Sv: När hästen kliar sig på en
delvis knapp
Jag har ju alltid resonerat att djur inte riktig förstår det här med ibland.
ex: Om jag låter min häst ibland ta en tugga av ett träd eller en grästuva under ridturen vad är det då som hindrar den från att göra det nästa gång? den fick ju det igår? då blir det dubbla budskap, den får en bestaffning/tillsägelse för något som var helt ok igår. Det är inte att vara konsekvent i min värld.
Det känns lite oshysst dels för att vi inte kan tala om för dem så att dom förstår ex: idag har jag ett blåmärke på armen så idag får du inte klia dig på mig men så fort det har gått över så är det ok. Och dels för att hästen då kommer försöka göra något, ex klia sig mot dig och då får en bestraffning som dom egentligen inte behövt få om man lagt upp tydliga gränser direkt.
Jag baserar min hästhantering på att vara konekvent med dom gränser jag har satt upp för att vara tydligt och shysst mot min häst och att för att min häst ska slippa vara förvirrad med vart jag står.
så detta "ibland är det ok men ibland inte" tycker inte jag är shysst, just för att vi inte kan förklara varför det är ok idag men inte imorgon.