När kan man börja "normalfodra" fånghäst?

pinky

Trådstartare
Elvira fick fång under natten till söndagen, dock ett hyfsat lindrigt anfall om man nu ska se det från den ljusa sidan...:smirk:

Hon står nu på box, äter 2 påsar Finadyne/dag samt hö och mineraler, och har visat mindre och mindre smärta för varje dag som gått hittills (2,5 dagar). Hur lång boxvilan blir visar sig med tiden, ska prata med vet igen i slutet av veckan, men de blir nog knappast fråga om något dygnet-runtbete denna sommar...:(

Beroende på hur mycket gräs hon ev kan äta dagtid så småningom under denna sommar (om något alls...) kan jag behöva tillskottsfodra med lite lusern för att täcka upp det ganska proteinfattiga höet.

Men hur snart kan man tänkas våga börja med det?

Det är såklart inte bråttom, det är inte därför jag frågar, men jag vill inte att det ska bli höst och kanske t.o.m vinter innan jag börjar tillskottsfodra om jag kunnat börja tidigare, sas.;)

Ska såklart även diskutera detta med vet, men då hon ansåg att jag skulle ge "ett gammalt hö" drog jag faktiskt öronen lite åt mig i foderfrågan...:cool:

Sv: När kan man börja "normalfodra" fånghäst?

Min fick också fång i lördags.. ett lindrigt anfall. och jag undrar faktiskt detsamma som du. Har du stor häst el shettis? Jag fick rådet att först låta henne vara utan mat och bara ge foderjäst och pyttelite betfor (betfor har hon fått innan anfallet också, det är bara för att hon ska äta foderjästen) och finadyne, för att sen ge henne lite hö och öka. Jag släppte dock ut henne i hagen idag med en nyinköpt munkorg :) såå glad hon blev :devil: det finns inget att äta där men jag tar det säkra före det osäkra. Och den satt faktiskt på hela dagen :) hon kom ganska snart på hur den fungerade. Det första hon gjorde var att dricka vatten, sen gick hon och bökade en stund och var sur. Har ökat på högivan nu och ger henne lite proviva fruktdryck med.. Men jag har ingen erfarenhet av fång så jag känner mig så himla osäker på hur jag ska gå tillväga. Och hur länge man ska vänta innan hon ska vänjas på gräs igen (om hon nu ska det överhuvudtaget i sommar??)

Jag skulle absolut inte ge en fånghäst ett grässtrå samma år de drabbas. Mycket strikt diet, kontrollerad rörelse och probiotika skulle jag köra på.

Beror väl lite på varför/hur mycket de drabbats. Min häst fick fång förra våren, hon åt halm/hö och probotika i säkert 2 månader och var ute i liten, mjuk hage. I år har hon långsamt vants in på skogsbete. Ända sedan anfallet har hon fått probiotika varje dag, nu på våren 2 gånger per dag, och hon har gått ner i vikt (hon var överviktig innan anfallet - förmodligen tillsammans med hennes dåliga mage den största faktorn...)

Lycka till med fångisarna, det är en hemsk sjukdom :cry:

Glömde : Jag skulle vänta med tillskottsfoder tills finadynekuren är över. Då skulle jag försiktigt testa med lucern (jag rekommenderar VARMT även probimin/microbalans) och lååångsamt gå upp till en bra giva för den hästen, så att spec proteinbehovet är uppfyllt (hon kan ju gärna gå på mindre energi ett tag, om hon är tjock).

är det probimin/microbalans du ger el ger du något annat probiotika? Var köper man det? på apoteket? Jag har ju gett henne lite proviva fruktdryck.. är det bra att ge foderjäst då? håller på att bli nojjig av det här, hua!! kan tillägga att hon inte är tjock utan har alltid varit jättefin i hullet. Och jag har verkligen varit supernoga med att vänja in henne på gräs.. vet inte riktigt varför hon fick det och hon var inte jättedålig heller, lite stel i gången och om jag fick till det rätt hade hon 47 i puls.men inga andra symtom..

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en häst med förstörd mage pga felaktig kost hos tidigare ägare, så jag märker tydligt om det hjälper eller inte med probiotika (hon blir svälld och gasig utan den, inte extremt men så att det märks iallafall).

Jag började med probimin när hon fick fång, det köpte jag på kliniken. Numer använder jag microbalans eftersom det var enklare att få tag på, finns i hästsportbutiker, och den hjälpte precis lika bra.

Alla hästar mår bättre av att få probiotika vid stressiga situationer, foderbyten etc. och jag ger det då till båda hästarna. Att den fångbenägna får året runt är för att hennes mage blir så märkbart bättre.

Din häst måste ju inte ha fått det av foderbytet, men för att vara säker skulle jag prova ge henne microbalans eller så ett tag nu i början, samt vid invänjning av nytt foder.

Vågar inte uttala mig om foderjäst och proviva, jag är inte tillräckligt insatt och vill inte säga fel :) Men dåligt har jag svårt att tro att det är iaf!

Min 7 åriga shettis fick fång i torsdags. Vet kom på fredag och han skulle ha en påse med Finadyne per dag i fyra dagar. Aldrig haft fånghäst förr ......men det kändes som denna lilla späda tonåriga vet var ute på sin första arbetsdag som vet. Hon tittade på honom och sa...........ja..........vad kan detta vara??? Då sa jag...kan det vara fång?? Då sa hon Jaaaaaaaaaaaaa!!!! fång är det nog!! Hon kolla ej puls eller värme. Talade inte om för mig att skor ska av och hovar specialverkas eller hur jag ska göra framledes.......... Tur man är driftig nog att söka egen kunskap......... Så snälla ni! Vad har ni fått för råd och framförallt!!! Skall jag inte ge mer Finadyne?? Hästen har ju ont!! (har fenylbutason liggande hemma från korna).............

Du måste ju kontakta veterinär igen. Dock är det ofta så att finylbutason har bättre effekt än finadyne på fånghäst mot smärtan. Det är dock individuellt.
Jag hoppas att du tagit hästen från betet och till boxvila med mjukt strö.
Fång tar tid.

Släpp inte ut hästen i hagen när den äter smärtlindring. Det kan förvärra skadan i hovarna.

Har oxå en liten shettis som fick sitt första fånganfall för 3 veckor sedan. Hon fick finadyn 1 påse i 5 dagar och sedan efter det har hon vidare behandlats med metacam.

Hon har haft boxvila sedan dess på torv i tjockt lager. Det bästa är egentligen sand som underlag så de själv kan reglera hur de vill stå med hoven. Men hur lätt är det att hämta med sand och fylla hela boxen med...;)

Sen har alla andra råd gått isär om vad man ska fodra dom med osv. MEN jag delar med mig av min erfarenhet. Jag jagade tag i ett fjolårshö, som hon fick äta MEN detta hjälpte inte hon blev inte bättre alls. Så nu äter hon halm blandat med LITE hö mest för att höja smaken lite, sen får hon lite lite betfor (bara några flingor typ) som jag blandar i ca:10gram bakjäst i.
Och detta fungerar bra på henne, varma hovar och puls har försvunnit och hon går mkt bättre än innan. Detta ska jag fortsätta med iallafall tills jag har varit och röngtat henne imorgon på klinik. Veterinären misstänker en rotation i höger fram ivarjefall och vi måste se hur det verkligen ser ut.

Så vi får se vad röngten visar och därefter ta beslut om fortsatt behandling eller de evigt gröna ängarna.

Jag hoppas alla ni andra kommer klara era små hästar, jag får "vår" dom imorgon kl.13... *Nervös som attans*

*kl*
Jag kan berätta om min fånghäst och hennes år nu, jag tyckte själv det var skönt att höra andras historier när min häst hade fått fång ...

Hon är en nordsvensk och hon fick fång runt midsommar förra året. Ett kraftigt anfall, och vi gav henne butta 2 påsar om dagen och stallade in henne på box (spån) och hon fick endast halm och mineraler de första dagarna. När det akuta var över åkte vi till klinik och röntgade, och det konstaterades 9 och 10 graders rotation fram (det är MYCKET!). Hon var överviktig och hade inte släppts på bete än - hon fick fång av grässtråna i vinterhagen.
Hon har alltid haft en gasig och instabil mage, pga. felakig utfodring hos förra ägaren (för lite grovfoder och för mycket äpplen etc).

Veterinären beordrade mer boxvila, 4-5 kg halm/dag och lite hö som under en vecka skulle uppgå till 2 kg. Förutom detta skulle hon ha butta, lite betfor, olja och mineraler. Dessutom skulle vi ge henne probiotika i form av probimin morgon och kväll. I början fick hon 2 mått per gång, och efter ca 2 veckor gick vi ner till 1 mått morgon och kväll. Buttan slutade vi med ungefär här.

Dessutom hittade vi en väldigt duktig hovis med fångerfarenhet, som gav henne beslag och var ute var 4e vecka.
Efter ca 5-6 veckor på box fick hon gå ut i liten sandhage (mjukt underlag!) på dagarna, och höt/halmen ökades långsamt. Fortfarande probimin morgon och kväll. Vi hade återbesök på kliniken och allt såg jättebra ut, veterinären förstod knappt att hon nästan dömt ut henne första besöket.

Efter 2 månader gick hon ute dygnet runt i sandhage och fick typ fri tillgång på halm, ca 5 kg hö och sitt probimin. Hon började ungefär nu att skrittas. Hovis tog hand om henne var fjärde vecka fortfarande.

Under vintern höjdes hennes fodergiva lååångsamt, hon äter bara hö, betfor, mineraler, probimin/microbalans och sojaprotein (för att hennes proteinbehov skulle vara uppfyllt). Viktigt med analyserat hö och att alla behov är uppfyllda, men hon har hållts ner på energin för att hon skall tappa vikt.
Hon sattes igång långsamt, och var i februari ungefär tillbaka i normalkondition som hon hade innan. Nu har hon normla skointervall och till betet har hon släppts på magert skogsbete. Hon får probiotika varje dag och vi känner självklart efter värme/puls i hovarna. Hon har gått ner massor i vikt och väger nu precis som hon ska, och hon är glad och pigg och vi har inte sett återfallstendenser. Senaste skoningen togs de sista trasiga lamellerna bort :banana:

Jag vågar inte ropa hej förrän iallafall sommaren är över, men än så länge är hon en frisk och lycklig häst. Och jag är tacksam varje dag.

Jag tror att det viktigaste är att inte ha bråttom. Det är bättre att de får lite lite mat i ett par veckor än att de får fång gång på gång.

Hoppas alla hästarna som nämnts här friskar på sig.

KL

Jag har lyckats hålla min shettis fångfri i år. Läst allt jag kunde om fången, både här på Buke o ute på nätet.
Jag har gett honom 1/4 bakjäst per dag, varje dag blandat med uppblött betfor o lusernhack o mineraler o linfröolja.
Det har funkat vad jag kan se. Springer o brallar loss i hagen o ha sig.

Men sedan såg jag ett nytt fullfoder, som jag blev väldigt intresserad av! Nämligen ett spannmålsFRITT foder :eek: Ska vara bra för alla slags hästar bland annat fånghästar, konvalescenter, promenadhästar, avelsston, unghästar o tävlingshästar.

Jag har ju, som jag skrivit tidigare, slutat fodra mina hästar med spannmål ÄVEN travmärren med fölungen (fölungen äter lite av mammans mat).
Hon verkar må bra av att äta 'naturligt foder' o shettisen har mått mycket bättre sedan dess. Jag vet inte om det beror på bakjästen o betforn eller om han fått en "ny" foderstat som INTE innehåller spannmål alls.

PM:a mig om ni är intresserade av att veta om detta nya fullfoder.

Har hästen aldrig haft fång innan så bör det gå att rehabilitera den även om den har fått hovbensrotation.
Det är tid och god omvårdnad med täta verkningar som behövs för att återställa rotation.
Många fånghästar avlivas i onödan enligt Owe wattle, fångforskare men han säger också att man väger in hur mycket tid och arbete ägaren är villig att satsa.

Fång tar tid att läka, kanske ett år vid rotation då det måste växa bort.

Har oxå en liten shettis som fick sitt första fånganfall för 3 veckor sedan. Hon fick finadyn 1 påse i 5 dagar och sedan efter det har hon vidare behandlats med metacam.

Hon har haft boxvila sedan dess på torv i tjockt lager. Det bästa är egentligen sand som underlag så de själv kan reglera hur de vill stå med hoven. Men hur lätt är det att hämta med sand och fylla hela boxen med...;)

Sen har alla andra råd gått isär om vad man ska fodra dom med osv. MEN jag delar med mig av min erfarenhet. Jag jagade tag i ett fjolårshö, som hon fick äta MEN detta hjälpte inte hon blev inte bättre alls. Så nu äter hon halm blandat med LITE hö mest för att höja smaken lite, sen får hon lite lite betfor (bara några flingor typ) som jag blandar i ca:10gram bakjäst i.
Och detta fungerar bra på henne, varma hovar och puls har försvunnit och hon går mkt bättre än innan. Detta ska jag fortsätta med iallafall tills jag har varit och röngtat henne imorgon på klinik. Veterinären misstänker en rotation i höger fram ivarjefall och vi måste se hur det verkligen ser ut.

Så vi får se vad röngten visar och därefter ta beslut om fortsatt behandling eller de evigt gröna ängarna.

Jag hoppas alla ni andra kommer klara era små hästar, jag får "vår" dom imorgon kl.13... *Nervös som attans*

Nu har vi kommit hem igen från veterinären!

Stina har idag varit iväg på klinik, hon fick lugnande och sen röngtades hon. Det visade 1 grads rotation vilket inte är mkt alls!!! *Superbra* Så hon fångverkades igen och sen sattes en speciell kil på framhovarna.
Hon får lov att gå ut i gräsfri hage några timmar om dagen, så underbart för henne!!
Så det blir återbesök om 4 veckor och sen är det bara halm och hö som gäller i foderväg. Men vi får se hur det går, vi tar en dag i taget och hoppas på det bästa.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 034
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka