När kan jag släppa ut katterna?

Sv: När kan jag släppa ut katterna?

Fast det där stämmer ju inte. Katter lever i kubik, inte kvadrat. Det finns ju mycket större faror ute än inne. Kattungar är dessutom väldigt anpassningsbara. Det är mer vi mäniskor som lägger stor vikt vid utegång. Kattungar bryr sig inte.

Jag ser inga problem med att ha utekatt- så länge man bor lämpligt. Ett villaområde tex är INTE lämpligt. Vissa gårdar är inte lämpliga, medans vissa är den absolut perfekta miljön för att faktiskt ha utekatt.

TS: Bilder, bilder ;)

Man tycker olika. :)
Och vi väljer att utsätta oss för faror varända dag, trots att vi känner till dem. Livskvalite är det viktigaste vi har att värna om.

Jag tycker dock inte att vi låter denna tråd bli en till sådan diskussion. :)

Vänta tills katterna har blivit hemmastadda hos dig och med dig, tycker jag. Hade inte släppt ut dem förrän vid 5-6 månaders ålder i alla fall.

Våra kisseungar som vi fick hemma (olycka :angel: ) fick vara ute med mamma när de var 3 månader. Jag vet inte om det var för tidigt egentligen, men eftersom de bara hade bott hos oss och hade morsan med sig så släppte vi ut dem några gånger.

Jag tycker att du ska vänta till våren,med att släppa ut dem ,med tanke på kylan och mörkret ,som kommer nu.
Stor risk finns att katterna av olika skäl inte kommer hem på kvällen.(eller på dagen f.ö. )...
och hur kul är det att ha en lite kattunge ute då det är 20 grader kallt och snöstorm ! ! !
Nej,låt katterna ha vintern på sig att mogna mentalt och fysiskt-då är dom bättre rustade att gå ut.

jag skulle inte släppa ut dem öht.
Varför vill ni göra det, varför riskera att de blir överkörda, slåss o blir skadade av andra katter/djur?
Innekatter kan må minst lika bra som utekatter.
Jag släpper inte ut Celine heller, hon får bara vara på verandan som är ca 30 kvm. Det är otroligt många katter som blir överkörda eller försvinner på annat sätt. Dessutom kan hon råka i slagsmål mm och det räcker ju med ett jack i örat så är utställningkarriären slut för hennes del. Kanske egoistiskt av mej men jag vågar helt enkelt inte.:(

Tycker inte att det är ett dugg egoistiskt av dig :), jag gör samma sak. Vad är det för ras du har?

*kl*

Tänkte bara uppdatera och säga att igår kastrerades kattorna, blev vaccinerade och tatuerade. Allting på sin 6 månaders dag. Vi ska ju dit om 4 veckor igen och fylla på vaccinet, men när jag sa till dom att de skulle få gå ut om 12 dagar efter att stygnen tagits bort så gick de båda till kattluckan och ville ut nuuuu.

Vi har haft de ute vissa dagar när vi själva varit ute i trädgården och de har alltid hållit sig kring huset och kommer när jag skakat på deras matskål (lättlurade ;)), lina fungerade tyvärr inte då de fick panik av att bara se den. Dessutom så lyckades hundarna ta sig ut när vi hade det och båda for upp i ett träd fort som attan innan jag hann säga pip, så de var inte jättekul för varken de eller jag att bli uttrasslade ur ett grenigt äppelträd.

Släppte ut dem ur deras fångenskap nu efter operationen, de har fått vara i badrummet/bastun inatt, nära till kattlådan och lugn och ro, och de verkar inte ha några men alls. Stygnen ser jättefina ut, såren har inte gått upp, de fick lite blötmat nu och åt som vanligt, hade druckit mycket vatten inatt och ätit lite torrfoder. Yuffie har precis lagt sig ned i hundarnas korg bredvid gammelhunden och spinner järnet, så det känns verkligen som om kattorna har funnits en plats här hos oss nu. Supermysigt är det! :)

Här kommer två dåliga bilder på dem, tycker det är svårt att få bra bilder på våra hundar, men katter är tydligen ännu värre att få med på bild...

Ligger i huset som husse byggt:
dsc_0094_22820541.jpg

Gissa vilka som bestämmer i vårt hus... ;) (Ursäkta badrumsfärger, vi håller på att renovera ett 70-talshus just nu, har insett att antingen hade de tidigare ägarna ingen smak alls eller så var de grovt färgblinda...):
kisserules_22820565.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 195
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har precis fått hem en vuxen hankatt som vi troligen ska ta över då förra ägaren inte kan ha honom kvar. Detta är en stor, aktiv...
Svar
3
· Visningar
7 401
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama