När jag var barn (att dom bara vågade!)

L

loch

När jag var barn köpte jag ICA:s bok om körning, sen selade jag på sommarens lånehäst (fjording) efter bästa förmåga, spände för en rockard och körde... ingen hjälm, ingen vuxen, inga instruktioner och förmaningar...
Sommaren därpå hyrde jag en annan häst, fick med en rostig rockard och en bröstsele som inte var av denna världen... renoverade allt själv, spände för hästen jag inte kände och körde...! utan hjälm, utan hjälp.... (definitivt utan draglinor och med största sannorlikhet utan baksele...)
Min pappa är uppvuxen på bondgård och har själv arbetat m häst, min mamma är ridskoleryttare sedan barnsben... och ändå tordes dom?!? (kanske ville dom bli av med mig...? :devil:)
Nu är jag själv mamma och mitt körintresse har hållt i sig så pass att jag gått några kurser, läser allt jag kan komma över (tips?) om körning och utvecklas ständigt som kusk... I kväll tvingades jag släppa ut min dotter (9) med våran trygga körponny (9) i sällskap m hennes pappa (har aldrig kört) med hjälm på huvudet efter att jag selat och spännt för själv.... ändå blir jag lite "hönsig" och tycker att jag tar onödiga risker...! Här har vi en ponny och ett barn som känner varandra väl, ponnyn är väl inkörd, trafiksäker och duktig på att lösa problem, (flickan är inte så tokig hon heller) och ändå oroar jag mig! Med min uppväxt?!?
Är jag överbeskyddande och oroar mig över löjliga saker...? Eller släpper jag ut dom för tidigt? :confused:

Sv: När jag var barn (att dom bara vågade!)

Det är en mammas jobb att oroa sig, nu för tiden är vi mycket mer medvetna om de risker som finns, vi hör iaf mycket fler skräckhistorier än dom gjorde förr. Din mamma var säkert oxå orolig men hon kanske inte hade hört alla dessa historier och hade därför inte anledning att vara lika nervös. Man klarar mer än man tror bara man får chansen :)

Du är överbeskyddande och oroar dig över löjliga saker. För att sitera dig själv. Varför ha en väl inkörd ponny om man inte litar på den?

Hmmm... Jo, jag är medveten om att jag är en "hönsmamma" :o därför känns det så bra att få lite stöttning så här... är jag "nojjig" eller är det kanske lite osäkert att släppa ut en 9-åring som kusk... det är ju så mycket som kan inträffa under en körtur!

Jag hade nog inte släppt iväg henne ensam, men nu var ju hennes pappa med, även om han inte kan så mycket om körning så finns han ju till hands om något händer.

Tycker du är vettig, jag hade i efterhand blivit arg på min mamma om hon släppt iväg mig och min ponny som 9 åring. Jag och en kompis körde ofta som 13-14 åringar med ett russ, och det hände ofta att han skenade, som tur var hände inget, men det är INTE bra att släppa ut barn under 18 med en vagn. Vet flera ponnyer som inte går att köra längre pga att barn har selat på och kört iväg, sen har något hänt och hem kommer en trasig ponny..Tänker bara på vad man själv hittade på från hästryggen och C- ponnyn i bostadsområdena, på motorvägsbroar och i skogen..hehe*

Fast 18 år är väl lite att ta i? Jag har kört själv sedan jag var 14-15, det har aldrig varit några problem.

Jag korde min ponny sjalv da jag var 11-12 ar. Men den ponnyn ar jatte saker i korningen.

Varför ha en väl inkörd ponny om man inte litar på den?

Men sen är det ju fortfarande en häst och ingen maskin. Hästar är flyktdjur och är vanligtvis väldigt lättskrämda.

är det..? ser dagligen 17 åringar som åker tre utan hjälm på en moppe i 70 knyck..och moppen är inget flyktdjur :) Uppenbarligen har man som tonåring svårt att skilja på rätt eller fel och se konsekvenserna.

Jag tycker det är så stor skillnad på en vagn mot en sadel. Vem tar ansvaret om en 14 åring kraschar med häst och vagn i en folksamling?
man får göra som man vill såklart, det finns ingen lag mot det, men man bör tänka efter om det är värt det. Sen är det skillnad på ungdomar och ungdomar.

Sen är det ju skillnad på tonåringar och tonåringar, jag skulle aldrig ha åkt moppe utan hjälm när jag var 17. Och även om man gör mycket ogenomtänkta saker när man är ung så har iaf jag alltid haft stor respekt för hästar och har fått lära mig sen barnsben hur man handskas med dessa. Sen så kanske man inte ska släppa in ett barn/tonåring att köra inne bland folksamlingar, men ute på skogsvägar med en säker häst som barnet/tonåringen känner och vet hur man handskas med, varför inte? Det finns vuxna som jag aldrig skulle släppa iväg ensamma med häst och vagn heller...

Jag korde min ponny sjalv da jag var 11-12 ar. Men den ponnyn ar jatte saker i korningen.

Samma här o jag red o körde in min första iofs med hjälp av mamma men ändå när jag var 10 o den hästen är inget monster idag... barnhäst o helsnäll i alla år...

:crazy:Åh, så du har oxå såna vuxna i bekantskaskretsen... jo, det finns åtskilliga vuxna som jag inte skulle släppa ut som kusk... :angel:
Nä, jag har alltså en mycket lugn och sansad dotter som alltid har hjälm på huvudet när hon hanterar hästarna. Jag har alltid varit med när hon kört tidigare och har låtit henne instruera sina kompisar i körningens grunder så jag vet att hon kan alla de viktiga säkerhetsbitarna, hon kan möta bilar, ge tecken för att svänga, klarar 360 graders sväng... hon är lugn, petnoga och försiktig. Ponnyn känner vi väl efter 6 år med körning... men det är ju iallafall en 9-årigt barn som kör och frågan är ju hur hon skulle klara en oförutsedd händelse. Jag är väldigt kluven faktiskt och skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något men samtidigt vill jag inte "hönsa" för mycket och hämma henne...

Ja det är en svår fråga... Ifall något skulle hända, orkar hon lyfta upp vagnen och skulle hon vara såpass lugn att hon snabbt fick loss hästen om dom välte? Det är ju säkert inga problem att låta henne köra och handskas med hästen själv, men som sagt, hur skulle hon reagera om plyckan väl är framme? Då kan nog det lugnaste barn bli vettskrämt och handlingsförlamat, det är ju som sagt bara ett barn. Jag skulle låta henne köra ensam där jag kunde hålla lite koll på avstånd, t.ex närmaste vägarna samt gärde/körbana. Men helt själv ut på långtur skulle jag nog inte släppa henne, då kan det vara bra att ha med sig en stor, stark och trygg vuxen :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 373
Senast: alazzi
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 660
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka