När kastrera till hösten?

lakrits

Trådstartare
Kan man kastrera i augusti eller är det för varmt för det?
Med tanke på infektioner osv.?
När kan man ta dom till hösten som tidigast?

Han är nu 1 år och 2 månader och går fortfarande som hingst men av olika anledningar skulle jag ev behöva ta hem honom i augusti och ev. finns det bara tillgång till en hage då .....där det går ston.
 
Sv: När kastrera till hösten?

Enligt djursjukhuset i Strömsholm är bästa tiden att kastrera mitten av september-mitten av maj. De anser att man bör undvika sommaren pga värme och flugor.

Du kan säkert kastrera i augusti, men jag skulle inte göra det pga infektionsrisken.
 
Sv: När kastrera till hösten?

Skulle inte kastrera innan slutet av augusti efter rötmånaden tidigast.
 
Sv: När kastrera till hösten?

Man bör undvika att kastrerera hingstar under rötmånaden/rötmånaderna. Traditionellt brukar man ju då mena augusti, men i södra Sverige tycker jag kanske att man får räkna även september dit, med tanke på hur varmt det brukar vara på "hösten". Det är bättre att kastrerera nu än under den perioden, bäst är förstås att vänta till hösten blir kall och klar, då avtar riskerna för komplikationer avsevärt.

En nykastrerad hingst bör ej gå tillsammans med ston. Dels är han faktiskt betäckningsduglig ytterligare ett par veckor och kan alltså bli pappa, dels är det större infektionsrisk för såväl ex-hingst som sto om de håller på att jufsa med öppna sår i området. Men det var väl det du försöker undvika om jag förstår dig rätt!:idea:
 
Sv: När kastrera till hösten?

Jag kommer förmodligen att kastrera min hingst till hösten, men tänkte nog vänta tills oktober/november när värmen lagt sig lite.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
795
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: Freazer
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp