När hästen får en knäpp

Moggie

Trådstartare
Jag försöker träna på att hålla min ridtravare lugn i olika situationer, eftersom hon kan stressa upp sig själv ibland. Har övat mycket med prassliga grejer och gå fram och titta på saker, osv.

Hon har förmågan att lugna sig själv och jag rider mycket på lång tygel och låter henne hitta vägen, t.ex. när vi går bland stenar i skogen. Så oftast är hon lugn som en filbunke. Men ibland blir hon helt knasig och jag undrar om det finns några knep för vad man kan göra då?

Exempel ett: Vi är ute och rider med vår stallkompis och kommer nästan ikapp två andra ryttare på en åker. Ibland rider vi med de hästarna, så hon känner igen dem. Min häst börjar köra ner huvudet i marken, bocka, slänga sig i sidled och lyssnar inte på mig över huvud taget. Långt efter att de andra hästarna svängt åt ett annat håll så är hon lika spattig och jag känner att jag har noll kontroll över min häst.

Exempel två: Vi ska rida ut från stallplanen när en hästtransport kör in. När jag kommer upp i sadeln blir hon spattig och springer nästan över en person. Hon slänger med huvudet, bockar och försöker springa åt alla möjliga håll. Även denna gång lugnar hon ner sig först långt efter att vi ridit förbi transporten.

Tips och råd bitte?

Sv: När hästen får en knäpp

nu vet jag inte hur pass säkert du sitter i sadeln när hon gör såhär, men mitt tips (ex.2) är att bara sitta, lugnt, tyst, passivt, försök att inte störa eller ta i henne i onödan, detta är en "rädsla" som du nog får vänta ut helt enkelt,
vad gäller ex.1 så samma där, sitt stilla i sadeln, men gör det obekvämt för henne så det slutar vara roligt (?) genom att t.ex ta in henne på en liten volt när du känner att hon börjar "ladda".
se över fodret, för det låter ju helt klart som att din polla har lite överskottsenergi ;)

Apropå överskottsenergi så har jag tänkt att jag ska köra henne också så att hon får springa av sig lite.

Dock har gamla ägaren lovat att följa med mig ut en gång så att jag får prova på. Då detta verkar vara världens struligaste person, det har fortfarande inte blivit av fast det snart gått ett år, så börjar jag förlora hoppet om det.

Törs man testa att köra henne själv eller med medhjälpare?

Vi har en rockard.

Hur brukar man göra med travare, kliver de i skaklarna eller drar man fram rockarden?

Jag har kört hästar förut i olika sammanhang men aldrig en varmblodstravare. Hon är skitfeg på att rida ut ensam, men det kanske går bättre om man kör? Vet att hon har körtränat mycket ensam tidigare i alla fall.

Jag är lite nojig att något ska gå snett och att hon ska bli bakrädd eller liknande. Därför hade jag gärna fått hjälp av någon som känner henne. Men det verkar inte bli av helt enkelt.

det finns nog ingen universal regel för vbl, men de flesta hänger på vagnen medans hästen står på gången, sedan kör de helt sonika ut ur stallet..

Jag skulle råda dig att åtminstonde ha en säker kusk bakom tömmarna första gångerna eftersom det med alla andra grenar i hästvärlden också krävs kunskap och skicklighet.
Att hästen blivit körd förut är ingen försäkring för att hon fortfarande är okomplicerad.

Mitt vbl sto började jag tömköra lite smått förra vintern, för att tillslut hänga på en rockard med två fotgängare i huvudhöjd, mig i tömmarna och två vagnpassare, hon reagerade med att bli uppstressad och börja få panik, som tur var så fick vi då snabbt undan vagnen och på med grimskaft..
efter det har jag varit lite skeptisk till att försöka igen, med tanke på vilket arbete jag får lägga ned..

så hitta iallafall först en kunnig lugn kusk, så utesluter du många skaderisker :)

nej, damen var i inkörd och travtränad sen flera år tillbaka, hon har kvalat en gång i tiden, men efter att jag köpte henne så låg körningen på hyllan i två-tre år, och när vi skulle ta upp det igen så reagerade hon häftigt.

Jag själv har aldrig kört annat än minishettisar, men har tömkört en hel del i mina dagar och hade med en körkunnig kille som skulle ta över när det var dags att sitta i vagnen, blev ju dock aldrig av :angel:

Apropå överskottsenergi så har jag tänkt att jag ska köra henne också så att hon får springa av sig lite.

Jag brukar alltid lobba för att vara försiktig med ordet "överskottsenergi". Väldigt sällan är det faktiskt överskottsenergi. Oftast är det stress. Då är det inte mer motion som behövs utan stabilitet. Att kunna stå stilla är ett exempel. Kan dom inte stå stilla på brukar det vara ett exempel på att det inte går ute i skogen heller. Att kunna bara skritta på långa tyglar (eller först korta) en hel runda är en sak. Att ligga och trava i samma långsamma "lunk" långa sträckor är också en grej.

Eftersom jag inte vet hur du gör för att stressa ner henne så är det svårt att ge mer en generella tips. När hästen stressar, titta inte på det den stressar upp sig för. Stäng ute det fenomenet. Det finns inte, det är bara hästen som inbillar sig. Anta en lite "hö-säcks-attityd" sitt inte som en hö-säck, utan det är attityden som är grejen. Men sitt absolut inte stelt upprät, om du har svårt att slappna av när du sitter upprät slappna av och låt det bli som det blir. Pressa inte ner fötterna i stugbyglarna, låt dom bara vila tungt där. Sänkta axlar, lite sänkta händer som är väldigt stilla utan att bli hårda.

Överskottsenergi uppträder vad jag erfar i näst intill enbart ett scenario. Det är när hästen inte har möjlighet att i hagen varje dag att dra en kort galopp och lägga en bock pga för lite utrymme, stenigt/dåligt underlag eller halt (lera, is, snö). Undantag finns alltid, men det är ganska farligt att inbilla sig att just ens egen häst är ett undantag.

Jag försöker träna på att hålla min ridtravare lugn i olika situationer, eftersom hon kan stressa upp sig själv ibland. Har övat mycket med prassliga grejer och gå fram och titta på saker, osv.

Hon har förmågan att lugna sig själv och jag rider mycket på lång tygel och låter henne hitta vägen, t.ex. när vi går bland stenar i skogen. Så oftast är hon lugn som en filbunke. Men ibland blir hon helt knasig och jag undrar om det finns några knep för vad man kan göra då?

Exempel ett: Vi är ute och rider med vår stallkompis och kommer nästan ikapp två andra ryttare på en åker. Ibland rider vi med de hästarna, så hon känner igen dem. Min häst börjar köra ner huvudet i marken, bocka, slänga sig i sidled och lyssnar inte på mig över huvud taget. Långt efter att de andra hästarna svängt åt ett annat håll så är hon lika spattig och jag känner att jag har noll kontroll över min häst.

Hej!
Travaren jag har har fått riktig knäpp två gånger. Då har det stuckit i travartrav så fort som det går och han lyssnar inte på någonting. Jag har tagit ut honom på volt och jobbat där tills han själv saktar ner tempot, sen ridigt där tills han lugnat sig.. sen arbetat ett tag som gör att han måste tänka på mig och lyssna för att göra rätt. Sen berömt och låtit honom skritta.
När hon bockar så kan du få upp huvudet då hon itne kan bocka då...... Sticker hon kan en martingal vara till nytta då hon itne får upp huvudet så långt.
Lycka till!

Mvh Jeanette

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar