när kommer hingstigheten?

Cornelia

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter här på Buke? När börjar en unghingst visa riktigt hingstbeteende? Förstår ju att det är individuellt, men har funderat över när det brukar inträda.

Sv: när kommer hingstigheten?

Det är helt och hållet individuellt, det går inte att säga generellt. Min erefarenhet av de två hingstar jag har ägt är att den ena började som 4-åring och den andra, den jag har nu, redan är "fullfjädrad" hingst vid 1½ års ålder. Andras hingstar som jag har jobbat med har börjat att visa hingstbetéende från cirka 7-8 månader till 3-4 år.

Det är ju väldigt olika. Känner 2 helsyskon och den äldre utav dem blev aldrig riktigt hingstig innan han kastrerades vid 2 års ålder medan lillebror var hingstig redan vid 5-6 månader. Då växte de upp i samma miljö med samma flock och har samma föräldrar... Vet faktisk inte alls va det beror på.

Vad har ni för erfarenheter här på Buke? När börjar en unghingst visa riktigt hingstbeteende? Förstår ju att det är individuellt, men har funderat över när det brukar inträda.
Mycket beror på omgivningen. Finns det en hingst eller ibland räcker det med en valack som är hög i rang kan en annan hingst helt låta bli att visa sig som hingst. Så man kan bli lurad och tro att den inte alls är hingstig. Om sedan någon av dem flyttar kan det slå till med en gång och man har en fullfjädrad hingst full av hormoner att försöka hantera.

Som exempel här hemma hos oss går alltid unghingstarna ihop med minst en äldre manlig häst. Som kan vara både hingst eller en valack. Så länge de då fungerar i sin flock visar de flesta noll hingstbeteende, annat än att leker. Men om en unghingst säljs kan det ibland vara en mycket hingstig liten häst redan när den lastas av på det nya stället. Kommer den tillbaka så kan de på kort tid i sin gamla flock åter tappa allt bli en mycket snäll liten kille som inte alls tittat på ston utan bara leker med de andra.

Som sagt, det är ju högst individuellt, men min erfarenhet är samma som Gisburnes: Ungefär runt fyra. Mitt senaste inridningsprojekt, som pågick först under en sommar och sedan hade uppehåll över höst och vinter för att återkomma till våren, var en jäkla ängel att rida in den sommaren som treåring. Det var bara att sitta upp och rida iväg, bokstavligt talat. När jag fick tillbaka honom som nästan-fyraåring så hade han gått från ängel till hingstjävel :devil: Det var ett roligt projekt att få honom trevlig igen men otroligt segdraget. Han ifrågasatte precis exakt allt.

det värsta jag varit med om var en som var hingstig som 2 månaders fölunge, han försökte tom betäcka sin mamma. Annars vid ett ett och ett halvt till tre år. men det är individuellt och beror som sagt tidigare på miljön runt omkring.

Hahaha, ja det är som du säger det kommer helt olika... jag har haft hingstar i olika åldrar och alla har blivit hingstiga olika gamla.. den vi har nu är mycket hingstig...men egentligen är han nog ouppfostrad för han bara går på bakbenen eller slår med huvudet när man tar tag i honom...men det är inte för han är elak utan han vill ha kul och ser oss som sina lekkamrater ,vilket inte går så bra för oss--- :idea:Mitt tips till er som har en hingst, behandla honom som en häst och uppfostra honom som det också. Tro inte han kan behandlas som en kattunge som liten. :devil:De är farliga om de inte får rätt uppfostran. mvh:M

Min erfarenhet säger runt 3-4år ... men det är väldigt individuellt. Vi har en hingst som är 6år och börjar bli hingstig nu... medan vi hade en åring som var hingstig.

Unghästen jag har nu knipsades för en månad sedan, ungefär.
Då var han precis 2 år & innan det var han inte hingstig alls. :)
Däremot hjälpte jag till med en hingst innan som var tvärtemot vad han var i den åldern, väldigt hingstig...
Annars tycker jag väl enligt mina erfarenheter att jag oftast sett det komma runt 3-4 års ålder!

Tidigare hingstar har vi inte märkt av då de kastrerats vid 2 års ålder.
Min nuvaranade valack sparade jag som hingst tills efter treårstestet och då hade han börjat försvara sitt sto (som gick i hagen bredvid) mot andra valacker och det genom att rusa i galopp genom hela hagen för att sedan spränga staketet (som var elektrifierat) och gå till anfall mot den stackars valacken som haft modet att lukta lite på stoet över staketet...

Jisses tänkte jag och då 3-årstestet inte blev någon 10-poängare i snitt så fick det bli kastration. :)

Så jag skulle säga våren det år de fyller tre. :)

Samma erfarenhet angående åldern för mig. Helt olika!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 717
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar