När hunden gör något förbjudet

Lejonelle

Trådstartare
Hur hanterar ni det när hunden gör något förbjudet ute på promenaden? Låt oss säga t ex att den skulle springa fram till någon främmande eller jaga iväg efter en katt. Vad gör du när det händer? Vad gör du efteråt? Berömmer hunden när den kommer? Ignorerar?

(bäst är självklart att förebygga så att det INTE händer men det är inte det som är frågan här, utan vad som är bäst när olyckan nu är framme)

Vill gärna höra för och emot olika metoder.

Sv: När hunden gör något förbjudet

Kallar in, svarar de inte omedelbart på det så har jag ett "brytljud" (inlärt vid vallningen) och så inkallning igen. "Här här! OI! Här här!".

Har peppar peppar aldrig varit med om att detta inte har räckt.

Boss kan jag bryta från precis vad som helst genom att säga "hej då Boss!" och vända mig om eller sätta händerna för ögonen. Då kommer han som en idiot.

Självklart korrigerar jag felet och det är rejält så det inte upprepas sen försöker jag samma promenad se om hunden vill upprepa eller om den lärt sig så jag får en chans till att ev korrigera eller om den lärt sig vilket den oftast gör när jag korrigerar så jag får då en chans att berömma hunden ordentligt för önskat bettende.

Självklart korrigerar jag felet och det är rejält så det inte upprepas

Hur kan du korrigera felet långt efter det har uppstått (om hunden springer iväg efter katt tex och det tar låt oss säga 30 meter innan den bryter). Hur gör du för att korrigera och när gör du det? Du kan ju inte korrigera när hunden har avbrutit och kommer, då straffar du ju ett önskat beteende?

Mina är kopplade under promenader, så det mest förbjudna de kan göra är att äta något olämpligt och det är lätt att förhindra. Det har dock hänt en gång att jag tappade kopplet när tanten såg en katt som hon ville ha till frukost. Katten klarade sig snabbt upp i ett träd och då kunde jag lätt få tag på tanten. Röt åt henne eftersom hon stod på bakbenen och försökte hoppa upp i trädet, sedan drog jag iväg henne därifrån och förbannade mig själv för att jag på något jäkla vis råkade tappa kopplet.

Hur kan du korrigera felet långt efter det har uppstått (om hunden springer iväg efter katt tex och det tar låt oss säga 30 meter innan den bryter). Hur gör du för att korrigera och när gör du det? Du kan ju inte korrigera när hunden har avbrutit och kommer, då straffar du ju ett önskat beteende?

Ja givetvis så tar jag ju INTE upp ciggpaketet och tar en rökpaus utan jag vrålar ju till åt han och rusar efter sen vet garanterat´mina hundar om att det är allvar.

Sen när jag väl är framme vid hunden så får jag se i vilken sinnesstämmning hunden är i om jag över huvudtaget behöver röra den eller inte. Troligen inte.

Skulle dock inte straffa den om den nu mot förmoden ex rymmer från gården och kommer hem, Skulle dock heller inte ge den nåt beröm.

Ryter till ordentligt. Sen utsätter jag hunden för samma eller liknande situation igen så att han har changs att göra rätt och då berömmer jag rikligt.
Ex. hunden springer mot en mås -> jag ryter och tar något steg åt det hållet -> hunden avbryter -> låter han springa fritt igen, han sköter sig -> massa berömm.

Säger nej, ignorerar oftast sedan..dom vet att nej betyder att man inte gör sånt. Kan iofs säga bra när dom kommer tillbaka men inte mera än så.
Men innan det är inlärt ordentligt berömmer jag såklart mycket vid önskat beteende, men aldrig överdrivet...jag tycker att det ska vara självklart att dom lyder och det tycker dom med när det har kopplat :)

Ryter till och springer efter/går raskt (om det inte är akut,akut), behövs det tar "tag" i henne. och säger: Men, vad gör du,tex. ganska mörkt typ...

Beroende på som händetstruntar jag i henne sen eller hittar på något roligt :)

Hur hanterar ni det när hunden gör något förbjudet ute på promenaden? Låt oss säga t ex att den skulle springa fram till någon främmande eller jaga iväg efter en katt. Vad gör du när det händer?

1. Smackar *titta hit*, och kallar in den.
2. Nonchaleras det - kalla in argare, ev morra åt den.
3. Ryter, och vad som krävs för att få tag på den, kan vara fysisk emot hunden om det är så, men det behövs sällan.

Det räcker oftast att smacka, så den fokuserar på mig - vad vill du? Sedan gör vi något spännande själva.

Det beror ju lite på situation och hund. Rusar den fram emot en människa/annan hund är det viktiga att avbryta snabbt så den inte hinner trakassera någon. Jag bor centralt och kan inte ha hundar som sticker till varenda person vi möter. Men det är ju sådant man (jag) tränar på = händer i princip inte. Det är svårare med katter/harar som ev rusar förbi mitt framför nosen på dem, men även där brukar mina vuxna bara hoppa till och morra - inte dra järnet.

Brytkommande är väldigt smidigt i de flesta sammanhang. Unghundar som inte lärt sig vett och fason än får man hålla extra koll på och helst förekomma, i värsta fall iaf se till att de inte gör om samma sak igen.

Vad gör du efteråt? Berömmer hunden när den kommer? Ignorerar?

Jag berömmer. Det beror ju också lite på situation, men kommer den på inkallning ska den ha beröm. Får jag gå och hämta den så nej. Men då brukar jag släppa snabbt igen, och kalla in - för att få berömma. Det är inget konstigt att en hund reagerar på en retning, de är ju inga maskiner.

(bäst är självklart att förebygga så att det INTE händer men det är inte det som är frågan här, utan vad som är bäst när olyckan nu är framme)

Förebygga gör man med träning, och genom att ha koll på sin hund. Men hundar är ju levande individer, de reagerar på sin omgivning - och ska så få göra. Bara de vet att vissa reaktioner inte är önskvärda - "gör detta istället" .

/.../ för och emot olika metoder.

Man får väl träna som man vill. Med en stabil inkallning, ett brytkommando, och en hund som fiskar efter beröm kommer man långt. Har man en hund som drar efter allt jämt och ständigt borde man kanske se över hur den aktiveras i andra sammanhang än att bara försöka träna bort just den biten.

Om det är Loke (vilket det i princip alltid är) så säger jag med förvånad röst "men Loke!" och då avbryter det han hade tänkt göra. Han får inget beröm efteråt eftersom han vet vad han ska göra och de gångerna det blir fel är det pga hjärnsläpp. Är det något ätbart så blir det lite annorlunda, då ropar jag "NEJ, spotta UT" och "gå väck" om han står kvar vid det goda. Han får alltid beröm när han spottat ut något han tycker är gott.

Valpen har hittills varit mycket välartad, vi skvallertränar fåglar och det gör han ganska bra. Om han går så nära så de flyger innan han rapporterar så blir "straffet" en utebliven belöning. Två gånger har han dragit iväg lite och då blev det arga rösten på. Ingen belöning när han kom tillbaka, utan han fick veta att jag var väldigt missnöjd (visade med kroppspråk och röst). När han fattat vinken så förklarade jag att "nu är vi kompisar igen" och gjorde inkallningar med dunderbelöning =jaga och kampa med kopplet.

Självklart korrigerar jag felet och det är rejält så det inte upprepas sen försöker jag samma promenad se om hunden vill upprepa eller om den lärt sig så jag får en chans till att ev korrigera eller om den lärt sig vilket den oftast gör när jag korrigerar så jag får då en chans att berömma hunden ordentligt för önskat bettende.

Gör likadant. Blir så obehaglig som det behövs för att hunden inte ska göra om samma sak en gång till.

Brytljud och inkallning. Har funkat hitintills.

Skulle det sluta fungera skulle jag sätta mig på en sten och fundera på vad jag gjort för fel.

Jag är nog inte speciellt konsekvent.. Ibland ignorerar jag och ibland berömmer jag den nya inkallningen. Ibland blir jag lite sur..
Jag vet dock att det inte hjälper att korrigera min hund så i efterhand, så det försöker jag undvika. Men ibland blir man ju asförbannad och det kan vara svårt att dölja.
Det jag brukar göra då, är att göra en ny inkallning ganska snart efter som jag sen kan berömma massor. Så är vi kompisar igen :)
Med min hund är det viktigt att hålla hennes vilja uppe, annars skiter hon i allt.

Viktigast är väl att jag tränar mer, så att det inte ska hända.

Om den inte lyssnar på kommando: Vrålar som en banshee och rusar på hunden :devil:

Eftersom majoriteten av mina hundar är kopplade året om, förutom under arbete i skogen så är det extremt sällan det inträffar något som kräver dylika åtgärder för att "nå igenom" och bryta ett oönskat beteende, men det funkar bra på de allra flesta hundar (av alla raser) som gör nått de inte får/inte lyder direkt/springer fram mot mina hundar osv osv.

Jag har ett slags tonfall som låter bestämt och ganska högt.Stanna!!Säger säger jag så lite gällt.Om hon inte lyssnar då så ´´morrar´´ jag och då vet hon verkligen att nu är det allvar och då brukar hon stanna.Annars ryter man bara.
:grin:

Bannar med dov röst och kroppsspråk om jag hinner/måste springa fram och ta tag i hunden.

Fullföljer den det förbjudna och sen kommer så kopplar jag, skäller inte så mkt, ingen vits när de redan avslutat och kommit tillbaka.

Detta förutsatt såklart att hunden inte lyssnar på kommando. Bryter den med kommando på väg till vad det nu är, blir det såklart massa beröm istället.

Ja givetvis så tar jag ju INTE upp ciggpaketet och tar en rökpaus utan jag vrålar ju till åt han och rusar efter sen vet garanterat´mina hundar om att det är allvar.

Sen när jag väl är framme vid hunden så får jag se i vilken sinnesstämmning hunden är i om jag över huvudtaget behöver röra den eller inte. Troligen inte.

Skulle dock inte straffa den om den nu mot förmoden ex rymmer från gården och kommer hem, Skulle dock heller inte ge den nåt beröm
.

Precis det jag tänkte svara.

Bannar med dov röst och kroppsspråk om jag hinner/måste springa fram och ta tag i hunden.

Fullföljer den det förbjudna och sen kommer så kopplar jag, skäller inte så mkt, ingen vits när de redan avslutat och kommit tillbaka.

Detta förutsatt såklart att hunden inte lyssnar på kommando. Bryter den med kommando på väg till vad det nu är, blir det såklart massa beröm istället.

Tillägger att jag efter alternativ ett alltid brukar hitta nån "skitsak" att berömma för så att både hunden och jag kan släppa det inträffade och "bli sams" igen.

Jag kallar in min men han brukar sällan sticka utan vidare utan ser han något så smyger han först sakta fram i jaktläge och då säger jag "Nej" och han vänder sig ifrån det och fokuserar på mig. Skulle han däremot få upp farten så visslar jag och ropar "Nej" följt av "Kom hit" eller så säger jag bara "UH!" lite skarpt och då tvär nitar han, vänder om och springer till mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 844
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Nota
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
990
Senast: Rumpnissen
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka