När köra in shettis?

Ramona

Trådstartare
Jag kan ingenting om shettisar, men jag är bra på häst överlag. Däremot lärde jag mig när jag var liten att man skulle rida och köra in shettisar lite senare än andra hästar eftersom de mognar sent. Stämmer detta eller är det en gammalmodig myt?

Varför jag frågar är för att min bästa kompis har en shettis som snart är 3 år. Han är tränsvan och väldigt snäll i alla lägen. Barnen har suttit på honom, men man kan väl inte säga att han är inriden på riktigt.

Nu har barnen tolkat bakom i pulka och det har gått superfint. Han är trygg och vet vad han ska göra.

Min fråga är nu ifall det är för tidigt att köra in honom på riktigt och sätta honom framför en släde? Jag har en korgsläde som jag själv drar utan problem på snön, så för en shettis torde det inte vara några problem med vikten. Men är han tillräckligt utvecklad?

Ett halvblod eller en storhäst hade jag inte tvekat med. Men en shettis? Han är ju samtidigt enligt mina mått mätt väldigt liten. ;)

Sv: När köra in shettis?

Har ingen egen erfarenhet, men hade vänner som körde ponnytrav när jag var liten.
Vill minnas att de gick travlöp från de att de var 2,5-3 år, inkörda 6 månader innan ca. Nun är det ju i och för sig "alltid" så att löphästar börjar tidigare än vad "vanliga" rid och körhästar för hobby brukar. Men tror nog att om man börjar när de är 3 och inte går på så hårt så lär det knappast skada hästen. däremot ridning (riktig inridning) kanske man ska vänta tills den är 4-4,5 år.

Körningen kan man ju börja med tidigare än själva ridningen.

Så att köra in honom och köra lättare turer ser jag inga problem med.

Körde in mina som 2,5 åringar. Det var inga problem med dem.
Man ska dock tänka på att köra korta turer det första året. En shettis kommer inte lika långt på 25 min som ett halvblod och det är en lagom stund att köra den första tiden tycker jag. Så jag fokuserade mer på tiden än hur lång rundan var alltså.

Jag körde in min som tvååring. Tömkörde först ett par veckor så att kommandon satt som det skulle och började sen försiktigt med väldigt korta turer i vagn om ca tio minuter, ett par-tre ggr i veckan på plan mark och ökade på eftersom. Det fick ta sin tid, minst ca sex-sju månader innan vi körde någon längre tur.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?