När kan jag släppa ut katterna?

Lottch

Trådstartare
Har precis skaffat mina två första kattungar, eller, de är kring 4månader, så de är inte bebisar längra. Det har gått en vecka nu sedan vi var och hämtade sötungarna och de har varit i ett "safety-room", pga hundar, i 4 dagar och sen så fick de börja gå ut i hela huset.

Det har fungerat OK mellan hundarna och katterna, hundarna älskar dom, men vet inte riktigt hur de ska bete sig och är lite för ivriga. Vår lilla 14-veckorsvalp hanterar de dock mycket bättre än vår 4-åriga jaktlabbe... Surprise! :p Det har aldrig varit någon hotfull stämning, bara svansviftningar och pip, katterna har varit hur coola som helst när hundarna har nosat, Thunder har lagt sig på rygg och spunnit järnet, men stämningen är som sagt inte stabil än.

Jag ska sätta in en kattlucka idag, så min fråga är när jag kan släppa ut katterna utan att de försvinner? Ska jag ha de i koppel första dagen så att de håller sig runt huset och förstår vart "hemma" är, eller är det bara att släppa de vind för våg?

Det är som sagt mina första missar och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag och min sambo har dessutom på kort tid börjat avguda dessa underbara varelser, så jag är livrädd för att de ska springa bort. Hjälp!

Sv: När kan jag släppa ut katterna?

Det är ingen dum idé att vara ute med dem i början och att ha dem i sele kan hindra dem från att sticka iväg och komma vilse om de skulle bli skrämda. Sedan skulle jag personligen inte släppa katter lösa innan de blivit kastrerade. De kan ju bli könsmogna rätt så tidigt om man har otur.

Veterinären som min faster, som jag har fått kissarna av, hade pratat med en vet om att kastrera dom, men han vägrade att göra det innan de blivit 6 månader, stämmer det?

Phue, ska börja med sele och långlina på tomten vissa tider till en början då tills de blivit trygga och kastrerade. De har ett jättelyxigt katthus som min sambo byggt, där hundar, rävar etc inte kommer in, där de kan söka skydd ute också.

Det finns veterinärer som kastrerar tidigare än så.

Inte härikring. Båda mina (samt flera katter från samma katthem) kastrerades vid 4 mån.

Nä, visst, det är ju lite olika men generellt brukar man säga 6 mån, då är katten såpass "färdigutvecklad". Men sen är det ju också individuellt, en hankatt får man ju vänta tills båda kulorna kommit ner, så det kan ju skilja från katt till katt.

På dom flesta katterna är kulorna nere vid 12 v ålder. Sverige är bara lite gammalmodiga :)

Då är det min katt som är lite efter då :) Han är 4½ mån o har bara en kula nere, men den andra på väg...

ÄNNU viktigare är att du ID-märker katterna innan de får sätta tassen utomhus. Om de blir skrämda, rymmer ur linan, blir inlåsta någonstans där de nyfiket gått in och utforskat osv är det hemskt svårt att få hem dem igen om de inte är ID-märkta och registrerade hos kennelförbundet.
Tro mig, jag jobbar på ett katthem och vi har en pärm full med saknade bortsprungna katter som folk ringt om, 90% av dem är ej id-märkta och nästan inga icke id-märkta katter lyckas man hitta ägaren till... :(

Vänta du tills de är 6 mån och har kastrerats och id-märkts.
Det finns ingen anledning att ha små 4-månaders kattungar utomhus tycker jag, de har många många år på sig att vara ute sen. Dessutom har de inte fått in revirskänsla och "här är mitt hem"-känslan på så här kort tid, de är inte rejält inbodda hos dig.

Två månader inne går snabbt! Vi väntade tills han var ett år, med den enda kattunge jag köpt som liten och sedan fått bli utekatt.

Lycka till med dina nya vänner :)
Var rädd om dem!

Grejen är det att de har varit utekatter tills nunär jag for och hämtade de, så jag är rädd för att de ska bli uttråkade och inte trivas? Fast det kanske bara är jag som är nojjig, de verkar inte vantrivas. De äter som de ska, vill gosa och far runt som dårar när de leker med alla "leksaker" (läs: min hårsnodd, plastlocket till en brämhultsflaska, klädnypor :D ).

ID-märka, gör man det hos vet? Är det några vaccinationssprutor som katter ska ha också? Känner mig verkligen helt novis. :crazy:

ID-märkning gör man hos veterinären. Smidigast för utekatter är att tatuera samtidigt som man kastrerar.

De bör vaccineras mot kattpest och kattsnuva. Man ger 2 sprutor med 3-4 veckors intervall så det är bara att tuta och köra med vaccinationerna.

Ni måste ju inte släppa ut dom heller ;)

Men ni ska absolut vänta tills dom är kastrerade. 6månader är en gammal "regel" men i dagsläget vet vi att det spelar ingen roll om dom hunnit bli könsmogna eller inte. Men såklart är det ju mkt lättare om båda kulorna är nere på hanar iaf.

Det är helt klart bättre att ha dom inne lite längre än för kort tid. Då hinner dom vänja sig och bo in sig riktigt. Sele är även bra i början, det kan ni börja med när dom verkar hemmastadda. Man kan även ta med en transportbur ut dom första gångerna, så att dom har ngt att krypa in i om det blir lite för läskigt.

Alla är vi noviser ibland :)
Fast du verkar ju intresserad!

ID-märka kan man göra antingen genom en tatuering i örat eller ett chip innanför skinnet. Som utekatter är det dock bäst med tatuering tycker jag eftersom vanliga privatpersoner inte själva kan kolla om en katt har chip, men alla kan ju se efter om en tatuering finns.

ID-märkning görs hos veterinären samtidigt som de kastreras eftersom de behöver vara söva när man tatuerar dem. Dina katter får då en personlig kombination av siffror och bokstäver och sedan ska du vara noga med att skicka in anmälan till Svenska Kennelklubben (djursjukhusen fyller i en sådan blankett och ger dig) så att du står med i deras register. De tar då en engångsavgift på 125 kr om jag minns rätt. Då står du med på internet så om någon av dina katter kommer vilse och tex jag skulle hitta henne så kan jag kika i örat, knappa in tatueringens kombination av nr och bokstäver och få upp ditt namn och tf-nr på datorn.
Har man låtit tatuera dem men aldrig skickat in blanketten är det ju meningslöst, för då finns man inte med i registret.

Ett till tips är att ha katterna försäkrade.
Med en basförsäkring för veterinärvård kan du komma undan med runt 50 kr i månaden, då är katten skyddad för dyra veterinärkostnader som kan uppstå tex vid urinsten eller om de skadar sig när de är ute.

Vaccination görs årligen som med häst, å en grundvaccination först.
Kattpest är en grym sjukdom som när den drabbar ovaccinerade katter ofta leder till döden. Kattsnuva är inte lika dödligt men kan ge kroniska besvär och en lång sjukdomstid med feber, genomtäppta luftvägar och ibland lungbesvär.
Är de vaccinerade slår dessa sjukdomar mycket, mycket lindrigare, om de ens blir smittade.

Det du skriver om att kattungarna dina varit ute förr behöver du inte ta så mycket hänsyn till. De saknar inte utelivet när de är så här små, så du kan gott hålla dem inne tills de kastrerats och id-märkts utan att de mår dåligt utav det. Du tar snarare ett fint ansvar för dina djur! :bow:

Lycka till med di små nu! :love:
Det är väl en ljuvlig tid när de är små -glöm inte att ta massa foton för vips så är de vuxna!

Vi skaffade katt för ca 5 år sen, två killar. Då hade vi dem inne tills de blivit kastrerade och vaccinerade och allt det där, runt 6 månaders ålder. Vi tog istället ut dem i koppel och vande dem vid omgivningarna. Sen vågade vi släppa ut dem och var noga med att få in dem om de ville och på kvällen, vill jag minnas. Det funkade jättebra.

I sommar skaffade vi två nya kellingar och hade tänkt göra samma sak med dem, så just nu är de innekattor.

jag skulle inte släppa ut dem öht.
Varför vill ni göra det, varför riskera att de blir överkörda, slåss o blir skadade av andra katter/djur?
Innekatter kan må minst lika bra som utekatter.

jag skulle inte släppa ut dem öht.
Varför vill ni göra det, varför riskera att de blir överkörda, slåss o blir skadade av andra katter/djur?
Innekatter kan må minst lika bra som utekatter.

Det är en risk vi tar, men vi behöver ha katter ute. Vi har precis flyttat till en gård på landet som stått mer eller mindre obebott så mössen är ett stort problem. Då vi har hundar så kan vi inte spruta råttgift eller ha råttfällor överallt då de kan riskera att skada sig, det var därför vi skaffade katt. :)

Veronican, Sol och alla andra: Tack så jättemycket för svar!

Ska ta de till vet när de är 6 månader och id-märka, kastrera och vaccinera, sen får de vara inne tills nästa vaccinationstillfälle. Ska ringa Agria nu också och höra vad de har för försäkringsförslag.

Det är för övrigt två söta tjejer som vi har skaffat, ska gå och knäppa en bild så att ni får se underverken. De är inte helt döpta än, då jag och sambon slåss om vad de ska heta. :p

Jag har alltid varit med ute i början, eller iaf haft någorlunda koll inifrån. Nu vet jag inte hur du bor men jag bor i skogen och det finns en hel del katter och andra djur som skulle kunna vara ett hot för dem. Nu hade jag ju mammorna till mina ungar redan, så vår tomt var deras revir, varpå jag inte behövde oroa mig så mkt för andra katter. Men du som inte haft katt bör ha i bakhuvudet att er tomt kan tillhöra en annan katt och denne blir kanske ngt upprörd om han/hon ser att reviret inkräktas av dina ungkatter. :D

Sällan handlar det om livsfaror men katter utan erfarenhet löper en risk att råka ut för saker. Ffa ungar. Därför bör man ha lite koll till en början och låta dem gå ut på eget initiativ när de är redo. Mina ungar fick komma ut så fort de hade kapacitet att ta sig ner för tröskeln. De var dock så pass små att mammorna vaktade dem. På så sätt bekantade de sig med miljön och hittade gömställen innan de blev tvugna att börja utforska helt själva.

I början håller de sig i regel nära dörren. :D De går mellan olika gömställen inom en ganska liten radie och mest observerar och testar gränser. De går sällan långt så det behöver du nog inte vara orolig för. Viktigast är att du släpper in dem om du ser att de vill det så att de tar för vana att söka sig till dörren.

Du kan säkert låta dem komma ut redan. Jag hade inte haft dem i koppel och absolut inte gått "promenader". Deras revir ska ju helst bestå av området kring ert hem och gärna vara så litet som möjligt för er skull. Dessutom riskerar ni att korsa andra katters revir i onödan. Bättre att låta katten få skapa sitt eget revir med er ytterdörr som bas.

Jag tycker att du gör rätt val som låter dina katter gå ut. De mår i regel bäst av att få ströva fritt och ett hus är sällan tillräckligt stort nog för en katt.

Det finns en stor risk med att skaffa katt utan att ha möjlighet att låta dem vara ute. Man vet inte om katten kommer att må bra av ett sådant liv förrän man redan fäst sig och katter mår inte heller bra av förändringar såsom flyttar och omplaceringar.

Jag ser inga problem med att ha innekatt sålänge det är kattens val.

Lycka till med dina bebisar. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 195
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har precis fått hem en vuxen hankatt som vi troligen ska ta över då förra ägaren inte kan ha honom kvar. Detta är en stor, aktiv...
Svar
3
· Visningar
7 401
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama