När hästen blir för smart med gräsreduceraren...

T

thyrniròs

...vad gör man då?

Har en greenguard som visserligen sitter bra - men pålle lyckas ändå vrida den åt sidan för att stoppa ut överläppen på andra sidan:devil: Någon som har tips på något man kan göra för att undvika detta?

Försöker leta efter andra varianter, köpte en hansbo, men den var för liten
- gillar globusen - är ni som har den nöjda? Verkar bara, konstigt nog, svårt att hitta den ngnstans i Stockholm, är det möjligt?

Finns det andra märken?

tacksam för alla tips - pm:a gärna om ni vet var man kan få tag i globusen i Stlhmsområdet.

Sv: När hästen blir för smart med gräsreduceraren...

gå in på globus hemsida och kika där.

tycker du ska prova med korgen så att hästen inta kan knuffa den åt sidan.

Sök på nätet om du har bråttom.

Har oxå en GG som ej används, för att hästen inte har klurat ut att man kan äta med den o fick skav på nosen.
Gillar inte hinkmodellerna för andningens skull o passar heller inte min häst som får äta ganska mkt. Jag ser den mer som en munkorg. Den med gallerbotten är mkt vettigare- om man har den för att stoppa frosseriet.

Samma sak gjorde min fånghäst.

Globusen sitter bra och fungerar. Men tänk på att köpa en STOR storlek. Hästen måste s a s kunna rota runt inuti munkorgen.

Kolla f ö tidigare trådar i ämnet.

LIA

Haft exakt samma erfarenhet med greenguard (plus skav också). Har likt många andra globus hinkmodell, jättenöjd. Dock är de små i storlekarna som redan påpekats, ofta får man ha cob till ponny osv.

Det är den jag har, men kostade bara 70kr.

ska köpa upp mig på ett lager, då de inte tillverkas längre:crazy:

Oj, det var billigt. Jag lyckades hitta för 90kr i lokala affären som annars är känd för att vara svindyr... Bästa att köpa på sig ett par då ;)

Den vräkte min i sig med, men prova, fungerar den är det ju en billig, enkel lösning =)

Hur pass slitstark är den? Kan den räcka över sommaren eller måste jag bunkra? Har köpt hansbos gräsreducerare men den gick sönder efter 6 dgr...:crazy:

Har ju sagt hela tiden....:grin:att den passar för redan bantade hästar som behöver en hel del mat- normalt betande för frossare.

Ja jag vet det, men jag svarade TS, som inte nödvändigtvis behöver veta det, och som vi inte vet vad hon har för häst.

okej - TACK FÖR ALLA TIPS!
tack för tipset om den där billiga saken! fast den är också beställa som gäller vad jag förstår

Jag har kollat alla länkar på globus hemsida men inte hittat någon affär i stockholm som verkar ha gräsreduceraren, det är ju helt patetiskt!

Jag skulle helst vilja ha den i hand så fort som möjligt, men får väl beställa och vänta helt enkelt... ... ingen som vet om den finns inne någonstans? Jag åker gladeligen 10 mil om så behövs!

så om min pålle har cob i normala fall - ska jag beställa en full då? låter ju jättestort?

han är inte jättefet men har haft ett lindrigt fånganfall och håller på att långsamt vänjas in på gräs nu - därför vill jag ha reducerare + att jag tänkte kunna ha den under invänjing även nästa år och under sommaren då för han är bra på att äta, jämt...

Varför inte ringa till företaget och fråga dom var närmaste köpställe finns?

Munkorgen ska (enligt min och min hästs erfarenhet) inte sitta tight utan hästen ska kunna joxa runt inne i den och på så sätt få in grässtråna.

LIA

Kolla upp butikerna i Stockholm, vilka som har Globus som leverantör, för då är det ju bara att ringa/besöka butiken och beställa en sån via dem!

Tack för tips och åsikter.
Lyckades få tag i en "korgvariant" till slut, typ den enda som fanns kvar i Stockholm i rätt storlek verkar det som...

Fast pålle e inte glad - "Matte, jag kan ju inte äta nånting nu" säger han. Får se om han får in någon teknik efterhand. Men känns skönt att han kan börja gå ute med de andra nu igen

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
H
Träning Hjälp! Nu måste jag åka in med min häst till klinik igen. Problemet är att vi var där för två år sedan. Det besöket ledde till att...
Svar
3
· Visningar
791
Senast: Rebecka83
·
Hästvård Vad tror ni? Kan jag andas ut? Min häst har haft fång i en mild variant för 4½ vecka sedan. Verkade honom kort i tån och det gick...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka