När körs travare in?

Sv: När körs travare in?

Nja...vi har köpt en hel del ettåringar på auktion i okt som inte varit inkörda och det har gått bra varje gång...men såklart är det lättare om man börjar tidigare under förutsättning att hästen är mottaglig...

Nja...vi har köpt en hel del ettåringar på auktion i okt som inte varit inkörda och det har gått bra varje gång...men såklart är det lättare om man börjar tidigare under förutsättning att hästen är mottaglig...
Mycket händer under de här månaderna. Jag tycker hästarna kan ändra kroppar nästan från vecka till vecka. Hästar som körs är förändringen helt enorm under aug-Dec. Det gäller även hästar som inte tränas eller är inkörda. Är de redan i gott hull efter allt gott sommargräs, så kan de lägga på sig bra mycket på bara några veckor. (man avmaskar, börjar stödfodra med hö och ev kraftfoder osv)
En unghäst kan lägga på sig massor från okt till nov,dec tex. Allt beror som du säger på vad för typ av häst det är. Men ju starkare de är ju tokigare kan det bli.
Vi har ju ochså fått in ohanterade hästar i nov och allt gått enligt boken, sen kommer en i nov, som knäcker en och annan skalm, har sönder selar och sig själv i munnen+givit en och annan skalle på några hästskötare:D och på köpet blivit lite bakrädd:grin:.
Jag vill allra helst sätta dem för vagn i maj-juni och köra igång gullefjunen i augusti.
gulan

Hmmm :) ja, vi köpte en ettåring förra året som var KRAFTIG och ca 162 i manken i okt...nu är han 165 ..han vart lite bakrädd men nu är det inga problem....tur att han är snäll :)

Hmmm :) ja, vi köpte en ettåring förra året som var KRAFTIG och ca 162 i manken i okt...nu är han 165 ..han vart lite bakrädd men nu är det inga problem....tur att han är snäll :)
Du har PM. Släng lite gammalt skit är du snäll
gulan

Jag har alltid gjort som ni gör, alltså vagn på ett par gånger innan betet.
Där jag är nu, tömkör de bara före betet och lägger väldigt mycket tid på det.

Har faktiskt inte märkt någon större skillnad när det handlar om hur "lätta" de är att sätta i vagn.

Vet även de som kör regelbundet under betet, testade det ett år och båda de är väldigt sköra, sen om det beror på att de kördes, känner jag inte att jag har tillräckligt med underlag för att utala mig om.

Jag köpte ju en ettåring sent på hösten, eller snarare pappa och där fick vi börja från noll med att bara gå i grimma, vi körde in henne på våren sen, hade inget bra ställe att köra in på på grund av all snö, men hon var kanonsnäll förutom att hon nån enstaka gång fick för sig att hoppa åt sdan över dikena, men dte hade hon nog gjort oavsett inkörningstid.
Jag vill ju köra in dem innan betena om möjligt, det ger så mkt.
Har inte stött på nån som inte tycker det är spännande, förutom nån enstaka som lagt sig eller surat på annat sätt, men där har det funnits bakomliggande problem.

Jag köpte ju en ettåring sent på hösten, eller snarare pappa och där fick vi börja från noll med att bara gå i grimma, vi körde in henne på våren sen, hade inget bra ställe att köra in på på grund av all snö, men hon var kanonsnäll förutom att hon nån enstaka gång fick för sig att hoppa åt sdan över dikena, men dte hade hon nog gjort oavsett inkörningstid.
Jag vill ju köra in dem innan betena om möjligt, det ger så mkt.
Har inte stött på nån som inte tycker det är spännande, förutom nån enstaka som lagt sig eller surat på annat sätt, men där har det funnits bakomliggande problem.

Det är självklart ingen omöjlighet att köra in sent, men visst är det skönt att ha det klart? Fördelarna är många, och som jag ser det olycksrisken mindre, för jag får hellre en ettåring på mina tår, än en skodd tvååring ;)

En sak till som blir problem när man tar dem sent, är att man oftast upptäcker eventuella dolda problem hästen har fysiskt, först under arbetet. Då blir påföljden att man måste börja om igen efter åtgärd eller längre rehabilitering, men då finns ännu tid kvar att komma igen och återuppta arbetet inom rimlig tid.

Vi köpte en ettåring i slutet av december för några år sedan, dvs nybliven tvååring omgående..:p Hon skulle vara välhanterad och "bara" att köra in. Efter att hon fick tillgång till näringsriktig mat, växte hon i rekordfart, något vi inte kunde stoppa, och visade sig vara så sned i bäckenet att hon inte kunde lyfta bakhovarna, ens med träning, samt även förkortade bakbensmuskler. (Detta är en lång historia som jag kortar ner...)

Detta hade troligen upptäckts om hon verkligen var välhanterad och verkad som ettåring, men inte ens vet upptäckte snedheten när vi besiktigade och hänvisade att hon hade svårt att lyfta just för att hon var så ohanterad och "tjurig", men rekommenderade senare slakt omgående, för att hästen aldrig skulle kunna användas, när hon väl vuxit klart. Det är inte säkert att hon hade blivit bra heller om det upptäckts tidigt, då orsaken fortfarande bara är spekulationer, men jämför vi med den tvååring vi har idag som också har problem av andra slag (dock inkörd och gått med vagn ett 20-tal ggr som ettåring) har vet stora förhoppningar om henne, och tycker att vi inte ska ge upp.

Dåligt köp av oss givetvis, att vara så blåögda men vi köpte även ett föl samtidigt, och hon fick omgående verkning där det upptäcktes en dålig hovkvalité som gick att påverka i positiv riktning eftersom det upptäcktes så tidigt. Hon fick också näringsriktig mat och blommade ut, fast på ett bättre och jämnar plan. Hon har klarat premie och kval och är nu startklar, står i proffsträning. (Också den enda kusen från den uppfödaren som kommit ut till start. :angel: )

Senast ändrad:

Satt och bläddrade lite bland annonserna på Blocket och hittar rubriken "Inkörd ettårig travhingst". I annonsen mycket lite ytterligare info, står om härstamning samt att han är inkörd och igång.

Jag kan inget om trav, men kan en ettåring verkligen vara inkörd (och dessutom "igång")? Är det inte väldigt tidigt??

Nyfiken på hur det fungerar i "travvärlden". Hos mig i "ridhästvärlden" är en ettåring mycket ung och inte alls färdig för träning (utöver hantering och liknande).

Vi kör in våra travare när dom är 1 -1.5 år

Travhästar är ju avlade för att mogna tidigare än ridhästar, samma med fullblod som man sitter in på hösten som ettåringar.

Travhästar är ju avlade för att mogna tidigare än ridhästar, samma med fullblod som man sitter in på hösten som ettåringar.
Du menar att ridhästar inte skulle palla att bli inkörda vid 1½ år körda lätt fram till 3 då inridningen tar vid?
gulan

Är inte det där en myt? Vad jag blivit tillsagd om så är det ingen som helst skillnad på varmblodiga travhästens resp. varmblodiga ridhästens mognadsgrad.

kl

Men jag anser att det är stor skilnad på hästar som individer hur utvecklade det är i huvet.. jag tycker iofs aldrig att en ettåring är mogen för att gå ut och köras i några km som ettåring.. bara det att tas från flocken, tvingas gå först och möta alla "farliga" ting i världen tycker jag är för mkt för en ettåring.. lugna promenader då man leder hästen är liksom okej om man har ett bra förhållande, och träna hemma, i hagen eller i paddocken är också okej, men att tvinga ut en häst med kärror å allt.. de tar emot min filisofi iaf..

lika som att rida in ett halvblod för treårstestet på några månader!

Vaddå tvinga? Alla hästägare "tvingar" sina hästar till saker hela dagarna. "Tvingar" dom att gå kvar i hagen med hjälp av el tex......:angel:

...ja , och tvingar islänningarna att forslas till Sverige och bli fostrade från att vara vilda i många år innan...:crazy:

Ja iom att vi använder oss av hästen så "tvingar" vi den till samarbete.
Och vi ställer höga krav på den. Den ska orka, vara hållbar och positiv.

Men generellt sett så rör väl unghästar (och många äldre också...) sig alldeles för lite?

Hur många har stora kuperade hagar där flocken rör sig kontinuerligt större delen av dygnet?
Ganska få.

KL

Jag har lite funderingar i samma banor faktiskt :) Vi har haft både rid och travhästar under många år. Ridhästarna (och travarna) rids in vid 2½-3års ålder och travarna körs in vid 1-1½ år.
Men hur göra med ponnyrackarna? Jag anser att det är bra att vänja vid lätt ansträngning tidigt och ser bara fördelar med att ha ponnyerna inkörda. Men de utvecklas ju långsammare än varmbloden. Kan man köra in även ponnyerna vid ett års ålder eller bör man vänta till två?

Mvh JV

KL

Jag har lite funderingar i samma banor faktiskt :) Vi har haft både rid och travhästar under många år. Ridhästarna (och travarna) rids in vid 2½-3års ålder och travarna körs in vid 1-1½ år.
Men hur göra med ponnyrackarna? Jag anser att det är bra att vänja vid lätt ansträngning tidigt och ser bara fördelar med att ha ponnyerna inkörda. Men de utvecklas ju långsammare än varmbloden. Kan man köra in även ponnyerna vid ett års ålder eller bör man vänta till två?

Mvh JV
Du ska absolut köra in dem vid 1. Jag tror inte alls på det där att de utvecklas senare. Allt beror på vad man gör med en häst. Körs den in som ett åring och får väl avvägd träning så ställer kroppen in sig och utvecklas utefter hur den tränas.
Att köra in en häst vid 1 år och sedan köra den 3-5 dagar i veckan (i trav hela tiden, på bra underlag. Ej dra tungt) i 10-20 minuter gör den till en hållbar, vältränad OCH trevlig individ.
gulan

En kompis till mig har en massa travponnies, både shettisar o russ och dom körs in som ettåringar..och det går kanonbra för dom...

+ gulan

Tack för era synpunkter! Ska fundera lite på hur jag ska göra med årets fölunge men det lutar åt att hon ska tömköras lite försiktigt under våren och sättas i vagn några ggr nästa höst för att sedan "tränas" i vagn våren som 2-åring. En liten kompromiss som följer mitt motto "Skynda långsamt" :)

Det är alltså "ridponnyer" av olika raser det handlar om, inte ponnytravare för att förtydliga lite.

Mvh JV

KL

Jag tycker att det är lite synd att det blir ett "alla mot en" klimat här när en person ifrågasätter och framför allt, framhåller att han (?) är av en annan uppfattning om vad som är bra för hästen. Fakta är ju att vi alla har tagit ett djur och gjort om det till ett djur som används för någon form av brukande av oss. Hästar lever ju inte självmant i hagar och boxar och vare sig rids eller körs utan allt vi gör är ju i grunden onaturligt för dem förstås. Och då måste man ju rimligen följa sitt eget huvud (samt förstås lagar och övriga regler) när man bestämmer vad som är bra för just den egna hästen.

Ändå håller jag ju med travfolket, min häst är inkörd som fyraåring (det var då jag köpte honom) och jag hade gärna sett att han körts in avsevärt tidigare. Jag tror att det hjälper hästen att mogna om man på ett försiktigt och klokt sätt kör in hästen i unga år. Jag tror också att det stabiliserar kroppen på hästen och vänjer den lite sakta vid belastning. Om jag någonsin skaffar mig en unghäst så skall den köras in som ung, när jag bedömer att den är mogen för inkörning och i ett tempo som passar hästen och mig. Sedan är det mindre väsentligt om det är som ettåring eller som ett och ett halvtåring... när det passar helt enkelt. Just därför att min erfarenhet är att det är bra för hästen att bli inkörd tidigt.

En unghäst går ju ofta ut på turer i skogen tillsammans med en äldre häst i min värld också. Till en början med den äldre hästen framför, om den rids eller körs eller promeneras med är mindre väsentligt men jag tycker att det känns bra att ha med en äldre trygg häst som kan visa den unge vad som är farligt och vad som bara är läskigt men helt ofarligt. Att ta den unga hästen på "släp" bakom när man kör en äldre, eller rent av tömköra en äldre häst med en fölunge vid sidan tror jag också rätt mycket på. För en ung häst är det naturligt att lära av de äldre och det kan ju vi utnyttja och skapar då en trygg inlärning för den unga individen.

Att börja köra med en äldre häst med som trygghet innebär dock att man får rätt höga krav på att ha tillgång till hjälpsamma människor... och det låter sig ju inte alltid lösas praktiskt. Då får man ju bedöma utifrån vad det är för häst man kör in om det funkar utan eller om man får vänta till dess att man kan ta hjälp.

Så ser jag på det. Det är mina tankar. Rätt eller fel? Tja... det lär det ju inte finnas någon som kan säga säkert. Men det är min erfarenhet, min uppfattning...

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 110
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ja precis som rubriken lyder så har jag svårt att hitta motivationen till att bara rida i skogen för motions skull. Har fram tills ett...
Svar
9
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka