När kontakta hingststation?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare föl2005
  • Startdatum Startdatum
F

föl2005

I år ska jag betäcka mitt halvbl. sto för första gången. Hon har haft föl tidigare men inte i min ägo. Jag är helt novis vad gäller allt med betäckning, föl osv så det ska bli väldigt spännande.

En praktisk fråga är när ska man kontakta hingststationen? Stoet har ännu i år inte visat några regelbundna brunster så jag har ingen aning om när man kan betäcka henne (vill betäcka första gången i maj).
Behöver man kontakta hingstägaren innan det är dags att beställa sperma?

Kom med lite tips och råd till en amatör snälla :bow:
Finns det några bra böcker om avel och föl som man kan läsa in sig på?

/uppfödaramatören :D

Jag rekommenderar boken "Att bli med föl" det tycker jag helt klart är den bästa. Finns även en som heter "Hästavel" som är helt ok.

Om stoet ska till stationen där hingsten står tycker jag att du kan ringa redan nu och förvarna att under lämplig brunst i april/maj kommer du, då kan du passa på att fråga vad ex stoet bör ha med sig om du behöver tänka på något särskillt ex avmaskning eller dyl.

Ska stoet till en seminstation och du ska ha skick sperma så tycker jag åtminstione att du ska förvarna stationen, de kan ju ha massa ston så det bli ont om plats. Kontakta hingsthållaren några veckor innan så denne vet, de brukar inte vara problem om det nu inte är en väldigt poppis hingst.
Förra året kontaktade jag hingsthållaren ca 2 veckor innan och kollade om de hade någon gräns för hur många ston, det hade de och som tur vad hann jag få med mitt sto, sådant är bra att ta redan på innan!

Ett annat tips!
Ha gärna en back up hingst ifall något skulle hända ex: att hon inte tar sig eller att hingsten blir fullbokad eller sjuk eller liknande. Det kan lätt bli lite panik om du måste byta hingst i sista sekunden :)

Vad är det för stam på stoet och vilken/vilka hingstar har du funderat emellan?

Lycka till!

Hej!
Eftersom mitt sto har fölat innan vet jag ganska precis när det är dags att åka eftersom jag betäcker på 30 dagars brunsten. Ca en vecka innan beräknad brunst ringer jag hingsthållaren/stationsägare och vi kommer gemensamt överens om när det är lämpligast att komma, då kan man passa på att informera varandra lite, såsom stoets tidigare semineringar, problem etc, samt att också stationsägaren informerar om deras rutiner, semineringsdagar, veterinärbesök etc..
Jag har aldrig behövt kontakta hingsthållaren själv, allt sånt sköts av stationen. Förra året kom jag till en ny station efter några års uppehåll, eller ny och ny, han har tidigare enbart sysslat med varmblod och var en mycket erfaren seminör och stationshållare. Visst hade jag lite huvudbry om han verkligen kunde det här med halvblod och alla dessa hingstar, men han och hans fru hade stenkoll på vad som gällde för olika hingstar, kanonstation som jag mer än gärna återvänder till.
Jag brukar ringa ca varannan dag för att höra om hon kommit i brunst ägg etc etc, men hör efter hur de vill ha det med telefonsamtal, om man kan ringa vissa tider... Sedan ringer de dig bara när det är dags att hämta hem damen.

Lycka till!!
Hälsningar Nina

Jag var själv novis som du förra året och jag gjorde så att jag kontaktade hingststationen i god tid- sa att jag skulle komma i t ex maj men att jag kom dit några dagar för tidigt. Tyckte att det var svårt att hålla reda på hennes brunster och dessutom hade jag ingen transport vilket gjorde att jag inte kunde åka PRECIS då jag ville.

Detta kostade kanske några hundralappar extra (hon kom 4-5 dgr för tidigt) men det var det nästan värt. Hon fick chans att "bo in sig" på hingststationen, lugna ner sig och komma till ro där innan själva betäckningen. Vill man inte ha sitt sto boendes på hingststationen är det väl lite klurigare då får man tempa, kolla slemhinnor och räkna dagar mellan brunster...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar