När jodopax?

M

Mtv

Igår när jag skulle sova kom jag att tänka på en sak, och i flera timmar låg jag sömnlös. Jag tänkte på jodopax (:rofl:) och funderade på:
När man ska använda jodopax?
Till vad? (sår förstår jag, men vilken storlek, och till vad mer)
Späder ni ut den?

Jag brukar bara ta lite bomull och natriumklorid till mina hästar, om de har tramat sig eller fått småsår. Jag har faktist hittills hållt mig borta från jodopax, flaskan är använd till en 1/4-del, som jag har haft i 5 år. Nu har jag börjat fundera...

Sv: När jodopax?

Jodopax bör faktiskt inte användas till sår, då det är vävnadsretande. Du gör helt rätt som använder vatten eller koksaltlösning.
Jodopax kan användas som desinficering av t.ex. instrument.

Jag använder jodopax till de flesta sår, det är baktierihävande och får såren att torka ut ock läka ihop bra. men vilket som funkar nog bra men var inte rädd för att använda jodopax, läs på flaskan så blir allt bra=)

Allvarligt, jag använder jodopax att tvätta hästen med i svag lösning. Har hänt att jag gjort ett omslag vid hovböld med hjälp av jodopax, eller för det mesta tvättar jag borstarna i en lösning av jodopax och vatten.
Jag använder inte jodopax på sår, där gäller tvål och vatten alternativt natriumklorid eller dyl.
Till sår använder jag en homepatisk lösning som heter Calendula Succus eller R93, helt outstandning och får det mest svårläkta att läka på kort tid.

Tack så hemskt mycket för alla svar:bow::bow::bow:

Ni verkar ha lite olika åsikter.. jag tror att jag förtsätter som jag gör med lite bättre samvete än innan:D. Tusen tack!

Olika svar får du alltid på ett sådant här forum, frågar du en veterinär så använder de ALDRIG jodopax på sår utan mer i rengörande syften. Te x instrument, rengöring av ett område innan ingrepp osv.

*KL*

Hade veterinären ute nu häromdan och han kollade bl.a. på ena hästen som hade lite regnskållor - det skulle i alla fall tvättas med jodopaxlösning och hållas torrt och soligt.

Antar att det är för att det är bakteriedödande? (regnskållor eller streptotrichos är en bakterieinfektion typ)

Jodopax kan användas för att rengöra infekterade sår. Även bra som våtvärmande vid lymfangit. Och att gurgla munnen med om man har problem med återkommande halsinfektioner. Också bra att (väl utspädd) använda som förhudsrens till hanhundar med katarr. Spola ur dränerade bölder med. Desinficera instrument och ytor med.

Olika koncentration till olika ändamål.

Bör inte användas i rena sår eller sår som håller på att läka eftersom sårläkningen störs. Detta gäller alltså inte om såret är infekterat - då är prio 1 att rengöra såret från patogena organismer och till det räcker inte NaCl eller tvål och vatten. Även andra desinficerande medel, väteperoxid, klorhexidin, inverkar negativt på cellnybildningen i samband med läkning.

Det var då ett evinnerligt tjat om jodopax, vissa verkar ha gjort det till sin livsuppgift att sprida budskapet att jodopax är farligt. Rätt använt är det alltså inte det!

Jodopax används absolut av veterinärer vid flera indikationer, dock inte vid rengöring av rena sår.

Men jag har ju alltid använt jodopax!!!!!!!!
Är hibiscrub ett bättre alternativ?
Fick det utskrivet av vet, i bakteriedödande syfte,(fick lymfangit)
till svår mugg.

Jag har hört att man inte ska använda jodopax och jag har hört att man ska använda jodopax! jag använder jodopax på shettisens hovar eftersom hon tyvärr har fått white line disease, använder på sår och som bakteriedödande medel på större sår mindre sår som är "rena" tvättar jag med ljummet vatten.

MVH Nina:)

Aha! Men om man vill döda ev bakterier, räcker väl inte koksalt?

Ok, men om såret är rent, så finns inget som man använder i förebyggande syfte då?
Jag är livrädd för att han ska få lymfangit igen!!!!!:crazy:

Jag använder jodopax till att desinficera skor och stövlar då jag varit runt i olika stallar.

Har en hink i stövelstorlek med lock stående i källaren. Bara att tvätta rent och bära ner och doppa dem och låta dem stå och torka där! :idea:

Till sår som behöver göras ordentligt rent och till sår som sitter så till att de utsätts för bakterier i stor utsträckning. Till småsår finns annat som passar bättre, men när man behöver ordentligt bakteriedödande medel är det jättebra. Många verkar tro att det är farligt eller helt opassande med Jodopax nuförtiden, men rätt använt är det jättebra. Jag gör även jodopaxomslag om ett ben svullnat av infekterat sår. Efter något dygn är svullnaden borta (och även bakterierna)

Olika svar får du alltid på ett sådant här forum, frågar du en veterinär så använder de ALDRIG jodopax på sår utan mer i rengörande syften. Te x instrument, rengöring av ett område innan ingrepp osv.

Jodå. veterinärer använder Jodopax. Rekommenderar det också.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 239
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 315
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka