När hästen fattar fel galopp???

Gilette

Trådstartare
Min häst har svårt att fatta höger galopp och fattar ofta fel. Kan jag göra något innan eller i fattningen för att underlätta för honom?
Jag ska tävla imorrn så vore jätte tacksam för tips!

Sv: När hästen fattar fel galopp???

ta en halvhalt på ytter och se till att du inte halkar utåt, sitt stilla i sadlen och akta så inte ponnyn skjuter ut innerbogen..

Fick göra en övning på en lektion men min "unghäst"...
Rid en volt (20 meter), rid igenom volten och precis när du bytt varv, ut ur svängen (med böjning), fatta galopp. Mycket stärkande och lätt att få "rätt" galopp.

Vi galopperade ca 1 varv på stora volten, bröt av och gjorde samma sak igen. (Ca 10 -15 ggr)

Troligtvis är han starkare i höger sida och "startar" sin galopp med höger bak, viket ger vänster galopp!
Min gjorde likadant, men vi börjar på ordning på det!

Flytta den några steg för innerskänkeln först.
Då är den observant på den o känner skillnad när du sen använder den ngt längre fram.

Tack för tipsen! underlättar det om man stället hästen till höger innan fattningen?

Ställer ngt åt höger, vilket du har kvar efter att ha flyttat hästen för samsidiga hjälper..

Jättebra tips där :idea:
En liten undran bara: Varför starta en häst som man vet har nåt problem? Ingen idé att stress-träna in en sak under uppvärmningen :crazy:
Inget illa menat mot dig eller nåt, blev bara lite fundersam
:bow:

Planera fattningarna noga typ halva långsidan, lägg fattningen innan hörnet aldrig ur hörn.

Kontrollera att du har stödet på yttertygeln
Skjut fram höger höft
Trampa ner höger skänkel
Sekunden innan du ger fattningshjälpen med skänklarna lättar du i högertygeln (rejäl eftergift)

Om hästen ändå fattar fel eller kors, avbryt lugnt bestraffa inte.
Börja om från början med planeringen.

När h*n fattar rätt, beröm med både röst och klapp på halsen med högerhanden. Ligg inte kvar och nöt för länge i galoppen.

Lycka till!

Om man har kontakt på yttern och ger rejäl eftergift som du skriver riskerar man bara att hästen kör in bogen och böjer halsen utåt. = ingen bra fatttning.

Man måste ha stödet även på inner och ställa lite höger och gärna flytta lite för högerskänkel strax innan som axel skrev.

Problemet är nog att hästen inte tar ytter, utan snarare vill bita i inner och köra in bogen. Därför är det bra att leda ut bogen (i samv m inner skänkel) och på så sätt få kontakten på ytter.

Jag skrev att eftergiften skulle ges 1 sek innan fattningen....
Den hinner inte skjuta ut bogen eller böja sig till vänster. Om den gör
det och inte fattar galopp är det ju ett annat läge!

Vitsen är att inte "låsa" högerbogen genom att hänga i innertygeln utan att med eftergiften erbjuda hästen högergalopp.

Nu pratar vi ju om problemlösning, eller?

Jag blev själv lärd detta "knep" av Kyra och har under 12 års undervisning sett att det fungerar.

Jag har inte påstått att andra tips i tråden är felaktiga, utan att det finns flera tips och funkar inte det ena kan man prova ett annat;)

Hästen behöver ju uppenbarligen mer träning överlag .Men ska du bara gadera dig för att slippa få fel galopp så skulle jag i allafall försöka se till att få mer tryck i vänster bak där höger galopp börjar. vilket lättast görs genom att ha hästen rak allt svagt motställd.Genom att ställa en häst som har svårighet för en galopp innåt är som att be om att den släpper ut ytterbak.vilket inte underlättar för hästen.På en välriden häst kan man som många andra skiver ställa till höger. men på en häst som är mindre välriden är det lättas att hjälpa den genom att se till att den inte släpper ut vb.

Jag har inte påstått att andra tips i tråden är felaktiga, utan att det finns flera tips och funkar inte det ena kan man prova ett annat;)

Nej det kan ju finnas många vägar. Men problemet brukar vara att hästen redan är där med innerbogen, så att säga. Därför måste man börja med att leda ut den och därmed få med ytter.

Att inte hänga i inner är ju självklart, men att ställa höger hjälper till att få koll på bogen. Sen att nästan exakt i fattningen lätta lite framåt är inte vad jag kallar "rejäl" eftergift för den tror ajg bara får hästen ur balans.

Ryttaren måste se till att inte falla fram över innerbogen i fattningen vilket också är vanligt, utan att sitta kvar i sin position i sadeln.

(Om hästen verkligen har svårt har den ofta en tendens att dra till sig innertygeln för att kunna få in bogen och kan då dra med sig ryttaren fram och därmed göra det ännu svårare att fatta höger)

Men sen beror det ju på varför hästen har svårare för höger.

Även Q----a: Men jag tycker man får koll på vä bak bättre genom sitsen i så fall, dvs att inte hamna bara på inner sittben eller framåt och genom att man leder ut bogen på bakdelen och därmed får hästen rakare i kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

Ni har rätt i det ni skriver.
Men jag fick uppfattningen att TS inte är så gammal och rutinerad och därför gav jag tips som är lätta både att förstå och utföra.

När man behärskar ytterbak med sits och överskänkel har man ju kommit mkt längre i utbildningen.;)

OK, jag förstår hur du tänker.
Men jag tänker att det är bättre att lära sej rätt hur och varför från start. När jag var liten och lärde mej "enklare" lösningar först blev det så förvirrat sen att förstå när man skulle delvis tänka annorlunda.

Mina barn har lärt sej mer rätt från start och det är en enorm skillnad på hur de har lärt sej rida bra, på ett helt annat sätt. I o f s genom en massa (dyra:crazy: ) privatlektioner förstås. I en grupp på en ridskola är det ju svårare, självklart. Dottern som red dressyr mest fick tex redan från 10-12 år en sits och inverkan som jag bara hade kunnat drömma om och fattade dessutom varför hon gjorde si eller så. (Och fortfarande bara kan drömma om:crazy: )

Vet inget om Ts i of s. Men jag tror det är lättare att gå rätt väg direkt i längden. Men självklart är internetforum inte den vägen utan bra tränare.:D

Jag funderar i samma banor som du.En orutinerad ryttare har inte förmåga att hålla reda på så mycket.Och att ställa till höger för höger galopp då gör ofta att ryttaren hindrar innerfram och hästen då släpper ut ytter bak då hjälpgivningen lätt blir diagonal åt fel håll.Genom att ställa hästen utåt hamnar ryttaren lättare i en position som är lättare för hästen att förstå.ännu lättare blir det för ryttaren om denne tittar utåt i fattningen och inte tittar innåt då denne oftast då låser inner bog och tippar hästen åt det hållet.

Om man tänker efter själv..vad händer med kroppen när man gör som jag ovan beskriver..?Vilken hjälpgivning utför kroppen?;)

Sen bör man ha i åtanke att den mindre erfarne ryttaren har mindre känsla för timing än den mer rutinerade ryttaren.

Senast ändrad:

Man låser inte bogen av att ställa inåt.
Däremot så kommer hästen att luta sig lite på inre fram om man nu ställer utåt.
det är oxå lättare att då ha den kvar på yttertygeln o därför oxå hindra den från att springa in i galoppen.

Då är det i sådana fall bättre att man först placerar in bogen o sen mjukna I fattningen.

Ja
Jag blev själv lärd detta "knep" av Kyra och har under 12 års undervisning sett att det fungerar.
Min tränare som har ridit för K.( elev) gör inte så:confused:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 487
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar