När hästen slänger in bakdelen i galoppfattningen

Targa

Trådstartare
Vilka hjälper ska jag använda mig av då för att korrigera det? Hästen går gärna med inre bak innanför spåret i höger galopp. Hon är lite snedbyggd, men jag jobbar på att få henne lika stark i båda sidor. Men i höger galopp har vi fortfarande stora problem med rakriktningen. I själva galoppfattningen slänger hon in bakdelen och jag vet inte vilka hjälper jag ska ta till för att motverka det. Hur kan jag bäst påverka med ställning/sits/skänkel?

Sv: När hästen slänger in bakdelen i galoppfattningen

Jag fattar galopp från öppna i sådana lägen.

Jag fattar galopp från öppna i sådana lägen.

Raderat!!! Ställde en fråga som jag själv kom på svaret direkt... Man borde tänka lite mer innan man trycker iväg sina inlägg :D :D

Senast ändrad av en moderator:

precis, ratta framdel efter bakdel.. tank oppna, precis som tidigre skriver

kan du kanske vara for stark i ytterskankeln i sjalva fattningen sa du omedvetet ber henne om att ta in bakdelen? vet att jag var det tidigare. och bara i ena varvet

Ja, det kan vara så.
Kommer precis in efter ett ridpass nu. Tänkte öppna, öppna i fattningen - vilket resulterade i att hästen fattade vänster galopp - hmmm. Men vid nästa försök satt högergaloppen, och efter ytterligare några fattningar tyckte jag det funkade bra :)

Du kan också tänka på att vända för ytterskänkeln på volten; behåll hästen relativt rak i kroppen (på gränsen till utåtställd) men ytterskänkeln får inte dras bak.

Då kan du få kontakt med framdelen och den flyttas in/bakdelen kan inte tränga in på samma sätt som om hästen vore urskålad på insidan.

Min kille vill gärna göra likadant. Jobbar ganska mycket med att rakrikta och ställa utåt men ge ledande tygeltag inåt i galopp på volt, för att därmed tvinga honom att jobba rätt. Det är jobbigt till en början, och man får jobba kortare stunder. Men detta har verkligen stärkt min pålles galopp och fattningar.

Dessutom ger jag mindre ytterskänkel och jobbar mer för innerskänkel i själva fattningen.

Det är även bra att jobba med galoppfattningar från skritt, då kan hästen (och ryttaren) fokusera på själva fattningen.

Visst öppna är en bra övning men jag tycker även att du kan börja jobba med att bara fatta galopp med sätet, var försiktig med ytter skänkeln så inte den kommer bak. För att stärka galoppen ska du fatta så många fattningar som möjligt, utan att hästen får mjölksyra eller att den blir trött på övningen. En annan bra övning är att rida på en 20m volt och göra en liten volt i den volten och när du pricis kommer ut till spåret igen så fattar du galopp. Driv med inner skänkel, men behåll takten och ha en böjning i sidan lika stor som den lilla volten är.
Lycka till!!

Många bra tips här - nu har jag något att jobba med :)

KL

Kapar tråden lite... Har lite samma problem fast tvärtom... Min rackare är dels "olydig" i fattningen.. han bara måste slängtrava 3-4 steg innan den kommer.. Vi är i och för sig under igångsättning så kanske att han inte är tillräckligt musklad, men jag känner ändå att jag skulle vilja ha lite tips om hur man kan få dom "lydigare" just vid fattningen..

Sen slänger han gärna ut bakdelen istället... eller kanske rättare sagt sneddar innåt i fattningen... Kanske är jag som gör någonting mysko, men han är bara 6 och inte så utbildad, och jag har just nu 10 års riduppehåll att ta igen, så balansen är väl inte helt 100 om vi säger så...

TIPS TIPS TIPS!

Ha en trevlig kväll!

Tips numero uno: En bra tränare!!!

I övrigt skulle jag arbeta mkt med alla typer av övergångar, tempoväxlingar och lite sidvärtsrörelser osv för att få hästen lydig och uppmärksam

Ja, vi rider just nu en gång i veckan för en kompis till mig som bara står och "tjatar" på mig på marken.. typ händer stilla, armbågar in, slappna av, dra inte upp dina knän... ja, listan kan göras lång..

Vi körde idag och han gick jättefint på slutet, men innan dess var det dock lite små kamp.. när jag skulle fatta galopp, så brukar jag peta till honom med spöt, om han inte tar den direkt, och han visar genast sitt missnöja och sparkar bakut.. :)

Han har även en tendens att fatta fel galopp, så just ni är vi experter på förvänd..:) Men jag tror lite att det är mitt fel faktiskt.. för när han tar de där supertravstegen så hamnar jag lite ur balans och tror att jag kanske på något sätt kompenserar genom att luta mig lite åt fel håll, och blir tom framåtlutad... Att ridning ska vara så himla svårt alltså!! :devil::)

Sedan på måndag faktiskt så börjar jag rida för en utbildad tränare som själv rider Grand Prix så det ska bli himla kul faktiskt!! Jag bara tjuvar lite emellan så jag har hunnit komma igång lite i alla fall... Jag ska rida för henne två gånger i månaden.

Ska försöka att få till det där att han är med på mina hjälper.

Som nåhgra redan skrivit: galoppfattningar! Det stärker jättemycket. Växla mellan fattningar från skritt/trav.

Det bästa för att stärka galoppen annars är förvänd galopp! Fattar du höger förvänd galopp intill väggen så kan inte hästen köra ut bakdelen till vänster och tvingas då att fatta rakt. Det är fiffigt.

Anpassa det efter nivån du och din häst ligger på. Är hästen svag i sin galopp fatta då förvänd och bryt av innan hörnet. Annars kan du ju fortsätta i förvänd på volt eller vad du nu vill.

Sammanfattningsvis: Fattningar = nyckelord -> förvända fattningar snäppet svårare men också "bättre". Var noggran! Ska det vara förvänd så ska det vara förvänd, vill du fatta rättvänd så ska det bli rättvänd.

Lycka till!

Förvänd sluta

Min erfarenhet – både personligen och av elever – är att om hästen är lydig och skolad och ryttaren skicklig i sin känsla (och koll) är öppna in i fattningen utmärkt. (Å andra sidan; om ovan uppfylls brukar inte hästen lägga in baken i fattningarna :-))

Nästan bättre tycker jag är att tänka liten förvänd sluta innan. Om man rider öppna och skålar ur hästen i inre sidan är det inte alls säkert att man får koll på yttre bog – inre bak utan hästen lyckas ändå lägga in bakdelen.

Förvänd sluta är alltså utåtställd häst med baken UTANFÖR spåret och framdelen innanför. Man behöver innan fattningen inte rida en kraftig sådan utan bara en gnutta. Strax innan fattningen lägger man snabb om skänkeln (men aktar givetvis ytterskänkeln så den inte blir sidförande på bakdelen inåt).

Förvänd sluta med olika böjning på så väl böjt som rakt spår och i såväl trav som galopp är f ö en utmärkt stärkande och samlande rörelse rent generellt. Ryttaren påverkar här inte bara det inre bak utan även yttre bog och lär sig också koordinera hjälperna.

Jag får lista alla bra tips och ha med mig en lapp när jag rider så att jag kan testa alla varianter :)

Henprince - fattningar ska vi jobba med! Men förvänd höger galopp vet jag inte om hon klarar än. Jag har haft problem med rätt fattning i höger varv - nu sitter i alla fall fattningen nio gånger av tio (ja, med undantag för bakdelen) - så det blir kanske lite för avancerat att börja med förvänd galopp redan? Fast när jag tränade hästen igår så körde vi så många höger galoppfattningar att hon forsatte med det av bara farten även i vänster varv ...:laugh:

AnnHam - svag förvänd sluta var en intressant variant! Och vänster/yttre bog behöver jag definiivt få bättre koll på.

Mitt resonemang är att börja med förvänd så fort fattningarna är helt befästa och hästen kan gå i en stadig form i respektive galopp. Dessutom om man bara rider längs långsidorna,dvs man svänger aldrig, så är det ju knappt förvänd, men du får ändå med poängen med fattningen.

Fattar hästen rätt 9/10 så är det väl på gränsen.. Eller det beror på din ridning, är du väldigt konsekvent så ska det inte ha så stor betydelse. Men du måste verkligen bestämma dig för att är det höger så är det höger. Fattar den förvänd när du vill ha rättvänd (och vice versa) så måste du bestraffa (eller snarare korrigera) hästen, uppmuntra aldrig om den skulle fatta förvänd när du säger rättvänd , då är det inte längre förvänd utan fel galopp.

Något virrigt men jag hoppas du förstår mitt resonemang :laugh:

Nä, det var inte alls virrigt - jag förstår vad du menar.

Alla svaren i den här tråden har fått mig att tänka mycket på olika lösningar på samma problem. Nyttigt!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 023
Träning Hej! Jag tycker att det här med bakdel och framdelsvändning är så lurigt. Är nybörjare. Ridit snart tre terminer. Övar och övar men det...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?