När kommer hingstkatalogen för 2008 ut?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 290
Sv: När kommer hingstkatalogen för 2008 ut?

Förra året kom den i slutet på mars om jag inte minns fel.
Den kom ut senare än tidigare för att man ville få med de nygodkända hingstarna också. Bruksprovet är väl i början på mars om jag nu har hjärncellerna vakna så här tidigt på morgonen
:angel:

Förra året kom den i slutet på mars om jag inte minns fel.
Men i slutet på mars borde man ju redan ha bestämt hingst tycker jag. Jag vill inte vara ute i sista stund och leta för att sedan upptäcka att hingsten jag ville betäcka med redan är uppbokad.

Åh, det svenska systemet är så jobbigt!! Hela alltet borde rationaliseras och effektiviseras. Men jag är nog inte tillräckligt insatt för att ens försöka mig på det hela i teorin ens.

Redan i början av mars börjar ASVH publicera vilka hingstar som löst licens.

Jag håller med om att katalogen kom för sent i år och tycker att det var bättre när den kom dagarna innan bruksprovet.

Hingstkatalogen borde komma ut i januari tycker jag. De första stona betäcks ju i februari någon gång. Mars-april är ju säsongen igång!!

Njae, de flesta stationer öppnar ju någon gång mellan 15mars och 15 april.
De två jag använt mig av har öppnat båda två 1 april.
Fullblod och travare betäcks tidigare ja men de använder ju sig inte av hingstar godkända i ASVH så för deras del kvittar det ju när katalogen kommer.

För halvblods folk är det inte så viktigt att fölen kommer så tidigt och då betäcker de flesta i den senare delen på april och under maj.
Så har jag uppfattat det när jag varit på stationerna - det är mest ston där under den tiden.

Håller med. Tycker att säsongen börjar komma igång i april och pågår för fullt i maj.

Däremot vill jag gärna att katalogen kommer utså tidigt som möjligt så att man vet vilka hingstar som är tillgängliga under säsongen så att man kan planera sitt hingstval. Själv fick jag höra i februari att hingsten jag tänkt använda bara stod på AI och FAI (inte TAI som jag ville ha) och hade bestämt mitt nya val bara en vecka innan mitt sto åkte till stationen i mitten av maj.

Har för mig att hingsttåget varit första tisdagen i mars de senaste två åren.

När Flyinge har sin visning har jag inte koll på, tror att det är typ en månad senare.

vilken bra tråd:banana:

Då ska man komma ihåg alla datum då.... :eek:
påminn gärna när det börjar närma sig bruksprov, hingsttåget etc.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Fordon Golf kombi 1,9 TDI 2008 Bakluckan går inte att stänga, jo den går att fälla ner, men låsklykan vill inte låsa. Låsklykan är i öppet...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: movi
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka