När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget våld

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Är hästen skadad och ska skritta som ett led i konvalcensen så är den absoluta förutsättningen att detta kan göras okomplicerat. Det som beskrivs här är inte okomplicerat, alltså får man välja ett annat sätt för att inte riskera hästens hälsa. Rätt basic hoppas jag.

Hästen som beskrivs är dåligt uppfostrad och lyder inte. Hur man får den att lyda och fortsätter uppfostran på rätt bana är en fråga om nivå på häst och ryttare, varför den strular och hur den strular. Det märkliga är det att trots 50 hästar/år varav många inridnings-/problemhästar finns det vissa människor som aldrig upplever de här problemen med sina djur. Ett visst motstånd, en viss test av vem som bestämmer - ja. Men dessa dumheter - nej.

Ju mer jag läser på detta forum desto sannare blir det man lärde sig år 1 på ridskolan: "Erfaren ryttare - oerfaren häst, oerfaren häst - erfaren ryttare".

Att hålla på att testa sig fram utan att kunna eller veta, leder bara till en förlorare - hästen. Detta är inte menat till ts utan en allmän reflektion.

Sv: När hästen backar och inte vill gå framåt - bästa lösningen? NH-vis tack, inget v

Angående skrittningen, så kan ju veterinären ha sagt "skritta uppsuttet" men det behöver man inte följa slaviskt. Det SKA man inte följa om hästen börjar bete sig på ett sätt som kan tolkas som att den har ont.

Sedan undrar jag om den får mat inne? Och hur länge den står inne? Står den inne många timmar utan mat alls finns ju risken att den har magsår också...

Hästen har idag varit på kliniken och allt såg bra ut och han får sättas igång. 2 veckor skritt en timme om dagen och sen börja med trav successivt och trava i 6 veckor innan man får börja med lite galopp...

Jag tror inte han brukar få hö nät han stått inne på dagarna. Hur länge han har stått har vart olika... mellan 6-10tim gissar jag på. (när de vart bortresta har han dock fått gå ute) Han står inte på box då utan i lösdriftshallen där det är halmat men han verkar inte äta av halmen...

JAG skulle aldrig våga ha en häst utan grovfoder så länge men det är tyvärr inte alla som känner till att en häst inte ska stå så länge utan... I otaliga stallar står hästar utan grovfoder i över 10 timmar nattetid... Får ofta sista höet 20-21 senast och tidigaste lunchen får de 7-8. Det är vad jag erfarit i alla stall jag vart i genom åren iaf... Och de får normalt inga lass med hö till natten, utan max 4kg (stor häst), så det äter många hästar upp på 1-2timmar. Det finns undantag givetvis - hästar som har hö kvar på morgonen fast de bara fått 4kg på kvällen kl 20.00...

Nu har jag hittat tillbaka till Buke! :) Och det är mig och min häst denna tråd handlar om. Så jag vill klargöra några saker!

Han är nu friskförklarad på kliniken och ska sättas igång. Har skrittat med sällskap och då är det inget problem, dock kan han välja att stanna o backa då oxå, men då får den andra hästen gå först. Vet. säger att helst ska vi inte strida med honom pga benet. Dock säger hon att rider man själv så måste man ju lösa det på något sätt.

Nu står han inte inne längre utan får gå ute hela dygnet.
(Han stod inne på HALM ska tilläggas, och det är väl ändå ett godkänt sätt att banta en häst? Då har de något att pilla med, men det är ingen näring. Vet. var väldigt tydlig med att han måste gå ner MKT i vikt för sitt eget bästa)

Så igårkväll skulle jag rida ut själv på honom. Han skrittar iväg glad i hågen, går fram hur fint som helst. Men efter ca 10 minuter så bestämmer han sig bara för att han inte vill gå fram längre. Stannar och backar! För att hindra honom från att backa in i staket o dyligt så får jag ju lirka honom runt. Han gå tillslut fram några steg men är snabbt lika ovillig igen. Man kan krasst säga två steg fram och tio bak. Det tog oss ca 20 minuter att gå en sträcka på 100 meter! Och det handlar INTE om att han ska titta på något, han är hur lugn som helst. Går jag på med spö så kickar han tillbaka. Och hårdare än så vågar jag inte gå på honom, med risk för både min och hans hälsa.
Om jag hoppat av och lett honom så hade han garanterat gått fram. Men istället så vände jag honom när jag kände att han gick lite fram, och skyndade mig att vända hemåt utan att det var HAN som vände. Då släpper allt och han skrittar på utan några som helst problem.

Jag har haft honom sedan han var ett år, och jag känner denna hästen. Han är mycket klok och smart. Har haft tendenser till detta beteende innan, men då har vi lyckats få fram honom med spöet, och så har problemet varit löst. Nu har jag inte vågat gå på honom pga skadan, och det känns som att han kommit på sin grej, för att slippa undan. Han har ju oxå blivit större o starkare, och det är inte samma sak att gå på honom längre, då han gör mer motstånd. Jag känner mig helt maktlös och vet inte hur jag ska lösa det?! :cry:

Det är inte rätt läge att korrigera hästen. Led den eller tömkör.

Synd att du har använt spöt. Nu går den i försvar o känner att du inte är lika beslutsam.

Tänk om lite. Den hade ont o du tvingade den. Det kommer den att komma ihåg.

Byt strategi o välj en mjukare&smartare linje o ha tålamod så ni kommer på god fot med varandra igen.

Han kommer alltid att vara starkare än du. Du är smartare än vad han är- lura honom lite.

Men hur ska jag göra??

Om jag leder eller tömkör honom en tid, så kommer samma problem att komma den gång jag ska försöka rida ändå.

Jag har ju lett honom vid hand mycket i sommar oxå. Men varje gång jag sitter upp så gör han såhär. :crazy:

Men nu är det viktigt att den håller sig lugn... eller hur? Förutsättningarna är inte samma nu- gör då inte likadant.

Tömkör- det hjälper.
Ta det sen!

Förutsätt då inte strul o gå inte på den hårt. Vänta ut den, smacka- ej spö.

Så igårkväll skulle jag rida ut själv på honom. Han skrittar iväg glad i hågen, Men istället så vände jag honom när jag kände att han gick lite fram, och skyndade mig att vända hemåt utan att det var HAN som vände. Då släpper allt och han skrittar på utan några som helst problem.

Eftersom de flesta hästar "krånglar/testar" när de är på väg hemifrån så skulle jag försöka att alltid, om möjlighet finns, välja en väg där jag inte behöver vända och rida tillbaka samma väg. Om ryttaren vänder så lär sig hästen snabbt att den kommer få vända förr eller senare så varför inte nu.

Min kan göra så men då är det ngt som är "läskigt" i hans ögon som han inte vill gå förbi. Pressar jag lite för hårt börjar han backa. För oss har det funkat att rygga, men inte från utan mot, det läskiga. Vända just innan så brukar han "se" vad det är och går förbi. Inga hårda tag. Alternativt lägga om kursen 20 grader så han tror att vi inte rider mot det farliga, när han går fram vänder vi 45 grader åt andra hållet. Blir typ sick-sack men jag brukar lyckas lura honom med det. Vet inte om detta är korrekt men det brukar funka för oss. Dock kanske det är svårare om hästen ryggar mer av istadighet, hade nog helt enkelt ändå försökt att lugnt rygga åt det hållet jag vill tills han tröttnat sen vända o rida framåt. Så kommer man iaf åt det hållet man vill ;) Min erfarenhet av spö är nog att det förstärker istadighet, har man testat och fått helt fel effekt tycker inte jag heller man ska fortsätta med det utan hitta ett annat sätt.

hej...har haft häst sedan barnsben...hade en så kallade gummibandshäst...du kommer till en viss punkt sedan så stannar hästen...har stått ibland flera timmar och varken kommit framåt, bakåt eller åt sidorna...hon blockerade mot spö och sporrar...var vid flera tillfällen tvungen att kasta mig av då det kom bussar mm på vägen där vi red...då hon vägrade att flytta på sig...och nej denna häst var aldrig skadad på de 10åren som jag hade henne...nu till saken med gummibandshästar...henne funkade det bara med att trötta ut...då jag själv inte viste annat...
i daxläget vet jag bättre...det handlar om så som många skriver att de är ledarskap, förtroende, tillit...en det kallas inte för hästminne för ingenting hästen mins...kommer den undan med en sak en gång kan du ge dig f på att den försöker igen och igen...osv men hästen precis som hunden lever inte i det förflutna utan de lever i nuet...de lever i dag det är vi människor som lever i det förflutna...
en häst är ett känsligt djur...de kan känna en fluga på sin rumpa det är därför de vispar bort den med svansen...ganska logiskt tycker nog de flesta som läser detta nu...eller hur...hur käns då ett piskrapp? betydligt mer kan jag lova...ett ridspö är bra...men det är bara en förlängd arm eller ben inget hot...inget våld...inget vapen...i en hästflock så finns det en ledare...enbart en inte flera...och det finns flera som är låg i rang...alla har olika ställningar där med...de kan vara en som är hög vid maten...en annan som är hög vid vattnet osv...men bara en ledare...och vi som håller på med hästar vet att det är våran uppgift att vara ledaren för våran häst eller hur? i en flock så flyttar en stark ledare sina "undersåtar" bara me hjälp av en blick...som vi säger onda ögat...han/hon gav mig onda ögat...funkar inte de så förflyttar de varandra med kroppen...och sist absolut sist så använder hästarna våld...eller rättare sagt hot om våld...det är detta som är en domenant handling på hästens språk...och det är de som vi människor bör använda oss av...vi förflyttar hästen från marken och är det så att hästen förflyttar oss så har vi inte ledarrollen...det är de som vi skall ta med upp i sadeln...vi förflyttar hästen i sidled eller med en volt med böjt huvud...ett ledande tygeltag om hästen står i mot skänkel och sits...
det är många som vill kalla sig nh-människor som glömmer sin enkla och ganska logiska lära när de hamnar i sadeln...men de e samma övningar som gäller...tro mig det går...jag kan göra samma sak med mitt 3månaders föl som jag gör med mitt 17åriga sto...förutom att fölet inte rids självklart...sedan så bli aldrig frustrerad och rädd...ocm man skänner det är på g...sjung...sjung för hästen...de ger dig som hanterare/ryttare den rätta andningen så på så sätt så påvärkas hästen i ett lugnande syfte...de funkar på nervösa hästar...men en häst är ett djur...det är ett flyktdjur de måste ha möjligheten att bli rädd de är en överlevnads instinkt...men den behöver inte bli det med dig som ledare...;)

Skönt att hästen är friskförklarad! Men tänk fortfarande på att inte starta ett bråk i onödan, det kommer ta lång tid innan senan normalstark.

Det allra bästa är att tömköra, eventuellt med ledare han tvekar när du går bakom, tills han inte tvekar längre.

Annars fungerar det att promenera med honom också, och när han är HELT trygg med det, promenera med ryttare och successivt låta ryttaren ta över. (Känns som att jag skrivit detta tidigare.)

Det kommer ta tid, men det kommer också fungera i längden! (Vilket inte enligt min erfarenhet inte rygga eller snurra gör.)

Men hur ska jag göra??

Om jag leder eller tömkör honom en tid, så kommer samma problem att komma den gång jag ska försöka rida ändå.

Jag har ju lett honom vid hand mycket i sommar oxå. Men varje gång jag sitter upp så gör han såhär. :crazy:

Om du är förberedd på kommande tvärnit någonstans längs vägen redan från start så blir det garanterat en tvärnit. Försök att ignorera den negativa känslan. Tömkör så att han får gå först. Beröm. Led/tömkör/rid efter någon annan, gärna en annan väg där han inte gör en massa associationer. Beröm. Stannar han så låt honom stå och glo då, medan den andra hästen försvinner i fjärran... Du har fått flera tips i denna tråd.

:D, förlåt, kunde inte låta bli att sno länken och lägga in den här också. Det är menat som positiv uppmuntran! :banana:

http://www.youtube.com/watch?v=-PVFBGN_zoM

men min åsikt är att ingen häst är dum

Däremot kan den reagera/agera på ett sätt som gör att man anser att den är "dum", även om reaktionen för en häst är fullt logisk.

det finns oftast några få orsaker till att hästen inte gör som vi vill/önskar alla gånger de är ganska lätträknade
*hästen förstår inte
*den har ont
*den är rädd

*den är häst.

Senast ändrad:

Jag är väldigt tacksam över alla som engagerat sig och svarat. :bow:

Tar gärna fortfarande tips såklart! Men ja det är en svår situation. Och jag VET att det har med ledarskapet att göra. Nu kommer bara den svåra biten att bli ledare över honom, så han inte ska behöva ifrågasätta såhär.

Igår tog vi en liten runda där han aldrig krånglat, och en person gick dessutom bakom honom. INGA PROBLEM! Gjorde mycket halter osv, för att så att säga provocera honom. För det har räckt förut, att han gör halt, sen vill han inte fram längre. Så det kändes jätteskönt! Men det var ett baby-step såklart, men ändå. Vi ska börja om och lägga ribban lågt, så hoppas vi på bra resultat.

Du blir aldrig ledare över din häst.

ledare är ett starkt missförstått koncept, så så människan menar med ordet. Hästen spenderar 365 dagar om året ca 20-21 timmar tillsammans med sina artfränder. att vi som människor, som spenderar 3-4 timmar MAX med den varje dag, skulle bli sedda som deras ledare, i hästtermer talat, är rena floskler och en total utopi.

däremot handlar det om att vinna respekt, och förtroende. Respekt, i mina ögon, vinns när förtroendet finns där, och vice versa - finns respekt av den positiva meningen, dvs inte bottnat i tvång eller rädsla, så finns också förtroendet. Det handlar om att man kommunicerar med hästen på ett sätt
den förstår och är konskevent i hur man kommunicerar och vad man förväntar sig av hästen.

du kan glömma allt vad spö, sporrar, tvångsrygga den, snurra den osv heter. du kan ALDRIG vinna vare sig förtroende eller respekt, för att inte tala om att vinna med styrka över en 400-600 kg häst.

det du som människa har, som axel redan varit inne på, som är ett bättre vapen, är din mänskliga intelligens. använd den, och hitta en punkt som hästen uppfattar som att det är du som faktiskt bestämmer, utan att ni behöver mäta era styrkor emot varandra, för då förlorar du.

på en sån häst som du beskriver, så kan du hitta ett läge där du faktiskt kan påverka den. du kan inte tvinga den att gå framåt med styrka eller våld.

men du kan hitta ett läge där den står stilla, dvs om den slutar med backandet så får den stå stilla.

gå inte på den, utan sitt och vänta tills den slutar backa, vilket den snart gör när den märker att du är helt passiv och inte går på den.
välj ställen där det inte är farligt om den backar. Inga diken, taggtrådar osv.
när den stannar upp, så låt den stå. låt den stå och glo och ha skittråkigt. den ska därmed inte stå och titta på fåglar eller utsikten, utan den ska stå med huvudet framåt och ha tråkigt.

när den slappnat av, och gör en ansats att gå framåt, låt den, och beröm. stannar den igen - gör om.

det kan ta en timma första gångerna den vill stå och glo. låt den. Läs en mental bok och vissla en sång. :angel:

problemet brukar mattas väldigt snabbt med denna metoden. efter ett tag, när den står stilla, kan man känna av den efter en stund genom att lägga på skänkeln och se om den tar den. Gör den det inte - gör om, dvs gå back to basics ovan. Men rätt snart tar den skänkeln, och då får den beröm. om den stannar och får återfall lite senare gör man om. eller går back to basics om det inte funkar att lägga an skänkeln.

jag har fått hem flera såna hästar, och har alltid löst det rätt snabbt med denna metoden.
man brukar i slutänden få en häst som inte stannar för något, utan traskar på som en klocka i skog och mark och i alla situationer.
Hästen uppfattar det dessutom som att du har kontrollen. för du reglerar den där du kan - dvs du kan få den att stå stilla. du har hittat ett läge i hästens beteende som du kan påverka, och hästen skiljer inte VART i beteendet du inverkar, utan för den blir det samma som att du faktiskt påverkar den i det beteendet. om du inte går på den genom att mäta råstyrka mot råstyrka, så vet den inte att du inte kan påverka den med sådan : ) din styrka är din mänskliga intelligens och förmåga att manipulera situationen så att hästen tror att det är du som styr den.

Jag kan bara hålla med!

Nu är ju inte jag så bra på att rida, men för mig har det funkat att (som ovan beskrivet) ta bort allt tryck från skänkel och ge lång tygel och sedan vänta ut hästen.

Jag vill dock tillägga att det har hjälpt mig att som ryttare förhålla mig lugn och inte spänna mig för att hästen backar dvs. jag har tydligt slappnat av. Det är lätt hänt att man låser sig i kroppen och då känner hästen att man är nervös. De flesta hästar som har backat när jag har ridit har framför allt slutat backa i samma ögonblick som jag tydligt har slappnat av i kroppen - samt då givetvis också tagit bort skänkel/tygel. (Ridmässigt så ska man slappna av och belöna när hästen gör rätt, så det här är kanske inte helt konsekvent ur just den aspekten.)

/V

:)

det blir rätt ändå, för i ett sånt läge måste hästen landa och inse att ingen går på den, även om den samtidigt faktiskt egentligen regleras, för den får ju inte vända och springa iväg, utan den hinner bara, genom att trycket tas bort, "landa" i huvudet och inse att ingen går på den just då, och då stannar den och slutar. sen bygger man vidare därifrån. det handlar ju som sagt om att komma till läget där man kan påverka och faktiskt "vinna" och få som man vill. ;)

det är samma princip när man lastar enligt samma metod, en häst som inte villl stanna kvar i transporten utan vill kasta sig ut. Många försöker hålla kvar den med våld, vilket bara bekräftar för hästen att det finns obehag därinne och anledning att vilja kasta sig ut.
trycket lägger man på när hästen tänker framåt. vill den kasta sig ut - låt den, men sen upprepar man och lägger på trycket igen.
för varje gång hästen kastar sig ut utan att tryck läggs på i samband med flyinstinkten, så förstår den bättre att mindre finns att fly ifrån.

Ledare är kanske fel ord på många sätt - men RANGHÖGRE (utan tvekan!) ska vi som människor vara och många förstår inte att de upprepade ggr per dag visar sig ranglägre än hästen (när hästen t ex tillåts flytta på människan) och hästen blir då förvirrad - den kämpar ständigt med att försöka ställa rangordningen mellan människan och honom själv.
Men sen när man säger ledare så menar man kanske inte som flockledaren i en flock... Utan just en som hästen har förtroende och respekt för och inte ifrågasätter. Då måste man som människa först o främst vara TYDLIG i sin ranghöga position. Det ska inte vara nån tvekan där! Så har jag förstått det iaf, är ingen expert på det i praktiken ännu men håller på o lär mig och har kommit en bit på väg...

Vi är per automatik ranghögre iom att vi är högst upp i näringskedjan- rovdjuret.

En häst som inte har träffat en människa förr..flyr.

Om man inte har låtit tro att den är ens kompis på lika villkor- HAR den-- respekt o trampar inte in i ens personliga sfär.
Precis som normala människor agerar- trycker inte upp sig mot en annan.

Nappflaskfödda föl däremot ha den benägenheten- ser människan som häst.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 317
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 458
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar