när kan man rida?

Sv: när kan man rida?

Man ska kunna just RIDA hästen. och inte ÅKA häst.
Man ska kunna arbeta hästen i en form som är optimal för just den hästen.

fast jag tycker man kan säga att man kan rida om man kan behärska hästen i de tre gångarterna.
för då kan man ju rida ut på egenhand å så...

Bara för att man åker runt på hästen i olika gångarter kan man inte rida i mitt tycke.
Vilken apa som helst kan klänga sig fast i galopp runt fyrkanten.

Tycker det finns olika svar te den frågan. Jag har två olika åsikter vad som gäller den.
Jag tycker att man kan RIDA när ngn kan hantera olika hästar. Allt från late skogsmullen te det pigga fullblodet som gärna stegra sig och försöker sticka iväg. Och kunna hantera dessa hästar på rätt sätt!
Sen tycker jag att man RIDA om man kan få en häst att arbeta i rätt form. Men då ska det vara en häst som är väldigt svår att få den att arbeta rätt. Få man då den att arbeta rätt, då tycker jag man kan rida. Man ser kanska fort när man se en ryttare som bara sitter och ÅKER.

Men jag blir mer impad av en ryttare som kan hantera en mkt svårriden häst än en ryttare som rider en lugn häst och få den att gå i rätt form mm. Men det är ju vad jag tycker.
Hoppas jag ni förstår vad jag menar då jag har lite svårt att förklara:D

För övrigt en väldigt intressant fråga:idea:

Kort sagt så beror ju svaret på hur man definierar ordet "rida". Är det att sitta på en häst utan någon som leder? Eller är det att rida piff och puff på tävlingsnivå?

Jag tycker en stor del av ridandet handlar om att inse sina egna begränsningar. Jag ser hellre en ryttare som avstår galoppen för att h*n känner att det överstiger hennes/hans förmåga än en som nödvändigtvis måste galoppera trots att det bara resulterar i en spänd häst som drar järnet.

KL

Man kan rida när man kan styra hästen i alla gångarter.
När man sen kan rida BRA är en annan fråga ;) Ska man hårddra gränsen tror jag inte att någon egentligen kan rida ordentligt längre. Ju duktigare man blir desto mindre kan man.. som Desmond sa (tror det var hansom sa det) ''Fråga någon som suttit på en häst några gånger, så säger han att 'jo, jag kan rida!', fråga honom igen efter ett år så blir nog svaret 'Tja..jo, en del iaf', om du sen frågar tio år senare igen så säger han antagligen 'Nej.. inte egentligen/det beror på' ...' :P

Enligt mitt tycke.

Man ska kunna hantera hästen i olika gångarter och i olika situationer som tex att hästen blir rädd, nervös mm.

Man ska rida på ett sätt som inte skadar hästen utan får den att bygga upp sej på ett korrekt sätt muskulärt. Eller hålla en välmusklad häst välmusklad.

Sen om man enbart i sitt liv endast vill vara skogsmulle eller rida svår dressyr har mindre betydlse!

Senast ändrad:

jag frågade min ridlärare en gång : när blir det lätt att rida? fick då till svar att ju mer man lär sig desto svårare blir det. så man blir nog aldrig fullärd.

Det beror på var och hur ridningen ska utföras.

Ridskola, eller på turridning under utbildad instruktörs överinseende på utbildad ridskole- eller turhäst

• Kunna kontrollera hästen i alla gångarter
  • Gasa
  • Bromsa
  • Starta
  • Stanna
  • Styra
  • Ställa
  • Böja
  • Ha uppsikt över andra ryttare
  • Rida lätt, helst på rätt sittben
  • Veta vilken galopp man rider hästen i
  • Klara ridbanans enklare ridvägar, fyrkantsspår, vända över ridbanan, volt, volt tillbaka, rätt upp, snett igenom, halvt igenom och serpentiner och liknande.

Privat, självständigt, utan överinseende av instruktör eller hästens ägare (om man nu inte äger hästen själv)...

Se ovan

PLUS, dessutom...

• Rida hästen i för hästen erforderlig och hälsosam form och veta VARFÖR man ska rida hästen i för hästen erforderlig och hälsosam form
  • Därför även klara av även gymnastiserande dressyrrörelser och veta om de är lösgörande eller samlande.
  • Även veta hästens och sina egna gränser och inte rida fortare än man klarar av, och inte prova rörelser man inte har gjort för instruktör, bara för att det ser häftigt ut och att hästens ägare klarar av att göra det på sin häst.

Jag är nog petig, men så här tänker jag.

När man börjar kunna påverka hästens form, takt och tempo. Då tycker jag att man är på väg att lära sig rida och inte baka åka häst.

Man kan rida när man kan styra hästen i alla gångarter.
När man sen kan rida BRA är en annan fråga ;) Ska man hårddra gränsen tror jag inte att någon egentligen kan rida ordentligt längre. Ju duktigare man blir desto mindre kan man.. som Desmond sa (tror det var hansom sa det) ''Fråga någon som suttit på en häst några gånger, så säger han att 'jo, jag kan rida!', fråga honom igen efter ett år så blir nog svaret 'Tja..jo, en del iaf', om du sen frågar tio år senare igen så säger han antagligen 'Nej.. inte egentligen/det beror på' ...' :P

Och jag, som ridit i mer än 35 år sammanlagt, kan inte rida alls.:crazy:
Det blir bara svårare och svårare och svårare......

Jag själv tycker att man ska kunna ha kontroll över hästen.
Rida den i alla gångarter.
Sen beror det ju helt på vad det nog äör för människa, finns mycket konstigt folk. :crazy:

Oj, svår fråga men intressant. Men jag tycker att man ska kunna RIDA, alltså inte bara sitta på hästen och följa med. Man ska helt enkelt kunna behärska hästen i alla gångarter. Då kan man säga att man rider! Dessutom tycker jag att man ska kunna sadla, tränsa och kunna enklare omvårdnad om hästen också. Det är ju inte bara att sitta upp och rida. /Marre

Min defintion på att kunna rida är i stort sett att man ska kunna klara av de flesta hästar i de flesta situationer.
Dvs att man kan få en "normal" häst att göra de saker den ska i "normala" situationer. Sen bör det gärna ske i en lämplig form och med god kontroll.
Sen kan man självklart vara bättre och sämre på allting.

Att man kan rida, innebär att man är säker på sig själv, inte livrädd och osäker, utan att man klarar av situtationer som t.ex rida ut, rida i paddock osv. Att man kan styra och klarar av hästens gångarter.

Sen finns det skillnad på en bra och en dålig ryttare:

En Bra ryttare: Förstår och kan avläsa hästens psyke, kapacitet och signaler för att få fram det bästa hos hästen.

En hyfsad ryttare:Kan avläsa hästens psyke, kapacitet och signaler och kan få den att gå ganska bra.

Ryttare som låter sig transporteras: Sådana som åker häst, som inte får hästen att anstränga sig och göra en extra insats, men heller inte gör någon skada.

En dålig ryttare: Kan inte avläsa hästens språk, som använder felaktiga eller grova hårda hjälper och eventuellt våld, som direkt förstör hästen. Kan inte heller se var hästens gränser går, utan kräver fär mycket av den.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
150
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
154
Senast: Jeps
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar