När köra in?

Ireland

Trådstartare
Jag har en jättefin welshkille på 2 år som jag hade tänkt köra in innan han rids in (han kommer givetvis inte ridas in förrän nästa sommar).
Men när kan man börja med tömkörning och inkörning?
Vet ju att tidig "träning" är bra för att stärka hästen i framtiden, men när är det lagom att sätta dem i lite arbete?

Sv: När köra in?

Tömköra tycker jag man kan börja med redan innan de fyller ett. Det gäller ju bara att göra det lagom mycket/länge, och gärna göra uppehåll när de är i sina värsta växtperioder.

Vad gäller inkörning är jag nybörjare, så där vågar inte jag råda till något. Men på inkörningskursen jag deltar i nu i vinter finns en nordsvensk som var 8 månader vid kursens start. Och jag har haft med min tvååring några gånger också när min treåring var skadad, och det har varit jättenyttigt för henne.

På Flyinge fick vi köra in hästar när de blivit 2, alltså precis i början på vårterminen. Sedan vilade de tills det var dags för inridning...
Så att vänja din kille vid allt och t.o.m. sätt en vagn efter kan du göra redan nu! Sen kan du ju hålla på med tömkörning och så tills han blir lite äldre så du kan börja köra honom mer "på riktigt" :)

Tömköra kan du börja med när hästen är 1-1½ år.Beroende på individ.
Inkörning kan man börja med vid 2-2½ års åldern.Beroende på individ.
Tänk att skynda långsamt!

Hej, du har ju guldläga då du bor i norra skåne, där har du åsbo och åstorp som hjälper nya kuskar och hästar med allt du behöver. Ta kontakt med dem, de kanske har någon inkörningsträning nu.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: MJLee
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård