När hästen fattar fel galopp???

Sv: När hästen fattar fel galopp???

KL
Ang KYRA
Kom på att jag har en Kyra-bok och slog upp fattningarna:

Hon skiljer där på väldigt grön häst (första fattningarna) och sen mer rutinerade hästar (självklart:smirk: )
På den helt gröna låter hon inner tygel hänga helt lös. (Diskuterar inte detta nu utan bara redovisar)
(Men jag tänker mej att en häst som tävlas dagen efter inte är helt grön:cool: apropå frågan i tråden)

På den något mer rutinerade skriver hon bla att man inte får förhålla på inner men ev leda. Samt att man kan korrigera m innersk. för att rakrikta.

Hon skriver också att man kan rida svag förvänd sluta på volt, innan fattningen. Bla för att kolla av att hästen lyssnar på inner skänkel o ytter tygel. Rakriktningen är a och o.

Det var kortversionen, orkar inte skriva av allt.

Tack att du tog dig tiden att läsa och redovisa!

Och det är skillnad på att leda och att ställa! ang tidigare inlägg.

Senast ändrad av en moderator:

Han fattade rätt galopp i alla fall! Både alla gånger på framridningen och inne på banan. Men det gick inget vidare på tävlingen, kändes som min sämsta ritt nånsin. Det var i för sig hästens allra första tävling så han var rätt spänd, men jag red väldigt slarvigt och okoncentrerat jag med. Red på ca 60 % men kom ändå på fjärde plats konstigt nog.
Tack för att du frågade! :)

Tack att du tog dig tiden att läsa och redovisa!

Och det är skillnad på att leda och att ställa! ang tidigare inlägg.

Ja, det är skillnad. Hon säger leda.
Jag glömde också skriva att hon pratar ju inte om GP-nivå utan rätt grundläggande. Och då är hon kanske lite mittemellan det vi har sagt men mest åt ditt håll:D :bow:

Men som jag skrev så redovisar jag utan att diskutera, för jag tycker fortfarande som jag skrev ovan. :D :o

Min häst har svårt att fatta höger galopp och fattar ofta fel. Kan jag göra något innan eller i fattningen för att underlätta för honom?
Jag ska tävla imorrn så vore jätte tacksam för tips!

Rid övningen förvänd sluta med väldigt svag böjning samt ytterskänkel i samma position som vid tänkt fattning, då öppnar du för att hästen kan föra fram rätt bog samt att den är under sig med det ben som hästen startar sin galopp med dvs i vänster galopp börjar hästen med höger bak. Se därför till att din blick är på hästens ytter öra och att du är väl framme med din inre höft, tanke; höft mot armbåge på din inre sida - ytter axel bak.
Lycka till

Jag skulle först kolla mig själv!
Så inte du sitter fel så hästen tror du vill fatta vänster galopp..
Sen efter du kollat dig själv och det inte fungerar
Så skulle jag ta dit en kiropraktor för att se så inget är sne på hästen och han har lite ont och därför den inte fattar höger galopp...
Kan sitta i bogen gör det på nästan alla hästar.. och då kan dom få svårt att fatta någon av galopperna beroende på vilken sida det sitter..

Lycka till!
:banana:

Fick göra en övning på en lektion men min "unghäst"...
Rid en volt (20 meter), rid igenom volten och precis när du bytt varv, ut ur svängen (med böjning), fatta galopp. Mycket stärkande och lätt att få "rätt" galopp.

Vi galopperade ca 1 varv på stora volten, bröt av och gjorde samma sak igen. (Ca 10 -15 ggr)

Troligtvis är han starkare i höger sida och "startar" sin galopp med höger bak, viket ger vänster galopp!
Min gjorde likadant, men vi börjar på ordning på det!

Låter som en mkt bra övning. Ska bli kul att testa!

Fick göra en övning på en lektion men min "unghäst"...
Rid en volt (20 meter), rid igenom volten och precis när du bytt varv, ut ur svängen (med böjning), fatta galopp. Mycket stärkande och lätt att få "rätt" galopp.

Vi galopperade ca 1 varv på stora volten, bröt av och gjorde samma sak igen. (Ca 10 -15 ggr)

Troligtvis är han starkare i höger sida och "startar" sin galopp med höger bak, viket ger vänster galopp!
Min gjorde likadant, men vi börjar på ordning på det!

Har provat din övning och den var jätte bra! Fungerade super! Hästen tyckte de va kul, fattade rätt hela tiden och blev riktigt taggad!

Mitt råd är att tänka på att innerbogen inte faller in. Innan du fattar ha stöd på yttertygeln ställ lätt i nacken och framför allt se till att du puttar ut innerbog med innerskänkel. Du kan även vrida dig lite lätt i axlarna utåt, eller rättare sagt dra bak ytteraxel så glider inte sittsen utåt i fattningen.......

orkade inte läsa alla inlägg, kanske har du fått svar.
Hästen startar höger galopp med att flytta fram vänster (ytter) bak, flytta hästen i en sluta vid fattningen vilket leder till att han trampar in med ytter bak under sin tyngdpynkt och då har du rätt galopp.
Jag tycker du ska träna istf att tävla om inte momenten i tävlingen sitter som berget, det blir definivt inte bättre av att man är nervös oxå...och roligare kan man ju ha än att göra bort sig;)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar