När kan jag börja rida efter mitt kejsarsnitt??

A

Amor

Halloj
Fick barn för 4 veckor sedan, planerat kejsarsnitt. Jag är nu så himla sugen på att börja rida igen men vågar jag göra detta nu eller hur länge bör jag vänta??? Har hört att man bör vänta i alla fall 2 månader!!....stämmer det?? Jag känner mig bra och jag hade ju inte tänkt träna direkt, utan snarare skitta korta turer i skogen. Hur gjorde du?? har inte ridit på 5 månader nu varav min ena pålle inte på över 8 månader pga att han var skadad innan oxå....jag bara dör om jag inte får rida snart....hästarna bara står ju där och undrar varaför matte inte rider längre :cry:

Det bästa är nog att fråga din barnmorska eller läkare.
Men jag har oxå hört att man bör vänta minst två månader innan man börjar rida efter kjesarsnitt.
Det är ju en ganska stor bukoperation och det är dumt att chansa om något skulle gå fel.

// Anna

Jag satt upp och red lektion på dagen fem veckor efter mitt akuta kejsarsnitt. Vet inte om det var klokt eller ej, men jag har aldrig haft några men av det (det var för 22 år sedan).

Immer

BM på BB när jag fick akutsnitt (2 år sen) sa att visst kunde jag upp och skritta direkt det kändes ok. Man kan ju rida och så kan man RIDA om du förstår skillnaden liksom :D

Jag satt upp 6v efter, och skritt var ganska ok, trav lättridning sådär, provade att galoppera och det var ingen hit...

Jag har fött 2 barn (1 för snart 9år sedan och en för 1,5år sedan) med planerat kejsarsnitt.
Efter första barnet satt jag i sadeln inom 1 månad, men med den andra tog det längre tid pga att såret slets upp och blev infekterat.
Det jag kan ge dig som tips är att börja ta en promenad med hästen. Detta för att OM nått skulle hännda när du sitter på (hästen rycker till eller nått) så kan det slita till rejält inne i magen (har varit med om detta). När du känner att du orkar/klarat av att gå en bra bit i hästens tempo så kan du börja ta kortare skritt turer.
Men var noga med att KÄNNA hur du mår. Det tar länge för kroppen att återhämta sig till fullo efter ett snitt och vävnaderna inne läker lånsammare än på utsidan. Och utsätt dig inte för onödiga risker...
Ingen annan än du kan säga när du känner dig tillräckligt bra att rida igen, men som sagt ta det lungt och njut av ALLT, barnet är litet en så kort period och det är nu den behöver dig.
LYCKA TILL!

Tack snälla för era svar. Jag får väl helt enkelt lugna mig några veckor till, det är nog lika bra. Har förvisso varit ute och gått med ena kusen i över två veckor nu men jag har ju andra som rider oxå så jag får väl ge mig till tåls. Skall dock ringa och beställa tid på MVC i morgon och då även höra vad de tycker.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :banana: Det är tur jag har min underbara lilla tös!

Sv: När kan jag börja rida efter mitt kejsarsnitt??

Man rekomenderar ingen ridning före 8veckor. Du kan falla av och sabba hela såret. Inte kul. Själv var jag i sadeln efter 2veckor. Det är inget jag skulle göra idag. Jag lämnade b.b. redan dagen efter operationen. Det skulle jag heller inte göra idag. Du får ta och känna dig för heltenkelt. LYCKA TILL

För att hjälpa dig hålla dig lugn tänkte jag lämna ett bidrag:

min moster hade opererat blindtarmen. Hon tog det lugnt enligt läkarens rekommendationer och allt verkade bra. När stygnen tagits bort och kusten var klar, gick hon på långpromenad. På natten fick hon jätteont i såret, och det gick upp :eek: . Så jag tycker nog att du kan ta det lugnt...

Är snittad tre gånger ett katastrof o två planerade,
Risken för att få ärrbråck är ganska stor om man anstränger sig för mycket i början,
Men kroppen brukar tala om vad den vill, Det som gör ont är ju en varning.
Sedan så brukar det ju inträda andra problem :crazy: som "stör"
detsköna med ridningen... läckande bröst :o
Så pröva dig fram!
....... Kollade på datumet som du lagt in din tråd.....
Du kan nog Galloppa på!!! Bebisen är ju stor nu.. fniss, fniss :rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 503
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Gravid - 1år När har ni som gjort kejsarsnitt börjat rida igen? Jag gjorde ett planerat snitt för fyra veckor sedan och jag är så himla ridsugen...
Svar
6
· Visningar
1 918
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama