När? Kolla könet??

memma

Trådstartare
Jag e ju i vecka 7 (i morron går jag in i v 7) inte ringt MVC i nu men har nog möjlighet o göra det på fredag.

Men jag e nyfiken på hur tidigt man kan kolla vad det blir, tjej/ kille??
Sambon e bombsäker på kille, jag hade blivit glad om det var en tjej, men nåt säger mig att det är en kille...min magkänsla....;)

Men iaf när kan man ta reda på det?? Så man vet HUR länge till man ska vara nyfiken (OM nu allt går vägen, finns ju nåna veckor kvar innan man e på det lite mer säkra)

Sv: När? Kolla könet??

Vi fick reda på det vid rutin UL i v 19 (v 18 enligt UL och v 19 enligt mig :D). Det är dock inte alla BM som vill säga även om de ser. Det är heller ingenting som är helt säkert. Vill man vara helt säker får man nog gå på köns-ul (som väl är 3d UL?) och det görs senare. Eller så får man helt enkelt vänta tills ungen kommer ut!

Jag var helt säker på att det är en tjej i min mage från första början, vilket rutin UL med största sannolikhet också bekräftade. Jag tror på den där magkänslan! Jag hade dock blivit precis lika glad om jag fick reda på att det var en liten pojk!

//Julia

haha jag med, kommer nog begära att få byta BM isf... har lite farhågor om vilken jag får... bor på hyfsat liten ort där jag känner 2 av 4 BM. den ena av dem skulle jag inte klara av har spelat en del konserter ihop med hennes barn och hela den familjen är snorkig av sig och anser sig för fin för andra.. skulle inte tåla ha henne som BM:devil::devil:

Det tror jag inte.

Man har oftast inte samma BM vid UL som man har vid övriga kontroller. Många MVC har inte de resurserna så det är vanligt att man får åka till något sjukhus för att göra UL (jag gjorde det dock på ett annat MVC än det jag går på för vanliga kontroller). Det framgår tydligt i infon inför rutin UL att det inte ska ses som ett tillfälle att ta reda på kön. Vissa BM tycker det känns okej att berätta, andra inte.

//Julia

Här i stan berättar de inte. Anledningen vet jag faktiskt inte. Men om man vill veta könet får man åka till Gbg.

men om man vill veta är väl BM skyldig o berätta??:bump:

Nej, det är hon inte.

Dels är det inte alltid man kan se det säkert, dels kanske man inte har som policy att berätta.

När jag gjorde ultraljud på mina barn på 90-talet fick jag veta att de aldrig berättar könet ens om de ser det. Det kan förstås vara ändrat nu. Och jag såg ju det själv, bägge gångerna :)

men om man vill veta är väl BM skyldig o berätta??:bump:

Nej det är hon inte.

UL är en medicinsk undersökning för att se att fostret är friskt. Vissa sjukhus har som policy att inte säga alls. Andra får säga om de råkat se könet vid UL men BM får inte leta efter barnets kön.

Vid mitt UL så gjorde hon först undersökningen, gled sen runt och tog några bilder och frågade sen om vi ville veta något mer. Jag var bombsäker på att hon såg vad de var i magen men jag var osäker på om jag ville veta eller inte så jag sa nej. För vill jag veta ska de vara tydligt och med ett 3D UL i så fall så man verkligen ser.

Men jag har för mig att man får ett 100% korrekt svar om man gör fostervattenprov. Då tar de nått test och får fram könet och de tror jag man gör runt v.14.

Vi var till Tittut Ultraljudsklinik i Sthlm när jag var i v28 och fick då veta att vi väntade en liten Maja :love:

Vet inte hur tidigt de kan se..

här där jag bor har man samma BM fram till förlossning då alla kontroller görs här men vi får sen åka 6mil när det väl är dags :confused:

Det var en BM som tog hand om mig på MVC och alla besök där.
Det var en annan BM som utförde UL.
De var en tredje BM som var med mig under förlossningen.

BM under förlossningen hade jag dock träffat innan när vi var där på studiebesök.

Jag läste att det var ändrat...dvs om barnmorskan/läkaren genom ultraljudet vet vilket kön barnet har och säger att denne ser/vet, så får barnmorskan/läkaren inte förvägra den informationen. En patient har rätt till all information som framkommer vid en undersökning. Men så länge BM inte yppar något så får man inte veta.

Precis, men de får inte leta efter könet, men har de "råkat" se vad det är, och de får säga. Så ska de göra de. Jag har för mig att i papprena jag fick med kallelsen stod det att de inte gör någon könsbestämelse vid rutin UL och *bla bla bla* men jag vet många som fått veta ändå när de varit där.

När vi gjorde första ultraljudet i v 18 sa BM att dom inte säger vilket kön det är på barnet.

Men på ultraljudet i v 36 så fick vi veta att det var en pojke, det var då överläkaren på förlossningen som gjorde det ultraljudet och han letade faktiskt reda på könet åt oss.

Jag vet inte om det berodde på att det var så pass långt gånget då eller vad det var som gjorde att han kollade efter könet.

Men jag har för mig att man får ett 100% korrekt svar om man gör fostervattenprov. Då tar de nått test och får fram könet och de tror jag man gör runt v.14.
Fostervattensprov tas för att kolla ifall barnet bär på några (specifika) genetiska defekter. Där ser de även vilket kön barnet har och man kan själv välja ifall man vill veta detta eller inte (svaret finns i ett förseglat kuvert).
MEN inte ens detta är 100%-igt faktiskt, för det kan ha smugit sig med DNA från mamman i provet - har jag fått förklarat för mig.

(har inte vetat könet på någon av mina 3, trots fvp på de två sista)

Vi fick reda på att det blev en pojke på vårt vanliga UL i v19 och vi fråga snällt barnmorskan att om hon såg det så ville vi gärna veta. Hon hade redan sett det och berättade och visade. Det var inga diskussioner.

Hade vi inte fått reda på det så hade vi köpt ett privat könsultraljud. Det finns på Emma ultraljudsklinik i Malmö tex.

Det var väl nån här på forumet som rätt nyligen fick barn och där UL hade visat fel ? Men sen gjordes ett tillväxt UL och då blev det rätt.

Personligen tycker jag att det är helt onödigt att ta reda på kön. Det finns i min värld INGEN som helst anledning. Och om det då dessutom visar sig att UL har fel....

frågade distriktsköterskan idag, (min handledare) hon säger att vill man få reda på könet så ska man inte bli nekad, även om en del gör det. men att UL främst är för fosterdiagnostiken, inte för "att titta på bebis" som hon uttryckte det.

Liknande trådar

Hundhälsa Igår eftermiddag hämtade sambon och jag hunden som vi brukar vara hundvakter åt till och från när dens ägare är iväg på jobb. Ägaren har...
2
Svar
27
· Visningar
4 736
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 521
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II