Sv: När hunden gör något förbjudet
Hur hanterar ni det när hunden gör något förbjudet ute på promenaden? Låt oss säga t ex att den skulle springa fram till någon främmande eller jaga iväg efter en katt. Vad gör du när det händer?
1. Smackar *titta hit*, och kallar in den.
2. Nonchaleras det - kalla in argare, ev morra åt den.
3. Ryter, och vad som krävs för att få tag på den, kan vara fysisk emot hunden om det är så, men det behövs sällan.
Det räcker oftast att smacka, så den fokuserar på mig - vad vill du? Sedan gör vi något spännande själva.
Det beror ju lite på situation och hund. Rusar den fram emot en människa/annan hund är det viktiga att avbryta snabbt så den inte hinner trakassera någon. Jag bor centralt och kan inte ha hundar som sticker till varenda person vi möter. Men det är ju sådant man (jag) tränar på = händer i princip inte. Det är svårare med katter/harar som ev rusar förbi mitt framför nosen på dem, men även där brukar mina vuxna bara hoppa till och morra - inte dra järnet.
Brytkommande är väldigt smidigt i de flesta sammanhang. Unghundar som inte lärt sig vett och fason än får man hålla extra koll på och helst förekomma, i värsta fall iaf se till att de inte gör om samma sak igen.
Vad gör du efteråt? Berömmer hunden när den kommer? Ignorerar?
Jag berömmer. Det beror ju också lite på situation, men kommer den på inkallning ska den ha beröm. Får jag gå och hämta den så nej. Men då brukar jag släppa snabbt igen, och kalla in - för att få berömma. Det är inget konstigt att en hund reagerar på en retning, de är ju inga maskiner.
(bäst är självklart att förebygga så att det INTE händer men det är inte det som är frågan här, utan vad som är bäst när olyckan nu är framme)
Förebygga gör man med träning, och genom att ha koll på sin hund. Men hundar är ju levande individer, de reagerar på sin omgivning - och ska så få göra. Bara de vet att vissa reaktioner inte är önskvärda - "gör detta istället" .
/.../ för och emot olika metoder.
Man får väl träna som man vill. Med en stabil inkallning, ett brytkommando, och en hund som fiskar efter beröm kommer man långt. Har man en hund som drar efter allt jämt och ständigt borde man kanske se över hur den aktiveras i andra sammanhang än att bara försöka träna bort just den biten.