriken "Inkörd ettårig travhingst". I annonsen mycket lite ytterligare info, står om härstamning samt att han är inkörd och igång.
Jag kan inget om trav, men kan en ettåring verkligen vara inkörd (och dessutom "igång")? Är det inte väldigt tidigt??
Nyfiken på hur det fungerar i "travvärlden". Hos mig i "ridhästvärlden" är en ettåring mycket ung och inte alls färdig för träning (utöver hantering och liknande).
Du menar att ridhästar inte skulle palla att bli inkörda vid 1½ år körda lätt fram till 3 då inridningen tar vid?Travhästar är ju avlade för att mogna tidigare än ridhästar, samma med fullblod som man sitter in på hösten som ettåringar.
Travhästar är ju avlade för att mogna tidigare än ridhästar, samma med fullblod som man sitter in på hösten som ettåringar.
kl
Men jag anser att det är stor skilnad på hästar som individer hur utvecklade det är i huvet.. jag tycker iofs aldrig att en ettåring är mogen för att gå ut och köras i några km som ettåring.. bara det att tas från flocken, tvingas gå först och möta alla "farliga" ting i världen tycker jag är för mkt för en ettåring.. lugna promenader då man leder hästen är liksom okej om man har ett bra förhållande, och träna hemma, i hagen eller i paddocken är också okej, men att tvinga ut en häst med kärror å allt.. de tar emot min filisofi iaf..
lika som att rida in ett halvblod för treårstestet på några månader!
Du ska absolut köra in dem vid 1. Jag tror inte alls på det där att de utvecklas senare. Allt beror på vad man gör med en häst. Körs den in som ett åring och får väl avvägd träning så ställer kroppen in sig och utvecklas utefter hur den tränas.KL
Jag har lite funderingar i samma banor faktiskt Vi har haft både rid och travhästar under många år. Ridhästarna (och travarna) rids in vid 2½-3års ålder och travarna körs in vid 1-1½ år.
Men hur göra med ponnyrackarna? Jag anser att det är bra att vänja vid lätt ansträngning tidigt och ser bara fördelar med att ha ponnyerna inkörda. Men de utvecklas ju långsammare än varmbloden. Kan man köra in även ponnyerna vid ett års ålder eller bör man vänta till två?
Mvh JV