När kan man släppa ut fölet?

A

akir

Har ingen som helst erfarenhet av det här med småttingföl så nu undrar jag hur ni gör med utevistelser för era?
Har kompisar som föder upp varmblod och deras föl står inne i stallet de första dagarna om det inte är fullständig sommarvärme. Nu är det ju inte det här utan bara runt 10 grader ute och sol och blåst så ska jag då lämna stoet och fölet i stallet några dar eller..?? Stoet vill ut.. :confused:

Ta iaf ut stoet och longera henne eller släpp i hage ca 10 minuter ett par ggr dag. Så blir hon orolig och drar ihop sig snabbare.
Vet inte hur andra gör och min fölis har ju inte kommit ännu... :p
Men så länge det inte är nederbörd så kommer dom att få vara ute korta stunder.
Är ju fortfarande kallt i backen här ännu, så den måste ju in och vila.

Jo henne har jag försökt vara ute med ett par gånger.... :crazy:Det var intressant, min vanligtvis så lätthanterliga häst var som en buffel blandad med en ångvält.. Hon bara gick rakt över en om man inte aktade sig, skulle in till fölet direkt.

Näe, säkert inte... Men jag hade faktiskt ett föl för 10 år sen men det stoet brydde sig inte ett dugg om att man tog ut henne från fölet hon var lika nöjd för det... Hon var nog kanske ingen vidare mamma heller för hon sparkade ut 4 tänder på sin lille.... :crazy:

Jag har varit ganska snabb med att plocka ut ston och föl. :)
Några timmar första dagen och sedan ökat på.
De två första var iofs födda i juni, så det var ganska varmt. De fick gå ute dygnet runt rätt snabbt.

Ifjol fick jag föl i slutet av april, men gjorde likadant ändå. När fölet blev trött så la han sig i mammas hö och sov.
Var bara tvungen att ha dom inne ett helt dygn, en enda gång och då var det full snöstorm ute! :crazy:
När fölet var två veckor gammal fick de gå ute dygnet runt.

De två första fölen var araber och det tredje korsning hbl/kbl. :)

Mina föl som kom i mars och april är ute hela dagarna oavsett väder men kommer in på nätterna då vi har runt 0 grader och knappt bete. Fölet som kom i fredags morse får gå ut om det är soligt i hage och blir det regn (vilket det har varit i 2 dgr nu) så tar jag ut dem 15 min x flera tillfällen och låter fölisen springa omkring medan stoet betar i grimma och grimskaft.

Jag föder upp Vbl, men fölisarna åker allt ut första dan iaf om det inte skulle va ösregn förståss. Dom brukar lägga sej i mammas hö o vila, annars vet jag att många lägger ut en rejäl halmhög som fölen spontant söker sej till eftersom dom är vana att ligga i halmen inne.

Jag låter dock inte dom små vara ute på nätterna förrän det är så varmt i både luft och mark att dom kan ligga överallt i hagen. Självklart tar jag in dom om det börjar regna ordentligt, ett kortvarigt stilla sommarregn har ingen tagit skada av hittills iaf.

/Lori

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka