När kommunikationen i stallet ej funkar

F

fjordinghanna

Hur gör ni för att hålla sams istallet, då menar jag inte hur ni undviker bråk, jag menar hur ni kommer överens om mockningar o fodringar?

Det känns som vi i "vårt" stall har det hopplöst! det är mina föräldrar som äger stallet och det är jag, min mamma och en tjej till som har häst där! Varken morsan eller tjejen bryr sig särskilt om foderstater eller utrustning till stallet o hästarna. Just nu är det jag som får skriva foderstater o sedan skriver jag om på boxskyltarna + en tydlig lapp om vad hästarna ska äta, men mamma o tjejen tror att hästarna inte behöver regelbundna tider till mat och de slarvar med vägning av hösilage o tar fel skopor o fel kraftfoder ofta ! jag försöker berätta hur hästarna ska ha det men då säger de att de inte orkar höra eller att jag är makt människa! skulle vilja att de kunde kolla lite på buke o läsa lite böcker om hästskötsel o fodring!

Sv: När kommunikationen i stallet ej funkar

Kan inte var och en göra iordning mat till sin egen häst?! Väga upp höet till de olika fodringaran och lägga kraft i hinkar så är det bara att ge. Vill du då vara noggrann till din häst så är du det. Är ju trots allt upp till var och en hur man vill sköta sin häst...

eftersom alla vi istallet delar upp veckans dagar ex jag mockar o fodrar måndagar (alla hästar), o den andra tjejen ex tisdagar alla boxar o fodringar. så blir det att andra fodrar åt ens egen häst o mockar osv! alla kan inte alla dagar exempelvis har tjejen haft influensa nu några dagar o jag också så då blir det mamma som får göra allt (men det får hon givetvis kompensation för). Så min häst som är högdräktig tycker jag det är rätt viktigt att hon får foder efter beräkningarna.. Men visst det finns ju fördelar med att vi delar på allt, man kan åka på semester mm

svårt!
vi har kollektiv stall och där blandar man sin egen hästs foder för kommande dag, så det förutsätter att man är där och gör det, eller att man har nån man kan lita på som gör det åt en. Själv delar jag med en annan tjej i stallet som också har sin häst där, för ingen av oss vill ha medryttare, så vi tar 2 dagar åt varandra, i utbyte mot att man då själv får 2 dagar ledigt, då ingår mockning, foder och tillsyn såklart, men vi kan lita på varann till 200% så det är super.

det går ju nästan inte att lösa om inte alla är seriösa och framför allt har respekt för ANDRAS önskemål om sina hästar. att de skiter i sin egen är ju en sak. gör du foderstat även åt den andra tjejens häst????
din mamma måste du ju kunna få att fatta att hon ska följa foderstaten tycker jag. kräv ett ordentligt vuxen snack med henne.
ang den andra tjejen: tja... är hon inhyrd hos er? då är det bara för henne att gilla läget tycker jag och respektera att följa dina direktiv runt hur dina hästar ska skötas. annars får det bli konsekvenser och du får säga att du inte kan ställa upp på systemet med att ta hela dagar åt henne, då får ni gå tillbaks till ett varje dag schema med olika turer för fodring, utsläpp, intag osv....

nu har vi ju inga inhyrningar längre i vårat stall men iaf så gör hästägaren i ordning foder och hö åt sina egna hästar sedan så hjälps vi åt med fodringar..

är det ett alternativ att du pytsar upp/mäter upp fodret för kommande dag du inte själv är där?

du kan ju pytsa upp även betforen om de sen bara häller vatten på?
och höet i ikea påsar osv! ????

Jag tom bor på ett stallkollektiv, så vi är ju tvungna och ha med varandra att göra med allt. Så för oss är nyckelordet respekt. Har person A sagt att hennes häst SKA ha röda täcket på natten. Så sätter man på på det röda täcket, även om person A aldrig skulle märka om man aldrig bytte från det blåa, tex. Vi alla här har respekt för andras önskemål osv, trots att vi kan tycka väldigt olika om saker och ting..

SannaV skrev:
Jag tom bor på ett stallkollektiv, så vi är ju tvungna och ha med varandra att göra med allt. Så för oss är nyckelordet respekt. Har person A sagt att hennes häst SKA ha röda täcket på natten. Så sätter man på på det röda täcket, även om person A aldrig skulle märka om man aldrig bytte från det blåa, tex. Vi alla här har respekt för andras önskemål osv, trots att vi kan tycka väldigt olika om saker och ting..

:bow: :bow: så är det!
samma med ALLT när det gäller kollektiv skötsel. har vi en regel som säger utsläpp mellan 8 och 9.00 så är det det som gäller. även om inte en käft dykt upp 9.00 och du kunde skriva en fabricerad utsläpps tid på tavlan om du ville det.
ärlighet = respekt är ett måste! annars faller hela systemet.

tack..jo jag kan nog göra iordning foder till min häst dagen innan. jo jag gör foderstater åt tjejens häst också, för att hon själv bett mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Måste bara skriva av mig, så att jag slipper gå runt och slösa energi på det... Jag har blivit anklagad för att stjäla i stallet...
2
Svar
25
· Visningar
5 483
Senast: Praefatio
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Ekonomi & Juridik Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel: Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat