När köra in och vilken sele?

charmant

Trådstartare
Hej alla körnings vänner.helt ny på denna sida men då jag skaffat mig en ung friser så vill jag gärna köra in henne.
Jag körde mkt när jag gick hästskötar utbildningen och har även kört trav men så här hemma är jag helt grön:crazy:
Nu funderar jag på vid vilken ålder man kan börja tömköra in och sedan sätta vagn ungefär?Och finns det någon sele som inte är allt för dyr som är bra att "börja"med?Tacksa mför alla svar jag kan få.

Sv: När köra in och vilken sele?

Jag tycker att du kan börja med en bröst sele och tömköra i. Trivs du med travsele så ha det i stället om den passar bra på din häst. Tömköra kan du börja med vid 8-12 mån. ålder. Men bara på "lek" nivå i början. När hästen är runt 18 mån så kan man börja lite mer på allvar tycker´jag. Man kan ställa lite mer kvar på dom då.
Selar hittar du på bla. hastnet.se

Travarna körs in vid 1 års ålder, så det är nog lättare att göra det tidigt. Tömköra är också lämpligt att göra tidigt, kanske inte de mest avancerade övningarna, men så att man har sytbarhet och start o stopp genom tömmen innan man fortsätter.

Lill tjejen är 18 månader,jag har bara haft henne en månad men nu känns det som om hon kommit till ro med nytt stall,nya kompisar osv.La min tömkörningsgjord på henne i dag utan problem.vad bra då vet jag att jag kan fortsätta som vi gör...som sagt..på leknivå.

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 736
Senast: MayGrace
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 870
Senast: Hedinn
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?